't Ja, Friesland Waterland staat er een beetje om bekent dat het veel gelegenheidsbezoekers trekt op het water. Niet voor niks dat steeds meer mensen die hun hart hebben verpand aan hun schip Friesland beginnen te mijden, om van de Sneek week niet te spreken.
6 rijen dik naast elkaar en alles moet je maar goedvinden.
Helaas zijn er altijd van die Tokkies die denken dat regels er alleen voor anderen zijn.
Die zie je overal; op de weg, op het water, tijdens de vakantie in het buitenland enz.
Als dit soort mensen een dergelijk basis examen halen zullen ze toch niet hun gedrag veranderen, ook niet met VB 2 en marifoon toelating.
Staat wel tegenover dat veel (goed willende) mensen regelmatig een boot huren in de vakantie.
Zouden deze dan voor hun vakantie genot ook eerst examen moeten doen?
Laagdrempelig:
Op dit moment is er helemaal geen drempel om het water op te gaan.
De eerste malloot met geld kan een boot van 14 meter kopen en kan zo'n beetje varen waar hij wil, hoeft ook niks te registreren of wat dan ook.
Vrijheid blijheid zonder je te bekommeren op welk water je dan ook vaart !!!
Als dezelfde malloot een geregistreerde VHF heeft en een beperkt vaargebied kan hij doen wat hij wil, gaat hij daarbuiten dan is hij aanspreekbaar / vindbaar.
Omdat het vooraf niet te zeggen valt waar iemand zal of wil gaan varen gewoon overal een geregistreerde VHF aan boord. Loosdrechtse plassen of de haven van R'dam, gewoon altijd.
Dat het examen allemaal niet zo heel veel voorstelt legitimeert in mijn ogen dat het zonder examen een verplichting aan boord zou moeten zijn.
Als (bij wijze van spreken) een kind van 3 het examen kan afleggen met goed gevolg, wat is dan de meerwaarde?
Komt bij dat je nu gewoon zo'n ding kunt kopen zonder dat je een machtiging hebt.
Het is gewoon een mening, Quichot kwam er mee en ik zie er een hoop goede dingen in.
Dat zaken zoals marifoon verplichting worden aangescherpt of verandert ben ik voorstander van maar niet dat er direct voor alles een examen moet worden afgelegd.
Groet,
Roelof