Dubbel rood .....of toch niet?

algemene discussies

Re: Dubbel rood .....of toch niet?

Berichtdoor broekie » 03 Sep 2015, 18:49

Niet mee eens Davidos. Het is hoogst onzeker of de rondvaarten op zondag na 18.00 zullen varen door de wetering.
Dus speculeren dat je wel thuis komt omdat er nog wel een rondvaart komt is iets wat ikzelf niet zal doen.
Je weet ook niet hoe laat er misschien een komt.
Alleen als je door omstandigheden te laat bent, kun je geluk hebben.
Dat er veel boten gaan liggen wachten zie ik niet gebeuren.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor stentor950 » 03 Sep 2015, 19:58

Ik heb al heel wat meningen gehoord over de Recreant versus Beroepsvaart. Mensen die met mij meevaren, en geen kennis hebben van de regels op het water, geef ik altijd het volgende mee (als motorboot piloot):
1. Rechts gaat voor
2. Een zeilboot gaat altijd voor (van links en rechts)
3. Beroepsvaart gaat voor, en dat bijna altijd!
Ik weet dat ik nu een hoop bagger over me heen -kan- krijg(en), maar daar kan ik wel tegen!
N.B. Voor degene die dit niet weten. Ik ben matroos en stuurman (met diploma's) geweest en heb mijn opleiding gehad aan het KOF (Oranje Nassau Delfzijl) en de zeevaartschool Abel Tasman in Delfzijl, dus ik denk dat ik hier over wat kan zeggen.

Waarom de Beroepsvaart voor laten gaan? Dat is heel simpel. Of het nu gaat om een kleine werkboot of vissertje met zijn bootje van 7 meter of een 4-baks duwstel maakt mij niet uit. Mijn stelling is dat deze op het water zitten om hun brood te verdienen en de watersporter/recreant om het uit te geven. Daarnaast heb je als recreant nooit haast want je zit voor je plezier op het water. Als jij je brood wilt verdienen dan wil je ook niet gehinderd worden!
Dus: "Geef ze de ruimte dan kom je ook niet in de problemen. Laat door duidelijke koersveranderingen zien wat je van plan bent en pas op tijd je snelheid aan".

Dat noemen ze goede zeemanschap!

quichot schreef:
Verder staat het vast dat het BNP-aandeel recreatievaart de beroepsvaart verre overstijgt,

Ik ben iemand die altijd op zoek gaat naar de feiten als iemand zoiets roept. Dat moet je bij mij dus niet doen. Hier de cijfers.

De bijdrage van de watersport aan de Nederlandse economie in 2012 (CBS)
Watersport 162 Miljoen

De binnenvaart in Nederland 2014
Omzet: 2,3 miljard euro
4.130 bedrijven, 5.750 schepen
13.600 banen
Branchevereniging: Binnenvaart Logistiek Nederland
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950

ligplaats: Aalsmeer
info:

Berichtdoor pascall » 03 Sep 2015, 20:42

stentor950 schreef:Ik heb al heel wat meningen gehoord over de Recreant versus Beroepsvaart. Mensen die met mij meevaren, en geen kennis hebben van de regels op het water, geef ik altijd het volgende mee (als motorboot piloot):
1. Rechts gaat voor
2. Een zeilboot gaat altijd voor (van links en rechts)
3. Beroepsvaart gaat voor, en dat bijna altijd!
Ik weet dat ik nu een hoop bagger over me heen -kan- krijg(en), maar daar kan ik wel tegen!
N.B. Voor degene die dit niet weten. Ik ben matroos en stuurman (met diploma's) geweest en heb mijn opleiding gehad aan het KOF (Oranje Nassau Delfzijl) en de zeevaartschool Abel Tasman in Delfzijl, dus ik denk dat ik hier over wat kan zeggen.

Waarom de Beroepsvaart voor laten gaan? Dat is heel simpel. Of het nu gaat om een kleine werkboot of vissertje met zijn bootje van 7 meter of een 4-baks duwstel maakt mij niet uit. Mijn stelling is dat deze op het water zitten om hun brood te verdienen en de watersporter/recreant om het uit te geven. Daarnaast heb je als recreant nooit haast want je zit voor je plezier op het water. Als jij je brood wilt verdienen dan wil je ook niet gehinderd worden!
Dus: "Geef ze de ruimte dan kom je ook niet in de problemen. Laat door duidelijke koersveranderingen zien wat je van plan bent en pas op tijd je snelheid aan".

Dat noemen ze goede zeemanschap!

quichot schreef:
Verder staat het vast dat het BNP-aandeel recreatievaart de beroepsvaart verre overstijgt,

Ik ben iemand die altijd op zoek gaat naar de feiten als iemand zoiets roept. Dat moet je bij mij dus niet doen. Hier de cijfers.

De bijdrage van de watersport aan de Nederlandse economie in 2012 (CBS)
Watersport 162 Miljoen

De binnenvaart in Nederland 2014
Omzet: 2,3 miljard euro
4.130 bedrijven, 5.750 schepen
13.600 banen
Branchevereniging: Binnenvaart Logistiek Nederland

Denk toch dat je de les niet helemaal goed gevold heb, zeker van die zeil boot niet!
Dit is trouwens tekenend voor de beroepsschipper, niet mee gegaan in de huidige regels, of jong en ze krijgen een 1000 tonner onder de kont met een smartphone, pc, tv, in de stuurhut en zo varen ze door het ganse land.
Of ik ben beroepsschipper en ik weet het, maar de tijden veranderen, als ik zie wat een gigantische blunders er tegenwoordig gemaakt worden door die zogenaamde beroepschipper (De goed buiten beschouwing gelaten) daarbij de pleziervaartschippers zich steeds meer integreren.

Als pleziervaarder wil ik ook het tij mee hebben en is mij zuurverdiende vrijetijd ook goud waard, het is maar waar je naar toe wil in de beperkte tijd die je heb als werkende, neem een voorbeeld aan het wegverkeer.

Oooh, ik ben ook beroepsschipper hoor kapitein nog wel en heb ook alle pappieren.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 03 Sep 2015, 20:48

Maar hoeveel winst of verlies zit in die 3,2 miljard omzet?

Buiten mijn mening dat de beroepsvaart belangrijker is dan de recreatievaart.

Maar als de bijdrage van de recreatie vaart 162 miljoen is spreek je van het daadwerkelijke bedrag terwijl een omzet slechts het geld is wat rondgaat in de sector waar ook gewoon verlies op kan zitten.
Met andere woorden, is op die 3,2 miljard ook een winst gemaakt over dat jaar hoger dan de 162 miljoen.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor stentor950 » 03 Sep 2015, 21:20

pascall schreef:
Denk toch dat je de les niet helemaal goed gevold heb, zeker van die zeil boot niet!

Oooh, ik ben ook beroepsschipper hoor kapitein nog wel en heb ook alle pappieren.
Het zullen wel papieren zijn? :D

Als je een leek op deze manier en binnen 5 minuten dit uitlegt, dan weet je zeker dat hij in 99 procent van de gevallen uit de problemen blijft. Ben benieuwd hoe Jan Huibers dit aan zijn huurders vertelt.

Oh ja, kapitein ben ik ook nog geweest, maar dat was bij Defensie :lol:

chaea schreef:Maar hoeveel winst of verlies zit in die 3,2 miljard omzet?

Met andere woorden, is op die 3,2 miljard ook een winst gemaakt over dat jaar hoger dan de 162 miljoen.
.

Daar heb je wel een punt, Wel blijven het een onvergelijkbare grootheden.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950

ligplaats: Aalsmeer
info:

Berichtdoor Marie Christina » 03 Sep 2015, 21:27

@ Stentor: Ik denk dat de heer Engels van de Abel Tasman je toch wat andere regels geleerd heeft.
Net zoals ik mijn leerlingen, als (ondermeer) leraar BVA, thans heel andere regels leer (ook op de, voorheen, Abel Tasman) en de afgelopen 30 jaar op zee toegepast heb.
Kijk het nog eens na, het is kennelijk wat weggezakt: https://www.nautin.nl/wb/media/Wetten_e ... op_zee(INT).pdf

Tevens is het veel te kort door de bocht om te stellen dat je als pleziervaart zijnde nooit haast hebt.
Je kan wel naar huis moeten vanwege familieomstandigheden.
Of, minder heftig, effe door moeten varen om op tijd bij de sluis in Lauwersoog te halen zodat je het tij nog haalt om in Schiermonnikoog te komen.
Toegegeven, dat komt niet zo vaak voor, maar om nou te zeggen dat de pleziervaart nooit haast heeft....
Gebruikers-avatar
Marie Christina

ligplaats: Noord Drenthe
info:

Berichtdoor pascall » 03 Sep 2015, 22:27

Nee het zijn echt pappieren, kan je mee vissen :D
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 03 Sep 2015, 23:30

stentor950 schreef:Als je een leek op deze manier en binnen 5 minuten dit uitlegt, dan weet je zeker dat hij in 99 procent van de gevallen uit de problemen blijft. Ben benieuwd hoe Jan Huibers dit aan zijn huurders vertelt

Dat is dan een mogelijke verklaring van een hoop irritatie .....
Want hij mag dan in 99% van de gevallen uit de problemen blijven, goed kans dat hij een ander die echt weet hoe de regels in elkaar zitten, juist in de problemen brengt.

Nu kan het zijn dat er sinds die tijd weer wat veranderd is, maar toen ik voor mijn VB opging
- Was een zeilboot die de motor heeft lopen geen zeilboot
- Dient een zeilboot die opkruist in een vaart of betond vaarwater voorrang te geven aan om het even wat voor vaartuig wat SB zijde houdt.
- dient alles wat van buiten de vaargeul komt, voorrang te geven alles in een vaargeul, zelfs groot versus klein.

Juist dit soort details (die ene %) leveren in de praktijk irritatie op en juist dat soort zaken leer je voor je (theoretische) vaarbewijs.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 03 Sep 2015, 23:42

stentor950 schreef:Als je een leek op deze manier en binnen 5 minuten dit uitlegt, dan weet je zeker dat hij in 99 procent van de gevallen uit de problemen blijft. Ben benieuwd hoe Jan Huibers dit aan zijn huurders vertelt.

Ik vertel dat soort dingen bijna nooit eigenlijk. Zeker niet op die manier.

Ik weet vantevorem wie er komen die wissel of vertrekdag. Ook wie ervaring hebben en wie niet. (De mensen met ervaring blijken het meest nonchalant)
Ik laat iedereen eerst de auto uitpakken, spullen aan boord en de auto wegzetten... De snelsten met ervaring gaan dan eerst na de instructie.
Ik vraag iedereen, ook de mensen met ervaring of ze alle in de mail meegestuurde filmpjes gekeken hebben van 'varen doe je samen' als ze erom liegen zie ik dat meestal meteen en stel ik een vraag en dat ken ik de waarheid. Ik pak dan de sleutels af en start de dvd op en loop weg met de mededeling dat ik eerst een andere boot ga doen.
Vanaf volgend jaar ga ik ook werken met verplichte praktijkcursussen met verschillende schippers die dan meevaren als er geen of weinig ervaring is (HET WEL OF NIET HEBBEN VAN EEN VAARBEWIJS KAN MIJ AAN MIJN ........ OXIDEREN) nu gaat het nog wel maar volgend jaar wordt het me te druk om in mijn eentje te doen.
Verder benadruk ik een paar keer heel erg dat ook het varen op een motorboot teamsport is. Bij uitvaren van de haven moet degene die voorop losgemaakt heeft blijven kijken of het vrij is om de rivier op te varen. Dat er aanwijzingen gegeven moeten worden door de mensen die buiten staan. Dat men ALLEMAAL regelmatig achterom kijkt. Dat men ALLEMAAL meekijkt.

En ik hoor overal dat ze het bijna allemaal ook echt doen!!!!
En ach... Als je het leuk vindt dan kom je gewoon een keer kijken... :D
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor broekie » 04 Sep 2015, 06:45

Leuke discussie, maar ik heb geen beroeps gehinderd of iets in de weg gelegd als recreant.
De vaarwegbeheerder is hier in gebreke omdat zijn brugbedienings tijden niet op elkaar afgestemd zijn.

Zou ik als recreant ook deze brugwachter langer kunnen laten zitten tegen betaling? Staat nergens dat het kan en dus ook niet wat het kost.

Lag laatst in de Julianasluis en de onbeschofte beroepsvaarder liet doodleuk zijn schroef in werk staan waardoor er schade ontstond aan plezierbootjes achter hem.
Hoe bedoel je SAMEN op het water.
De sluiswachter en ik moesten via de marifoon ons best doen om de hork zijn schroef uit werk te laten halen.
En dat is niet de eerste keer dat ik dit meemaak.

Of je nu beroeps bent of recreant, je hebt beiden het recht om de vaarweg te gebruiken op de manier die toegestaan is.
Als de brug open gaat, gaat hij voor iedereen open. Dat er een moet betalen om hem open te krijgen wanneer hij dat wil buiten bedieningstijden om, is zijn zaak.
Voor mij is de brug open en ga ik eronderdoor. Dit mag zogenaamd niet van deze figuren.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat