Ik heb al heel wat meningen gehoord over de Recreant versus Beroepsvaart. Mensen die met mij meevaren, en geen kennis hebben van de regels op het water, geef ik altijd het volgende mee (als motorboot piloot):
1. Rechts gaat voor
2. Een zeilboot gaat altijd voor (van links en rechts)
3. Beroepsvaart gaat voor, en dat bijna altijd!
Ik weet dat ik nu een hoop bagger over me heen -kan- krijg(en), maar daar kan ik wel tegen!
N.B. Voor degene die dit niet weten. Ik ben matroos en stuurman (met diploma's) geweest en heb mijn opleiding gehad aan het KOF (Oranje Nassau Delfzijl) en de zeevaartschool Abel Tasman in Delfzijl, dus ik denk dat ik hier over wat kan zeggen.
Waarom de Beroepsvaart voor laten gaan? Dat is heel simpel. Of het nu gaat om een kleine werkboot of vissertje met zijn bootje van 7 meter of een 4-baks duwstel maakt mij niet uit. Mijn stelling is dat deze op het water zitten om hun brood te verdienen en de watersporter/recreant om het uit te geven. Daarnaast heb je als recreant nooit haast want je zit voor je plezier op het water. Als jij je brood wilt verdienen dan wil je ook niet gehinderd worden!
Dus: "Geef ze de ruimte dan kom je ook niet in de problemen. Laat door duidelijke koersveranderingen zien wat je van plan bent en pas op tijd je snelheid aan".
Dat noemen ze goede zeemanschap!
quichot schreef:
Verder staat het vast dat het BNP-aandeel recreatievaart de beroepsvaart verre overstijgt,
Ik ben iemand die altijd op zoek gaat naar de feiten als iemand zoiets roept. Dat moet je bij mij dus niet doen. Hier de cijfers.
De bijdrage van de watersport aan de Nederlandse economie in 2012 (CBS)
Watersport 162 MiljoenDe binnenvaart in Nederland 2014
Omzet: 2,3 miljard euro4.130 bedrijven, 5.750 schepen
13.600 banen
Branchevereniging: Binnenvaart Logistiek Nederland