Marifoon verplicht?

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Roelof » 02 Jul 2017, 23:30

't Ja, Friesland Waterland staat er een beetje om bekent dat het veel gelegenheidsbezoekers trekt op het water. Niet voor niks dat steeds meer mensen die hun hart hebben verpand aan hun schip Friesland beginnen te mijden, om van de Sneek week niet te spreken.
6 rijen dik naast elkaar en alles moet je maar goedvinden.

Helaas zijn er altijd van die Tokkies die denken dat regels er alleen voor anderen zijn.
Die zie je overal; op de weg, op het water, tijdens de vakantie in het buitenland enz.
Als dit soort mensen een dergelijk basis examen halen zullen ze toch niet hun gedrag veranderen, ook niet met VB 2 en marifoon toelating.
Staat wel tegenover dat veel (goed willende) mensen regelmatig een boot huren in de vakantie.
Zouden deze dan voor hun vakantie genot ook eerst examen moeten doen?

Laagdrempelig:
Op dit moment is er helemaal geen drempel om het water op te gaan.
De eerste malloot met geld kan een boot van 14 meter kopen en kan zo'n beetje varen waar hij wil, hoeft ook niks te registreren of wat dan ook.
Vrijheid blijheid zonder je te bekommeren op welk water je dan ook vaart !!!
Als dezelfde malloot een geregistreerde VHF heeft en een beperkt vaargebied kan hij doen wat hij wil, gaat hij daarbuiten dan is hij aanspreekbaar / vindbaar.

Omdat het vooraf niet te zeggen valt waar iemand zal of wil gaan varen gewoon overal een geregistreerde VHF aan boord. Loosdrechtse plassen of de haven van R'dam, gewoon altijd.
Dat het examen allemaal niet zo heel veel voorstelt legitimeert in mijn ogen dat het zonder examen een verplichting aan boord zou moeten zijn.
Als (bij wijze van spreken) een kind van 3 het examen kan afleggen met goed gevolg, wat is dan de meerwaarde?
Komt bij dat je nu gewoon zo'n ding kunt kopen zonder dat je een machtiging hebt.

Het is gewoon een mening, Quichot kwam er mee en ik zie er een hoop goede dingen in.
Dat zaken zoals marifoon verplichting worden aangescherpt of verandert ben ik voorstander van maar niet dat er direct voor alles een examen moet worden afgelegd.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof

ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Berichtdoor quichot » 03 Jul 2017, 07:26

R.C.Grootveld schreef: En wat dat marifoon examen betreft:
Eerlijk gezegd, vind ik dat echt niet zo veel voorstellen; je hoeft echt geen HBO te hebben om dat met 2 vingers in je neus te halen.

Rob, eerlijk gezegd draag je hier het sterkste argument aan om dat examen dan maar af te schaffen.

Uiteindelijk gaat het om het bereiken van een doel: algemene acceptatie van marifoonplicht op doorgaand vaarwater* ter verhoging van ieders veiligheid. Nu de aanschafprijs van een marifoon -al is het maar een handheld- geen drempel meer is, moet je niet weer nieuwe drempels opwerpen met een examenplicht.
Correct, begrijpelijk marifoongebruik kan je alleen maar in de praktijk oppikken. Zoals het in de leerboekjes staat strookt daar niet mee. Ik moet altijd een beetje glimlachen als ik een nieuweling 'over' hoor roepen.
Doe er een goede Nederlandstalige handleiding bij met de meest voorkomende soorten communicatie, en recreanten met bijvoorbeeld examenvrees (want het gaat lang niet altijd om opleidingsniveau) haal je over de streep. Doel bereikt. Toch?

Nu dat * bij vaarwater.
Als je dat weer gaat opdelen in categorieën raakt de gemiddelde recreant ook weer het spoor bijster. Gewoon doorgaand vaarwater waar zowel beroeps- als recreatievaart gebruik van maakt. Dat snapt iedereen. En uitzonderingen hou je altijd. Ja, over het Sneekermeer varen beroepsschepen. So be it. Je kunt niet alles dichttimmeren met regels.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor De Waalschokker » 03 Jul 2017, 07:35

In Belgie is het in bezit hebben van een marifoon (met een voorafgaand examen) verplicht en er wordt niet over gemord dat je je daar moet aan houden (voor zover ik weet hé).
Ik voor mijzelf zou er geen seconde aan twijfelen om zonder een marifoon de kom uit te varen laat staan waar er verkeer is...
Dat er in Nederland het waterminnende land bij uitstek in Europa geen verplichting is vind ik dan heel raar maar wat niet is kan nog komen. :D
Tussen haakjes, de ervaren (tot zeer ervaren) schippers op het forum weet ik zeker dat ze uit gewoonte hun marifoon inschakelen het moment dat ze van wal steken, het zou me zelfs verbazen indien anders. ;)
De Waalschokker

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaver vier » 03 Jul 2017, 13:37

Ik zou is vertellen wat ik vanmorgen meemaakte met marifoon
Op het traject naar Katwijk bij de Stevensbrug
Ik roep keurig op kanaal 22 de brugwachter op,maar krijg geen gehoor tot 3 keer toe,op afstand bediende brug.
Na een tijdje dobberen maar op de wachtplaats aangelegd,tot er een baggerschip kwam die vrij vlot groen kreeg,ik er heel kort achteraan en pats de brug op rood,wij vol in de ankers en ik weer de brugwachter opgeroepen en gevraagd waarom hij niet op mijn oproep reageerd en waarom hij de brug vlak voor mijn neus dicht doet.
Wat schets mijn verbazing hij had mij niet gezien en niet gehoord,terwijl ik op de wachtplaats lag,hij zou zo snel mogelijk openen en dat deet hij ook, maar hoe kan zoiets
Ik vindt het wel eng zo,n man aan de brug bediening
Gr René ( die blij is met zijn marifoon en niet zonder zou willen )
Klaver vier

Berichtdoor broekie » 03 Jul 2017, 14:20

Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor aquanaut » 03 Jul 2017, 14:31

Een mooie brugwachter dan......
De Stevensbrug wordt bedient vanuit de stad, vanaf de Schrijversbrug.
Het frappante is dat hij vlak ervoor waarschijnlijk ook de Haagsche Schouwbrug voor je heeft opengedaan, want die wordt ook daarvandaan bedient.
In de meivakantie was de marifoon van de Schrijversbrug stuk, maar omdat ze op hetzelfde kanaal zitten als post De Waard die alle andere bruggen bedient werd er daar vandaan continue geantwoord met het te draaien telefoonnummer.
Handig!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor R.C.Grootveld » 03 Jul 2017, 14:43

aquanaut schreef:Een mooie brugwachter dan......

Tja, je maakt wat mee.
Bij mij gooide een brugwachter hem ook een keer voor m'n neus dicht ...
Op de vraag via de marifoon waarom hij dat deed, kwam het antwoord:
Je hebt 4m onder de brug (hefbrug), daar kun je toch makkelijk onderdoor, je moet je schip eens opmeten .....

Op mijn antwoord, dat ik precies wist dat mijn schip 4.65 was incl. de sprieten voor de radio en marifoon en dat hij maar eens om betere camera's resp. monitoren moest vragen kreeg ik geen antwoord en ging de brug direct weer open.....
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaver vier » 03 Jul 2017, 17:24

Aquanaut ik ging de andere kant op dan komt de Haagsche schouwburg brug er na,die ging gewoon goed
Gr Rene vanuit winderig Katwijk,maar wel een lekker windje
Klaver vier

Berichtdoor Sambeek » 03 Jul 2017, 20:31

broekie schreef:Heeft jouw schip deze vorm?

https://www.youtube.com/watch?v=Rd60KTcOurw

:lol: :lol: Nieuwste Valk modelletje?
groet Albert Terpstra / SAMBEEK 8-)
Sambeek

ligplaats: Maurik
info:

Berichtdoor Klaver vier » 03 Jul 2017, 20:52

Bij valk staan ze nou eenmaal niet stil,die maken mooi spul :D :D
Gr René
Klaver vier

VorigeVolgende