Corona en varen

algemene discussies

Re: Corona en varen

Berichtdoor heuvels » 10 Mei 2020, 18:02

Gruttepier schreef:Het water is van iedereen en iedereen heeft hetzelfde recht als jij.

Dat het druk is op het water komt omdat ook jij je boot bent opgestapt.

Oei, iemand voelt zich aangesproken?? :|
Gelukkig zijn er ook goede sloepvaarders die ook wel eens achterom kijken..
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Pjoi » 10 Mei 2020, 18:03

Eindelijk m'n boot klaar voor het vaarseizoen. Veel gedaan deze winter en dan hoop je toch tussen de crisisellende door even te kunnen genieten van je welverdiende dag vrij. Helaas, bruggen in het weekend niet of heel beperkt open. 2 weken terug met veel extra moeite (opbouw afbreken, passen/meten) een weekendje op de Hemmen aan de Brasem kunnen liggen maar dat is momenteel echt het maximaal haalbare als je doordeweeks gewoon fulltime aan de slag moet. Ik vind het erg jammer dat er vanuit de brugbedieners 0 perspectief wordt geboden voor de komende tijd. Ik hoor zelfs signalen dat ze de winterbediening aan gaan houden tot een vaccin beschikbaar is of 1,5 meter niet meer hoeft. Op de site van provincie Zuid-Holland deze week ook alleen een berichtje dat de winterbediening wordt verlengd zonder verdere argumentatie of uitleg.

Iemand enig idee wanneer we hier meer over gaan horen? Zoals het er nu naar uitziet worden Hemelvaart, Pinksteren (Zeker omdat de feestdagen ook als zondag gelden) en eigenlijk elk weekend tot aan de zomervakantie voor ons niets. Zomervakantie wordt ook flink herplannen als het zo blijft. In het weekend geen brugbediening beperkt je vaargebied toch flink, ook als je wel 2 weken op pad kan.
Pjoi

ligplaats: Westeinderplassen
info: Super van Craft 1230 uit 1977

Berichtdoor aadbloem » 10 Mei 2020, 18:04

Het wordt een feest bij de bruggen en de sluizen. Druk Druk en veel nieuwe sloepchauffeurs die geen flauw benul hebben van regels en geen flauw benul van hinder veroorzaken met golven, beide komt nu al dagelijks voor en dat wordt op korte termijn nog veel erger. Het water is van iedereen en iedereen heeft dezelfde rechten maar ook dezelfde plichten en dat is met name in het geval van hinder veroorzaken. Dat is geen recht, dat valt onder de plicht: Niet doen, varen doen we samen en niet ik een grotere golf dan jij.... :o :o
Een vorige spreker sprak over Marifoon kanaal 10 maar de handhavers en kleinere poltiebootjes, vaak lokale poltie, hebben geen Marifoon, helaas.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor jkos » 10 Mei 2020, 18:41

Er wordt heel veel gemopperd over het vaargedrag van andere vaarweggebruikers, en met name de sloep bestuurders worden dikwijls aangemerkt als de boosdoeners.
Toevallig was ik deze week een paar dagen vrij en hebben we lekker gevaren op het Veerse Meer.
Wat mij dan voornamelijk opvalt is de misplaatste arrogantie van sommige zeilboten, liever gezegd de schippers hiervan.
Als een rak niet goed bezeild is wordt er gelaveerd en gekruist dat het een lieve lust is, op zich niks mis mee, men is op dit stuk BPR gebied immers niet verplicht om stuurboordwal te houden.
Wat men wel vergeet is dat wanneer ik zo’n zeilboot tegenkom en ik bevind mij met mijn motorboot netjes aan “mijn” stuurboordzijde van het vaarwater ik gewoon voorrang heb.
Gisteren had dat tot gevolg dat ik helemaal verrot ben gescholden door een schipper van zo’n ding.
Een uurtje later ben ik de beste man even gaan opzoeken in de haven, eerst bleef hij voet bij stuk houden dat hij voorrang had, en dat ik alles verkeerd begreep.
Samen met de beste man het BPR er eens bij gepakt en uitgelegd hoe het dan wel zit, en hoe ik het zag.
Hij was het nog niet met me eens, maar zou het nog eens gaan uitzoeken.
jkos

ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Berichtdoor heuvels » 10 Mei 2020, 19:48

Heel herkenbaar, ik heb ook wel wat boze blikken moeten incasseren op deze manier. Als je lastig kunt anticiperen op laverende zeilboten kun je gewoon strak de stuurboordwal houden. Moeten ze maar iets eerder loeven.
(maar dat is off-topic)
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor jkos » 10 Mei 2020, 19:51

heuvels schreef:Heel herkenbaar, ik heb ook wel wat boze blikken moeten incasseren op deze manier. Als je lastig kunt anticiperen op laverende zeilboten kun je gewoon strak de stuurboordwal houden. Moeten ze maar iets eerder loeven.
(maar dat is off-topic)

Maar daarna ga ik naar mijn toilet met zwartwatertank, anders zou het off-topic zijn :D
jkos

Hydraulische Koppeling

Berichtdoor aadbloem » 10 Mei 2020, 20:06

Pjoi schreef:Ik vind het erg jammer dat er vanuit de brugbedieners 0 perspectief wordt geboden voor de komende tijd. Ik hoor zelfs signalen dat ze de winterbediening aan gaan houden tot een vaccin beschikbaar is of 1,5 meter niet meer hoeft. Op de site van provincie Zuid-Holland deze week ook alleen een berichtje dat de winterbediening wordt verlengd zonder verdere argumentatie of uitleg. Iemand enig idee wanneer we hier meer over gaan horen? Zoals het er nu naar uitziet worden Hemelvaart, Pinksteren (Zeker omdat de feestdagen ook als zondag gelden) en eigenlijk elk weekend tot aan de zomervakantie voor ons niets. Zomervakantie wordt ook flink herplannen als het zo blijft. In het weekend geen brugbediening beperkt je vaargebied toch flink, ook als je wel 2 weken op pad kan.

We hebben te maken met provinciaal beleid. Zuid Holland draait op winterschema en draait op verzoek 24u vantevoren op bruggen die geheel gesloten zijn zoals bij de Doesbrug Hoogmade, Drechtbrug in Bilderdam. De Doesbrug in Leiderdorp draait op zomerschema (gemeentebeslissing) De provincie Utrecht draait gesloten bruggen ook op verzoek maar alleen voor de beroepsvaart. Friesland is inmiddels op zomerschema als ik het goed begrepen heb. Er is dus nogal wat versnippering en bureaucratische hap-snap aan de gang. Misschien handig om hier bij te houden welke provincies het beleid veranderen. HISWA-RECRON is actief bezig te lobbyen voor een ruimer beleid. Over het KNWV heb ik de indruk dat die de regeltjes slechts duiden en publiceren.
Laatst gewijzigd door aadbloem op 10 Mei 2020, 20:13, in totaal 2 keer gewijzigd.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor jkos » 10 Mei 2020, 20:10

Volgens de laatste bekendmaking van veiligheidsregio Zeeland (VRZ) mag men nu ook aan boord overnachten wanneer het schip is voorzien van een chemisch toilet.
Dit is tot stand gekomen na lang aandringen van de watersportsector.
jkos

Hydraulische Koppeling

Berichtdoor Gruttepier » 10 Mei 2020, 20:14

heuvels schreef:Oei, iemand voelt zich aangesproken?? :|
Gelukkig zijn er ook goede sloepvaarders die ook wel eens achterom kijken..

Nee, geen reden voor om mij aangesproken te voelen

Gewoon begrijpen wat ik schrijf.
Gruttepier

Berichtdoor ErikH » 10 Mei 2020, 22:02

Weet iemand waar ik info kan vinden over de Hollandse en Brabantse Biesbosch?

Gr.

Erik
ErikH

ligplaats: Omg. Leiden
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat