echte watersporters

algemene discussies

Re: echte watersporters

Berichtdoor Solita74 » 23 Sep 2020, 15:16

Ik heb ook zoo iets meegemaakt het binnenschip voer heel langzaam achter uit naar zijn los plaats er stond geen naam op de boeg dus ik riep hem op alsdat ik hem aan stuurboord ging passeren want hij moest over bakboord afmeren en aan stuurboord was genoeg ruimte voor mij om te passeren er was geen tegemoet komende vaart dus ik er langs,nou toen begon die schipper uit te varen met wat ik allemaal aan het doen was, maar wat de schipper niet wist als dat ik meer dan 40 jaar op de binnen vaart heeft gevaren en de klappen van de zweep wel kon ,toen ik terhoogte van zijn stuurhuis was kwam hij naar buiten en ik ook en met grote gvd s eerst heb ik een term gebruikt die enkel de binnen vaart ken toen ging hij naar binnen en begon weer over de marifoon ,toen heb ik netjes gezegd dat mensen met een beperking eigenlijk niet als schipper mogen varen en toen het ik de vhf uit gezet.het was nog een vrij jonge schipper dus nog wat te leren samen met de pleziervaart.
Solita74

ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Berichtdoor heuvels » 23 Sep 2020, 15:29

Schippers hebben onderling ook wel leuke gesprekken. Op de Gelderse IJssel hoorde ik een schipper een Belgische collega uitkafferen "of dat hij dat blauwe bord niet had gezien" "huh... blauwe bord kun je daar van eten?". Was daar blijkbaar voor het eerst...
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor pascall » 23 Sep 2020, 16:03

Zo kan het ook.
Laatst een schutting in de Beatrix sluis bij Vianen.
Meld mij netjes als eerste voor een schutting.
Kort daarna meld een grote geladen tanker ook voor een schutting.
Sluiswachter roept op, dat jachten invaren achter de beroepaart.
Beroepsvaart geeft advies aan sluiswachter dat het misschien verstandiger is eerst het jachtje te schutten. Dit vanwege zijn turbulentie met een waterverplaatsing van 13.000 ton.
Sluiswachter roept ons weer op, meegekregen?
Jawel, waar wild u ons hebben, sb, bb?
Maak niet uit, goed voorin aub.
Hoppa bootje tegen de stopstreep geparkeerd.
Sluiswachter, dat is wel heel erg voorin!

Typisch gevalletje, varen kan je ook samen!

Mvg,

Pascal
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Sep 2020, 18:35

Goh, ook toevallig ...
Zelfde ervaring, zelfde sluis, ook met een geladen tanker.
Alleen heb ik hem niet tegen de streep aan gelegd.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 24 Sep 2020, 09:20

wij zeiden het altijd tegen het sluis personeel ,laat eerst de jachten maar gaan en wij er achter met 2 schroeven maak je met een geladen schip een hoop kabaal en opgestapelde jachten achterin de sluis als je wat gas moest geven ,maar nee voorschriften gaan voor beetje dom maar ja ambtenarij .
toen ik later bij sluizen en bruggen ging werken en de cursussen nautop 1/2/3 moest doen en wel eens aanvoerde dat soms eerst jachten voorin ,tenslotte voor jij met een geladen schip op gang bent zijn zij al meer dan een kilometer weg was het of je gek was dit mocht beslist niet protocol door rws uitgedacht met jaren lange ervaring ,dus als de dienst doend sluismeester het anders deed was hij in overtreding ,nu word het ze nog steeds zo geleerd .
enigste reden die opgegeven word is dat als het achteruit slaan van een schip fout gaat de hele zaak in de prak ligt .
maar dat stamt nog uit de tijd van de omkeerbare motoren ,daar gebeurde et wel eens dat in laats van dat de motor omgestuurd werd naar achteruit het verkeerd ging en hij vooruit ging lopen met alle gevolgen van dien .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Kwokko » 24 Sep 2020, 13:36

Voor wie het gezien heeft,men kon het volgen via een camera.
Eergisteren lagen er in de Oostersluissluis van Groningen, 2 jachtjes e, 2 vrachtschepen.
Hoe ze ze binnen gelaten op volgorde weet in niet,maar toen de deuren open gingen werd het toch echt een beetje link voor de jachtjes.
Voorin lag de Fides geladen met 3 hoog containers,dan een gat,met daarachter de Ariel,en daar rechtsvoor lagen 2 jachten,waarvan eentje een Bayliner achtig type.
Toen de Fides aanzette,had deze polyester het heel moelijk om aan de kade te kunnen blijven liggen.
Op een gegeven moment moest deze lossen,en lag te draaien in het schroefwater van de Fides.
En klapte van de ene wal naar de andere.
Het andere jacht kon maar amper vast blijven liggen,die moest ook alle zijlen bijzetten
De Ariel zag dat schijnbaar goed in,want die stopte,en liet beide jachten er eerst uit varen,om er vervolgens achteraan te gaan.

Ik vraag me dan ook af ,waarom de sluismeester beide jachtjes niet gelijk helemaal naar voren lieten gaan .
Sluis is 16 meter breed,de Fides is 11,40 meter,dus ruimte genoeg.
Nee die sluismeester liet ze bungelen tussen 2 vrachtschepen,in het schroefwater van de eerste.
Het ging maar net goed, maar ik geloof best dat die met de Bayliner de billen aardig stevig dicht hebben geknepen.
Het had namelijk veel anders gekund.
Beide vrachtschepen lagen bakboord,dus hadden de jachtjes wel helemaal naar voren gekund aan s.b. zijde,en die eruit,en dan de grote.
Maar hier in NL houden we ons vast aan protocollen van 50 jaar terug,en dan gaat vrachtvaart voor.
Varen doe je samen,maar schutten wordt geregeld door mensen die blijven hangen in het verleden,omdat regels van 50 jaar terug nog steeds de regels van de huidige zijn.
Wel is het vreemd,dat ze met hun Tesla i.p.v. met een VW kever naar hun werk gaan.
Kwokko

Berichtdoor pascall » 24 Sep 2020, 13:57

Kwokko schreef:Voor wie het gezien heeft,men kon het volgen via een camera.
Eergisteren lagen er in de Oostersluissluis van Groningen, 2 jachtjes e, 2 vrachtschepen.
Hoe ze ze binnen gelaten op volgorde weet in niet,maar toen de deuren open gingen werd het toch echt een beetje link voor de jachtjes.
Voorin lag de Fides geladen met 3 hoog containers,dan een gat,met daarachter de Ariel,en daar rechtsvoor lagen 2 jachten,waarvan eentje een Bayliner achtig type.
Toen de Fides aanzette,had deze polyester het heel moelijk om aan de kade te kunnen blijven liggen.
Op een gegeven moment moest deze lossen,en lag te draaien in het schroefwater van de Fides.
En klapte van de ene wal naar de andere.
Het andere jacht kon maar amper vast blijven liggen,die moest ook alle zijlen bijzetten
De Ariel zag dat schijnbaar goed in,want die stopte,en liet beide jachten er eerst uit varen,om er vervolgens achteraan te gaan.

Ik vraag me dan ook af ,waarom de sluismeester beide jachtjes niet gelijk helemaal naar voren lieten gaan .
Sluis is 16 meter breed,de Fides is 11,40 meter,dus ruimte genoeg.
Nee die sluismeester liet ze bungelen tussen 2 vrachtschepen,in het schroefwater van de eerste.
Het ging maar net goed, maar ik geloof best dat die met de Bayliner de billen aardig stevig dicht hebben geknepen.
Het had namelijk veel anders gekund.
Beide vrachtschepen lagen bakboord,dus hadden de jachtjes wel helemaal naar voren gekund aan s.b. zijde,en die eruit,en dan de grote.
Maar hier in NL houden we ons vast aan protocollen van 50 jaar terug,en dan gaat vrachtvaart voor.
Varen doe je samen,maar schutten wordt geregeld door mensen die blijven hangen in het verleden,omdat regels van 50 jaar terug nog steeds de regels van de huidige zijn.
Wel is het vreemd,dat ze met hun Tesla i.p.v. met een VW kever naar hun werk gaan.

Oké die protocollen van 50jaar terug, maar er is ook wat bij gekomen.
Een aardig deel van de beroepvaart weet gewoonweg niet waar ze mee bezig zijn.
Jaren als schadecoördinator gefunctioneerd, nu nog op de achtergrond, kan ik er alles over vertellen .
Als je ziet hoe vaak bv de sluisdeuren worden aangevaren van de Kreekraksluis dan schrik je je wezenloos .
Over het overige maar te zwijgen!!!

Mvg

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Het Sluizenfront » 24 Sep 2020, 14:58

kajoe schreef:toen ik later bij sluizen en bruggen ging werken en de cursussen nautop 1/2/3 moest doen en wel eens aanvoerde dat soms eerst jachten voorin ,tenslotte voor jij met een geladen schip op gang bent zijn zij al meer dan een kilometer weg was het of je gek was dit mocht beslist niet protocol door rws uitgedacht met jaren lange ervaring ,dus als de dienst doend sluismeester het anders deed was hij in overtreding ,nu word het ze nog steeds zo geleerd .

Ik weet niet bij welke dienst jij sluizen hebt gedraaid, maar bij Rijkswaterstaat (RWS) waar ik mijn jaren gesleten heb, was deze regel toch iets genuanceerder.
In principe gaat pleziervaart achterin maar als de bedienend sluismeester een andere indeling beter/veiliger acht, is hij vrij om van die basisregel af te stappen.
Ik denk echter dat er ook nog iets anders speelt als we kritiek hebben op sluizenbediening.
De laatste 20 jaar is er bij RWS heel veel gecentraliseerd waardoor er veel objecten op afstand worden bediend. Dat betekend ook dat de bedienaar/operator overal kan worden ingezet. De GUI van de bedieningen zitten zo in elkaar dat elke sluis er op het bedieningsscherm hetzelfde uitziet. De live beelden die erbij worden getoond maken het verschil.
Persoonlijk heb ik de eerste 30 jaren van mijn sluismeesterscarrière altijd op dezelfde sluis gewerkt. Een sluis die ik ter plaatse bediende en waarbij ik dus het hele schutproces door het raam kon volgen. Dat object leer je in die tijd van haver tot gort kennen en je wist dan ook precies wat kon en wat niet kon. Je kende de schepen en schippers en wist ook precies hoe daar mee om te gaan om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen. Dat gold niet alleen voor mij maar voor al mijn collega's in die tijd.
Maar tijden veranderen. We gaan centraliseren want dat is veel goedkoper. Nadeel is wel dat je geschut wordt door een operator die het object waar jij geschut wordt misschien nog nooit met eigen ogen gezien heeft. Gezwegen over de specifieke eigenschappen/eigenaardigheidjes die elke sluis heeft.
Daar komt nog bij dat er ook bij RWS met een heel cordon aan uitzendkrachten wordt gewerkt. Soms zijn dat mensen die het klappen van de zweep wel kennen omdat hun roots in de binnenvaart liggen, maar voor hetzelfde geld is het iemand van de wal die De Nautische leerlijnen heeft gedaan en een marifoondiploma heeft gehaald. Oudere schippers die om wat voor reden dan ook zijn gestopt met varen en als 50+ solliciteren zijn vrijwel kansloos want als je 55+ bent hoef je geen nachtdienst meer te draaien en ben je dus nog maar beperkt inzetbaar. In mijn opinie zijn die laatste groep wél de beste sluismeesters want zij zijn naar alle waarschijnlijkheid honderden keren door de sluis geschut die ze nu bedienen en derhalve ook mensen met "objectkennis"
Ik heb in het begin van die centralisatiefase heel wat klagende schippers gesproken die het allemaal maar niks vonden. Het mocht niet baten, van de eenmaal ingeslagen weg werd niet meer afgeweken. :(
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor quichot » 25 Sep 2020, 08:43

Daarbij moet wel worden aangetekend dat er verschil is tussen op afstand bediende alleenstaande sluizen en centrale bedieningen op een bepaald traject.
De centrale bedieningen op bijvoorbeeld Zuid-Willemsvaart en Wilhelminakanaal lopen als een trein, ik kan niet anders zeggen dan dat het daar vele malen vlotter gaat dan vroeger.
Maar waarschijnlijk komt dat doordat het personeel op Schijndel en Helmond inmiddels op die trajecten is ingespeeld. Je hebt echt het gevoel dat er op je gelet wordt door 'je' begeleider, die ik dan ook altijd na passage van de laatste sluis persoonlijk bedank voor het vlotte verloop van de doorgang. Heel vaak krijg ik dan als antwoord dat zo'n bedankje erg op prijs wordt gesteld.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor kajoe » 25 Sep 2020, 08:57

op verschillende sluizen hier in friesland .
ik moet zeggen dat ik nu met een jachtje vaar en het van de andere kant bekijk .
allereerst het was enkele keren dat wij en anderen achter een schip moesten afmeren op zich niet een probleem ware het niet dat de vriendelijke heer in het stuurhuis zijn schroef niet uit het werk zette ,ook niet na een paar kreten aan zijn stuurman dus de sluis maar oproepen met het probleem ,krijg je als antwoord dat moet de schipper zelf weten klaar,dit zal dus wel een kruk geweest zijn die de schut regeltjes zeer goed wist .
helaas komt het vaker voor in sluizen en sommige bedienaren grijpen in ,maar geregeld dus niet oorzaak deze schepen komen er zeer geregeld door en in de wintertijd doen ze het zo .maar dan zijn er geen jachten in de buurt en wat mij betreft kan het .
maar dat op verzoek je gewoon in principe genegeerd word daar ben ik tegen .
dat de tegen woordige bedienaren vaak uit wal personeel komen is en was heel jammer ,mij is eens verteld dat je geen mensen op posten moet zetten die meer ervaring en weten dan de bazen ,ook meer papieren is niet goed .
toen ik begon had ik al mijn vaarpapieren incluus adnr en scheepvaart meester a en b en jaren later kon je bij wijze de hele handel in de container dumpen omdat men begon met nautop 1 /2 /3 en dus later nautische leerlijnen dus gewoon alles overdoen en die papiertjes halen nou ja in onze ogen hadden ze de eerste drie voor meer dan de helft kunnen inkorten omdat er onzin in stond over dingen waar je nooit mee te maken kon krijgen en die rapportages waren ook van die dingen dat als je zelf met een oplossing kwam het fout was alleen hun oplossing was goed .
nee gewoon doen wat het beste lijkt is niet gangbaar een hele lege sluis 5 jachten die wachten sluis zegt wachten er komt een schip aan 20 minuten later komt er een motor leeg aan 70 meter voor een sluis van lith schip eerst en jachten er achter ,sorry maar dan ben ik dus wel over de rooie de jachten hadden alle tijd om voor in te kruipen en goed af te meren .en zo heb ik het vaker mee gemaakt
een staaltje op en in de sluis Kats maar dat voor later .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat