Een vrijwillige APK is net zo iets als een aankoopkeuring. Dit word alleen gedaan door booteigenaren die het goed willen hebben en hier ook voor willen betalen. Bij hun zal het dus allemaal niet zo spannend zijn omdat het al goed onderhouden word.
Wat mij opvalt hier in de buurt en volgens mij is dit overal wel, is dat er in verschillende havens boten liggen waarvan je je af vraagt hoe het kan dat ie nog niet gezonken zijn. Dit zijn dan meestal boten die de laatste 3 jaar of meer, niet meer gevaren hebben. Laat staan gecontroleerd of onderhouden zijn.
Maar ja wat is het nut van een soort van APK? Wie heeft er last van als er een boot zinkt? Waarschijnlijk alleen de verzekeraar. En daarom verbaast het mij dat hun niet meer eisen stellen aan het onderhoud of iets van een inspectie van de algehele staat waarin een boot verkeerd. Ik denk dat je bij menig bootje van voor 1970 niet zo'n heel harde tik hoeft te geven op het vlak in de buurt van het toilet om de boot te laten zinken.
Als de verzekeraar bij een All Risk dekking bijvoorbeeld als eis zou stellen om de boot iedere 3 jaar te laten keuren maakt dit het bij een aankoop ook makkelijker om het schrot van de betere te scheiden. Je kunt dan een boot kiezen die All Risk verzekerd is en daar het laatste rapport van opvragen.
Maar niet dat ik het wil hoor. Het is meer dat ik het mij af vraag waarom de verzekeraar er geen strengere eisen aan stelt. Ik heb al een paar keer een boot All Risk laten verzekeren en er word mij dan alleen om de waarde gevraagd. En dat is het dan.