Timray problemen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Timray problemen

Berichtdoor AC/DC » 18 Aug 2020, 15:29

Afbeelding

Het lijkt er idd op dat 1 van de meest cruciale gaten dus nog steeds dicht zit!
AC/DC

ligplaats: Dordrecht
info: Hooveld 1070 met Timray 58di

Berichtdoor zebigbos » 18 Aug 2020, 16:43

Een motor waarvan de koelgaten niet zijn uitgeboord, lijkt me geen installatiefout, maar een motorfout.
Dan blijft nog het raadsel waarom dit niet eerder aan het licht kwam?
Mogelijk kwam het dus wel eerder aan het licht, en was dat de reden van de verkoop (ref. de schakeling van temp. meters).
En is er altijd heel rustig (en/of heel kort) mee gevaren?
zebigbos

ligplaats: haarlem
info:

Berichtdoor varg » 18 Aug 2020, 20:08

Hier is duidelijk iets mis met de kwaliteits-controle bij de fabrikant. Motortje wordt gesloten aangeleverd dus Timray kan het ook gevoeglijk gemist hebben. maar een blok met kanalen waar nog metaal in zit en één kanaal dat duidelijk niet op zijn plaats zit is een fabrieksfout. Het is ook geen probleem dat later is onstaan, dit is duidelijk een maandagochtend blok! Timray zou er goed aan doen om contact op te nemen met de leverancier en onder garantie deze motor te vervangen. Dit soort dingen verpest je zorgvuldig opgebouwde naam! Aktie Timray! Kom op....
succes ac/dc...groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Berichtdoor bas » 18 Aug 2020, 21:05

Er wil bij mij nog niet helemaal in dat hier de oorzaak ligt.
1 - omdat het uitboren van de andere gaten geen effect had
2 - in mijn beleving kun je geen 260 uur op een motor draaien met zulke beperkingen in de koeling zonder schades als kromtrekken/scheuren/verbranden. ter plaatse worden de
temperatuursverschillen zo groot. De kvs die zich in zo'n loos kanaal verzameld wordt ook stoom, dat moet dan toch op zijn minst gepaard gaan met een radiator dop die af staat te blazen
toch?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor AC/DC » 19 Aug 2020, 06:20

bas schreef:Er wil bij mij nog niet helemaal in dat hier de oorzaak ligt.
1 - omdat het uitboren van de andere gaten geen effect had
2 - in mijn beleving kun je geen 260 uur op een motor draaien met zulke beperkingen in de koeling zonder schades als kromtrekken/scheuren/verbranden. ter plaatse worden de
temperatuursverschillen zo groot. De kvs die zich in zo'n loos kanaal verzameld wordt ook stoom, dat moet dan toch op zijn minst gepaard gaan met een radiator dop die af staat te blazen
toch?

Het is idd heel vreemd dat het uitboren geen effect heeft gehad!
Echt onvoorstelbaar!
De temperatuur heb ik echter niet vaak boven de 100 gehad omdat je op een gegeven moment doorhebt dat de motor bij 85 nepgrades gaat piepen.

Het alarm heeft nl wel altijd goed gewerkt omdat hier maar 1 pieper op zat en ik de sensor thuis heb getest.

Ik ben bang dat ik gewoon een quasimodoblok heb waar verschillende fabrieksfouten in zitten.
AC/DC

Berichtdoor Tontoos » 19 Aug 2020, 08:34

Ik hoorde op de stand van Timray Boot Holland dat het gebouwd is op een Kubota blok er zullen meer motoren zijn wat een Kubota blok is en waar ze gaan mariniseren op hun manier.
Tontoos

ligplaats: Oude Pekela
info: Ik heb een qua model Beenhakker vlet van de schroothoop gered.
Die heb ik opgeknapt, met een 6pk Mercury bb motor.

Berichtdoor bas » 19 Aug 2020, 08:34

De koelwatertemperatuur die je meet en waar het alarm op zit is van het gedeelte wat wel circuleerd. Als je ergens een kanaal hebt wat afgeblind is heb je als het ware een "dode arm" waarin het koelwater niet meer door kan stromen, dat moet dan in mijn beleving lokaal echt wel boven het kookpunt uitkomen.
Niks is onmogelijk maar ik blijf het een onwaarschijnlijke verklaring vinden.

Het is nu zo dat als ik gas geef die boot er echt vandoor spuit!

Deze zin, en het punt dat je je maximale toerental niet haalt maakt voor mij nog even dat je wellicht aan het overbelasten bent ben je schroef. Het is in ieder geval nog niet 100
Met de gegevens die ik nu had kom ik op 18 x 11" uit, iets lichter dan wat je nu hebt. Maar niet dusdanig dat je al bij half gas op je maximale koelwatertemperatuur zit.
Maar als je merk en type keerkoppeling hebt dan kan ik het sommetje nog een keer doen. De mechanische koppeling die Timray levert wordt bijvoorbeeld niet met een 2:1 verhouding geleverd maar 1:88. Wordt in de wandelgangen nog wel is afgerond naar 2:1 maar levert wel een andere uitkomst op (17 x 10"). Hier ben ik zelf al eens nat mee gegaan in het verleden.
Dus als je het merk en type weet kun je dit in ieder geval uitsluiten.

Wel nog een dingetje waar ik nog niks over gelezen heb: Rookt de motor?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor Solita74 » 19 Aug 2020, 09:51

Ik zou is gaan beginnen bij de koelwater inlaat is dat ruim genoeg en kan het gemakkelijk doorstromen Heuvels had ook dat idee je kan bij de uitlaat wel genoeg water hebben maar dat wil niet zeggen dat het genoeg is dus buitenboord kraan hoe wijd is dat je waterfilter is die wijd genoeg dat zijn zeer belangrijke dingen dat koelwater moet ruimte hebben voor aanzuig ik heb het hele topic door gelezen en er is nogal wat werk verzet en de motor krijgt de schuld koelgaten uit geboord en al motoren voor inbouw boot worden gemariniseerd die gaten zijn bewust dicht gelaten .het was wel gemakkelijker de kop eraf te halen dan boot uit het water takelen en koelwater inlaat vergroten ik wens je sterkte en succes
Solita74

ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Berichtdoor heuvels » 19 Aug 2020, 10:19

Ik had ook een soortgelijk probleem met mijn kielkoeling, ik moest altijd mijn temperatuurmeter in de gaten houden als ik eens flink door wilde varen. De kielkoeling bestond uit een aparte warmtewisselaar die onder de boot was geschroefd, een ding van zo'n 25x50 cm met een stel koelribben. Paar jaar terug een stuk pijp onder de boot laten lassen, temperatuur geeft nu geen krimp meer, schommelt netjes rond de 80 graden al vaar ik nog zo hard (wat ik weinig doe).

Bijkomend probleem (maar dat is off-topic) is dat de boot door die pijp nu enigszins naar stuurboord trekt, moet ik nog iets op verzinnen.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor AC/DC » 19 Aug 2020, 10:20

bas schreef:De koelwatertemperatuur die je meet en waar het alarm op zit is van het gedeelte wat wel circuleerd. Als je ergens een kanaal hebt wat afgeblind is heb je als het ware een "dode arm" waarin het koelwater niet meer door kan stromen, dat moet dan in mijn beleving lokaal echt wel boven het kookpunt uitkomen.
Niks is onmogelijk maar ik blijf het een onwaarschijnlijke verklaring vinden.

Deze zin, en het punt dat je je maximale toerental niet haalt maakt voor mij nog even dat je wellicht aan het overbelasten bent ben je schroef. Het is in ieder geval nog niet 100
Met de gegevens die ik nu had kom ik op 18 x 11" uit, iets lichter dan wat je nu hebt. Maar niet dusdanig dat je al bij half gas op je maximale koelwatertemperatuur zit.
Maar als je merk en type keerkoppeling hebt dan kan ik het sommetje nog een keer doen. De mechanische koppeling die Timray levert wordt bijvoorbeeld niet met een 2:1 verhouding geleverd maar 1:88. Wordt in de wandelgangen nog wel is afgerond naar 2:1 maar levert wel een andere uitkomst op (17 x 10"). Hier ben ik zelf al eens nat mee gegaan in het verleden.
Dus als je het merk en type weet kun je dit in ieder geval uitsluiten.

Wel nog een dingetje waar ik nog niks over gelezen heb: Rookt de motor?

Keerkoppeling is een twindisc Technodrive TMC60P Ratio 2:1

De motor rookt niet noemenswaardig, en wat je zegt over de lokale temperaturen is wel aannemelijk ja.
AC/DC

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard