Vaarkrant: Opstartperikelen nieuw vaarseizoen.

Stelling van de maand

Re: Vaarkrant: Opstartperikelen nieuw vaarseizoen.

Berichtdoor quichot » 08 Apr 2012, 12:05

vuuren1 schreef: Kennelijk varen de meeste schippers niet met een oude Kromhout gloeikopmotor, een petroleumlamp en een houtkachel waar je een potje op kan koken.

Er zit nog wel enig licht tussen state of the art technology en houtkacheltjes hoor! :D
Je kunt het zo luxe, en zo geautomatiseerd maken als je wilt, maar dat doe ik bewust niet. Normale basisvoorzieningen zoals gasstel + oven en grill, dieseloliekachel, koud en warm stromend water, douche, grijswatergespoelde toiletten en koelkast heb ik aan boord. Maar als ik een gebruiksaanwijzing moet lezen voordat ik het kan gebruiken wordt ik argwanend.

Ik heb niets tegen een vrijwillige APK-keuring. Voor veel mensen een goed idee.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor vuuren1 » 08 Apr 2012, 21:17

Ik ben overigens ook voor eenvoud maar de markt wilde op een gegeven moment allerlei fratsen.
Dan nog moet je de voortstuwing naar mijn mening los houden van allerlei luxe apparatuur aan boord zodat dát systeem nooit last kan hebben van storingen die elders optreden.
(die storingen -elders- zijn ook niet zo spannend als er hier over wordt geschreven, het komt -mits goed aangelegd- ongeveer nooit voor)

De problemen die opdoen bij de gemiddelde en huidige vloot komen veelal voort uit onvoldoende en achterstallig onderhoud.
Dat staat los van allerlei elektronische apparatuur.
De top 2 van de vaarkrant ging daar over.

Nu een gerichte vraag als vervolg op de stelling:
Hoe zouden de forumleden de vrijwillige APK ingevuld willen zien en wat mag het kosten?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Bejakruiser » 09 Apr 2012, 00:18

Een vrijwillige APK is net zo iets als een aankoopkeuring. Dit word alleen gedaan door booteigenaren die het goed willen hebben en hier ook voor willen betalen. Bij hun zal het dus allemaal niet zo spannend zijn omdat het al goed onderhouden word.

Wat mij opvalt hier in de buurt en volgens mij is dit overal wel, is dat er in verschillende havens boten liggen waarvan je je af vraagt hoe het kan dat ie nog niet gezonken zijn. Dit zijn dan meestal boten die de laatste 3 jaar of meer, niet meer gevaren hebben. Laat staan gecontroleerd of onderhouden zijn.

Maar ja wat is het nut van een soort van APK? Wie heeft er last van als er een boot zinkt? Waarschijnlijk alleen de verzekeraar. En daarom verbaast het mij dat hun niet meer eisen stellen aan het onderhoud of iets van een inspectie van de algehele staat waarin een boot verkeerd. Ik denk dat je bij menig bootje van voor 1970 niet zo'n heel harde tik hoeft te geven op het vlak in de buurt van het toilet om de boot te laten zinken. ;)

Als de verzekeraar bij een All Risk dekking bijvoorbeeld als eis zou stellen om de boot iedere 3 jaar te laten keuren maakt dit het bij een aankoop ook makkelijker om het schrot van de betere te scheiden. Je kunt dan een boot kiezen die All Risk verzekerd is en daar het laatste rapport van opvragen.

Maar niet dat ik het wil hoor. Het is meer dat ik het mij af vraag waarom de verzekeraar er geen strengere eisen aan stelt. Ik heb al een paar keer een boot All Risk laten verzekeren en er word mij dan alleen om de waarde gevraagd. En dat is het dan.
Bejakruiser

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 09 Apr 2012, 07:38

@bejakruiser, ik denk dat die verzekeraars dat behoorlijk hebben dichtgetimmerd met kleine lettertjes.
Die zijn echt niet op hun achterhoofd gevallen. Waarom denk je dat die uitgekookte verzekeraars niet aan die rompslomp van strenge keuringen beginnen? Omdat ze helemaal niet hoeven uit te keren bij aantoonbaar achterstallig onderhoud.
Overigens was ik niet erg onder de indruk van die 10 telegraag-geboden. Beetje een ingetrapte open deur, en 8 van de 10 punten sloegen als een tang op een varken. Ruzie met de vrouw, Mozes, wat een clichée!
Maar veel verder brengt ons dat niet. Het is een variatie op de vorige stelling over aankoopkeuringen. En de hoge olieprijzen helpen ook al niet. Als de schipper is bijgekomen van z'n rolberoerte na het tanken, zal hij qua mogelijke gebreken het beste ervan hopen, en z'n (lege) beurs verder gesloten houden. En meestal komt hij daar mee weg.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Mopolcamper » 09 Apr 2012, 11:12

Bovendien, we doen toch allemaal vrij veel aan ons eigen schip om dit in conditie te houden? Het Telegraafstuk is van het niveau zoals je van deze krant kunt verwachten. Maar TS houdt er van om zichzelf te pluggen en gebruikt dit er graag voor.
Mopolcamper

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wim Niessen » 09 Apr 2012, 11:27

Mopolcamper schreef:Bovendien, we doen toch allemaal vrij veel aan ons eigen schip om dit in conditie te houden? Het Telegraafstuk is van het niveau zoals je van deze krant kunt verwachten. Maar TS houdt er van om zichzelf te pluggen en gebruikt dit er graag voor.

Velen doen inderdaad vrij veel aan hun schip. Maar er is slechts een handje vol booteigenaren die over de kennis en kunde beschikken om alles wat het schip betreft goed en objectief kunnen beoordelen. Laat staan om alles volledig en ook goed in stand te houden. Daarom is het voor de booteigenaar goed om zo af en toe (eens per 5 of 7 jaar??) een deskundige naar je bootje te laten kijken. Je krijgt dan een objectief advies en op zijn minst een indruk van onvermijdelijke kosten die je in de (nabije) toekomst kunt verwachten.
Wim Niessen
Wim Niessen

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 09 Apr 2012, 22:37

De verzekeraar "verzekert" en doet niks met CE voorwaarden.
Als het daarbij blijft zegt het wel iets over de verzekeraar.
Ze gaan er doorgaans soepel mee om maar kunnen zich bij schade toch (deels) beroepen op deze wetgeving.
(iedere Nederlander dient de wet te kennen).

Ik kan het beleid van de verzekeraars niet volgen maar als ik een boot wil verzekeren is dat iets anders dan het verzekeren van een standaard Suzuki Alto.
In geval van een boot is het bijna nooit standaard en als het wel een standaard model is dan is het vaak een oldtimer.
Niet standaard en/of oldtimer zomaar per telefoon verzekeren gaat mij te ver omdat men niet weet wat ze in dekking nemen.

Voor mijn youngtimer auto moet ik ook zorgen voor een taxatierapport (2 jaar geldig) als ik de auto volledig casco wil verzekeren (en het volledig casco verzekeren van een youngtimer is bijna onmogelijk).

Als het toch over pluggen gaat plug ik een EFM verzekering die bij iedere roeiboot een expert langs stuurt om de situatie te verkennen en daarna beoordeelt of en hoe het verzekerd kan worden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 23 Apr 2012, 22:36

Update:
Van Wim Niessen hoorde ik dat EFM in zijn geval kennelijk niet standaard komt keuren.
Wim zal dit nader onderzoeken, updates volgen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor sinty » 23 Dec 2013, 11:09

Bericht door sinty » do 03 mei 2012, 21:10

bootje van mij is van 1910 maar krijg met geen mogenlijk iemand van de verzekering aan boord om eens te kijken heb t al zovaak gevraagd ,maar schijnt niet nodig te zijn . ik ben het er niet mee eens maar blijk machteloos te staan ik wil mijn inboedel bijvoorbeeld extra verzekeren maar schijnt een probleem te zijn
Gebruikers-avatar
sinty

ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Berichtdoor sinty » 23 Dec 2013, 11:09

Bericht door sinty » do 03 mei 2012, 21:22

me hele boot is oud hollands ingericht er staat veel delfstblauw in eigenlijk te veel, maar goed ik zou t willen verzekeren en dat schijnt niet zo makkelijk te zijn
Gebruikers-avatar
sinty

ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

VorigeVolgende

Terug naar Stelling