Veel geweldige verhalen over een 50 liter boiler i.c.m. 2 tot 3 dagen douchen met 2 personen en ook nog afwassen, maar ik ga uit van statistieken alvorens een boot te verkopen met een mooi verhaal wat uiteindelijk klachten en / of een koude douche op kan leveren.
Kijk hier eens naar de gemiddelden:
http://www.compendiumvoordeleefomgeving ... ml?i=3-126Per dag gaat per persoon er alleen al 48,6 liter water doorheen met het douchen.
Een 50 liter scheepsboiler is in de top 80 graden en bij afname van heet water komt er koud water bij waardoor de temperatuur in de boiler daalt.
Ik geloof meteen dat als je op een kampeer-manier kort en bewust onder een douche gaat staan je er dan -meer resultaat- uit kan halen, maar huidige klanten voor nieuwe schepen vragen hetzelfde comfort als thuis.
Vandaar ik niet kan meegaan in dergelijke verhalen.
Een boiler in 5-10 minuten bij een stationair onbelaste motor volledig kunnen opwarmen is zeker optimale onzin (en onvolledig omschreven omdat een koude motor zelf in die tijd nog lang niet warm is).
Alles is met berekeningen aan te tonen (of te weerleggen) en daar gaan we van uit als een consument vraagt om een douche met volledig comfort.
Aan vage verhalen zonder onderbouwing hebben we weinig..
We hebben proeven genomen bij eigen boten zonder douche en die kwamen er voor alleen de afwas minder goed uit dan sommige verhalen op dit forum met een douche die 3 dagen x2 personen comfort bieden.