door jkos » 10 Mei 2020, 18:41
Er wordt heel veel gemopperd over het vaargedrag van andere vaarweggebruikers, en met name de sloep bestuurders worden dikwijls aangemerkt als de boosdoeners.
Toevallig was ik deze week een paar dagen vrij en hebben we lekker gevaren op het Veerse Meer.
Wat mij dan voornamelijk opvalt is de misplaatste arrogantie van sommige zeilboten, liever gezegd de schippers hiervan.
Als een rak niet goed bezeild is wordt er gelaveerd en gekruist dat het een lieve lust is, op zich niks mis mee, men is op dit stuk BPR gebied immers niet verplicht om stuurboordwal te houden.
Wat men wel vergeet is dat wanneer ik zo’n zeilboot tegenkom en ik bevind mij met mijn motorboot netjes aan “mijn” stuurboordzijde van het vaarwater ik gewoon voorrang heb.
Gisteren had dat tot gevolg dat ik helemaal verrot ben gescholden door een schipper van zo’n ding.
Een uurtje later ben ik de beste man even gaan opzoeken in de haven, eerst bleef hij voet bij stuk houden dat hij voorrang had, en dat ik alles verkeerd begreep.
Samen met de beste man het BPR er eens bij gepakt en uitgelegd hoe het dan wel zit, en hoe ik het zag.
Hij was het nog niet met me eens, maar zou het nog eens gaan uitzoeken.