Kwokko schreef:Voor wie het gezien heeft,men kon het volgen via een camera.
Eergisteren lagen er in de Oostersluissluis van Groningen, 2 jachtjes e, 2 vrachtschepen.
Hoe ze ze binnen gelaten op volgorde weet in niet,maar toen de deuren open gingen werd het toch echt een beetje link voor de jachtjes.
Voorin lag de Fides geladen met 3 hoog containers,dan een gat,met daarachter de Ariel,en daar rechtsvoor lagen 2 jachten,waarvan eentje een Bayliner achtig type.
Toen de Fides aanzette,had deze polyester het heel moelijk om aan de kade te kunnen blijven liggen.
Op een gegeven moment moest deze lossen,en lag te draaien in het schroefwater van de Fides.
En klapte van de ene wal naar de andere.
Het andere jacht kon maar amper vast blijven liggen,die moest ook alle zijlen bijzetten
De Ariel zag dat schijnbaar goed in,want die stopte,en liet beide jachten er eerst uit varen,om er vervolgens achteraan te gaan.
Ik vraag me dan ook af ,waarom de sluismeester beide jachtjes niet gelijk helemaal naar voren lieten gaan .
Sluis is 16 meter breed,de Fides is 11,40 meter,dus ruimte genoeg.
Nee die sluismeester liet ze bungelen tussen 2 vrachtschepen,in het schroefwater van de eerste.
Het ging maar net goed, maar ik geloof best dat die met de Bayliner de billen aardig stevig dicht hebben geknepen.
Het had namelijk veel anders gekund.
Beide vrachtschepen lagen bakboord,dus hadden de jachtjes wel helemaal naar voren gekund aan s.b. zijde,en die eruit,en dan de grote.
Maar hier in NL houden we ons vast aan protocollen van 50 jaar terug,en dan gaat vrachtvaart voor.
Varen doe je samen,maar schutten wordt geregeld door mensen die blijven hangen in het verleden,omdat regels van 50 jaar terug nog steeds de regels van de huidige zijn.
Wel is het vreemd,dat ze met hun Tesla i.p.v. met een VW kever naar hun werk gaan.
kajoe schreef:toen ik later bij sluizen en bruggen ging werken en de cursussen nautop 1/2/3 moest doen en wel eens aanvoerde dat soms eerst jachten voorin ,tenslotte voor jij met een geladen schip op gang bent zijn zij al meer dan een kilometer weg was het of je gek was dit mocht beslist niet protocol door rws uitgedacht met jaren lange ervaring ,dus als de dienst doend sluismeester het anders deed was hij in overtreding ,nu word het ze nog steeds zo geleerd .
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers