Douchen aan boord

algemene discussies

Re: Douchen aan boord

Berichtdoor fox4you » 16 Feb 2012, 14:03

We (2 pers.) hebben een 50 liter Isothemp boiler aan boord waar we 2 dagen mee douchen en afwassen.
We hoeven echt niet te varen tijdens het douchen.
De douche/toilet ruimte wordt tijdens het douchen geforceerd geventileerd en heeft een RVS douchebak die in de vorm van de douche/toilet ruimte is gemaakt en daar ligt weer een teakrooster op.
De ruimte is deels teak en deels met tegeltjes bekleed.
In de zelflozende kuip is ook een thermostaatkraan aanwezig waarop ook een douche kan worden aangesloten.
In het zomerseizoen wordt de douche in de kuip het meest gebruikt.
Zowel de douche binnen als in de kuip lozen op het oppervlakte water. (is niet verboden)
Gebruikers-avatar
fox4you

ligplaats:
info:

Berichtdoor JulienH » 16 Feb 2012, 14:04

Kijk, discussie barst los. Leuk, want dit is juist waar een ieder zijn haar ideeën uit kan halen.

Is er iemand bereid foto's te plaatsen van de indeling van een doucheruimte? Ben wel benieuwd hoe dat dan ingedeeld is in combinatie met toilet ed. Via Google maar slecht te vinden.
JulienH

ligplaats:
info:

Berichtdoor Harini » 16 Feb 2012, 15:11

Wij hebben een Sollux 850 met douche / wc
Gaat prima, wasbak heeft een combikraan met uitneembare douchekop.
De bak is de vloer van de ruimte met een afvoer die in de bilg naar een opvangbak loopt.
Hierin staat een vlotterpompje en klaar is kees. Water zo naar buiten.

Het warme water komt van een boiler die op de motor staat aangesloten.
Eigenlijk hebben we altijd heet water en ook de volgende ochtend is het ook nog heet en 2 mensen kunnen dan douchen achter elkaar.

We varen altijd, dus nooit gebrek aan heet water. Maar als de motor 5 a 10 min stationair loopt, is de boiler ook warm.
Ga je ergens dagen liggen, moet je de motor even laten draaien om de zaak op te warmen en misschien gelijk je accu's opladen.

De druk komt van een FLOJET pompje. Dat gaf een onregelmatige straal. De pomp slaat af als de zaak op druk is en weer aan bij drukval.
Ik heb dan ook een drukvaatje in de leiding gezet om deze schommelingen op te vangen.
Leidingen zijn gewapende slangen.

Ook een buitendouche op het systeem, dat is lekker op het zwemplateau.
Eigenlijk een simpel systeem wat we erg waarderen aan boord.

Naast de boot hebben we ook een camper. Een Hymer.
Ook een douche, maar dan met een Truma boiler op gas.
Druk komt van een dompelpomp in de watertank.
Afvoer komt uit in een vuilwatertank die onder de camper hangt.
Door de gasboiler hebben we altijd warm water.
Ook een simpele mengkraan en alles is aangelegd met gewapende slang.
Het werkt allemaal goed.
Harini

ligplaats:
info:

Berichtdoor reijmerink » 16 Feb 2012, 15:58

ik vind amersfow,s idee..een warmwaterdouche buiten, het meest aantrekkelijk en eenvoudigst te installeren..lig je in een haven..ga je daar onder de douche daar..lig je wild..kan je het achterop doen...ook voor de kids na het zwemmen..niet ijskoud..grtn reijmerink
reijmerink

ligplaats:
info:

Berichtdoor buldog » 16 Feb 2012, 16:08

Jaaaa sta je daar in je blote reet en staan ze daar foto,s van je slurf te maken.
Voor je het weet sta je op joutube,lekkerrrrrr.
Henk
buldog

ligplaats: Oostvoorne
info:

Berichtdoor JulienH » 16 Feb 2012, 19:24

Hahaha, buldog! Zou er niet zoveel moeite mee hebben, maar vraag me af of de buurvrouw op het water nog wel kan slapen. :roll:
JulienH

ligplaats:
info:

Berichtdoor reijmerink » 16 Feb 2012, 19:56

off topic....ach ja er waren in dienst, toen nog plichtig, altijd ook wel lui die hun onderbroek niet uit wilden doen bij collectief douchen..je moet er maar mee behept zijn..grtn reijmerink
reijmerink

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 16 Feb 2012, 22:27

Veel geweldige verhalen over een 50 liter boiler i.c.m. 2 tot 3 dagen douchen met 2 personen en ook nog afwassen, maar ik ga uit van statistieken alvorens een boot te verkopen met een mooi verhaal wat uiteindelijk klachten en / of een koude douche op kan leveren.

Kijk hier eens naar de gemiddelden: http://www.compendiumvoordeleefomgeving ... ml?i=3-126
Per dag gaat per persoon er alleen al 48,6 liter water doorheen met het douchen.

Een 50 liter scheepsboiler is in de top 80 graden en bij afname van heet water komt er koud water bij waardoor de temperatuur in de boiler daalt.

Ik geloof meteen dat als je op een kampeer-manier kort en bewust onder een douche gaat staan je er dan -meer resultaat- uit kan halen, maar huidige klanten voor nieuwe schepen vragen hetzelfde comfort als thuis.
Vandaar ik niet kan meegaan in dergelijke verhalen.
Een boiler in 5-10 minuten bij een stationair onbelaste motor volledig kunnen opwarmen is zeker optimale onzin (en onvolledig omschreven omdat een koude motor zelf in die tijd nog lang niet warm is).

Alles is met berekeningen aan te tonen (of te weerleggen) en daar gaan we van uit als een consument vraagt om een douche met volledig comfort.
Aan vage verhalen zonder onderbouwing hebben we weinig..
We hebben proeven genomen bij eigen boten zonder douche en die kwamen er voor alleen de afwas minder goed uit dan sommige verhalen op dit forum met een douche die 3 dagen x2 personen comfort bieden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Harini » 17 Feb 2012, 07:56

Ik spreek alleen uit ervaring.
Als mijn warm water te koud wordt om te douchen, laat ik de motor tussen 5 en 10 min draaien en wonder boven wonder, het water is weer warm genoeg om lekker te douchen.
Hoe kan het he, zou je zeggen.
Nou misschien omdat het water wel niet ijskoud is en wat opgewarmd kan worden en dan weer bruikbaar is. De praktijk en theorie kunnen ver uit elkaar liggen als je uitgaat van uitersten. 50 ltr. van 80 graden is om te douchen bijgemengt met water uit de tank van 15 a 20 graden al weer veel meer liters.
Nu in een vriesperiode douche ik niet aan boord en kan je dus ook deze ervaring niet geven, maar die zal zeker anders zijn.

Verder moet iedereen maar doen en laten wat hij wil, ik geef mijn ervaring door.
Wij vinden een eigen douche aan boord heel veel waard, hoe simpel hij ook mag zijn.
Een ander douched helemaal niet of 1 keer per week.
Nou dan zou ik ook geen douche willen aan boord. Dus onzin is niets.

En proeven doe je aan de hand van standarisaties, of je maakt je eigen criteria.
Nu zijn de criteria van Vuuren misschien wel een luxe badkamer met een stortdouche.
Hij heeft ook een heleboel afwas omdat hij uitgaat van een gezin met 10 kinderen.
Ja, dan is je boiler gauw leeg. Dat geloof ik graag.
Dan kom je bij v Lent schepen uit, die vindt een 50 ltr. boiler ook onzin.
Dus Vuuren, zonder een goede specificatie van wat een modern gezin in een boot verwacht van een warmwater voorziening, onder welke omstandigheden en in welk jaargetijde, is rekenen aan dit soort zaken lastig.
Harini

ligplaats:
info:

Berichtdoor Bejakruiser » 17 Feb 2012, 08:53

Ja maar dan nog kun je een koude motor stationair lopend niet binnen 5 minuten op 80 graden hebben. Laat staan er een boiler van 50 liter mee naar de 80 graden brengen.
Bejakruiser

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat