Dubbel rood .....of toch niet?

algemene discussies

Re: Dubbel rood .....of toch niet?

Berichtdoor Popeye » 31 Aug 2015, 17:35

In Drenthe hebben ze voor de beroepsvaart wel ruimere bedieningstijden dan voor de pleziervaart. Op de Hoogeveense Vaart zijn ze trouwens ook heel flexibel met de middagpauze voor de beroepsvaart.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor quichot » 31 Aug 2015, 17:46

broekie schreef: Wat wel bekend is, is dat de Fa. vd Valk van Avifauna een grote stem heeft in dit verhaal.

Die zijn rijk geworden van zwart geld, en daar zijn ze nog trots op ook. Ik herinner me nog goed hoe Gerrit nadat hij zijn fraudezaak voor miljoenen had afgekocht als held werd binnengehaald. Dus bonnetjes met btw voor die brugopeningen zullen wel ergens in het archief van Opstelten zitten. :D
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor quichot » 31 Aug 2015, 17:49

pascall schreef:
R.C.Grootveld schreef:
elrenegado schreef:maar als je toch moet draaien voor een beroeps

Daarbij: Waar is "beroeps" gedefinieerd? Volgens mij nergens .....

Beroepsvaart bestaat volgens de wet niet meer dat is omgezet naar groot en klein schip.

Mvg,

Pascal.

Vergeet het maar! Ik sta met >20 mtr plus CVO én europanummer te boek als 'grote pleziervaart'. De Beeksebrug bleef mooi voor me dicht, tot er idd een beroepsschip kwam. Toen mocht ik mee.
Daar heb ik op zich best begrip voor, maar er is kennelijk een soort schaduwregelgeving die zich niks van de wet aantrekt.

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Marie Christina » 31 Aug 2015, 17:53

ik weet niet wat CVO en Europanummer inhoudt, maar maakt jou dat beroeps dan, of hebben beroepsvaartuigen dat?
Dat is een verschil, he?
Gebruikers-avatar
Marie Christina

ligplaats: Noord Drenthe
info:

Berichtdoor gast » 31 Aug 2015, 18:27

Marie Christina schreef:ik weet niet wat CVO en Europanummer inhoudt, maar maakt jou dat beroeps dan, of hebben beroepsvaartuigen dat?
Dat is een verschil, he?

Als beroepsvaart niet meer bestaat zoals wordt geschreven maar dat de aanduiding klein en groot schip is valt Quichot met zijn boot onder groot schip, dus niet per definitie beroeps ;)

Geen idee of dit ook daadwerkelijk zo is...
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 31 Aug 2015, 18:49

mee eens dat er geen beroepsvaart staat in de binnenschepen wet ,maar zo werkt het in de praktijk niet .
in de praktijk verstaat men daar onder schepen die voor hun brood varen ,e.v. ook charter schepen ,en de uitgezonderd de schepen vermeld in het bpr .
anders zou dit artikel wel geschrapt kunnen worden wand dan vallen alle tot recreatie omgebouwde schepen en jachten en andere bouwsels langer dan 20 meter er ook onder .
het Europa nummer kan je aan vragen als je tenminste ingeschreven staat met bouw nummer en nog wat .
sommigen hebben het bv op hun marifoonregistratie staan ,bv bij mijn vorige motor was dat 200298 .
maar alles is te vinden op het internet .en zoals eerder gezegd kan men daar niet op terug vallen met een nummer ,vele recreatie schepen die vroeger in de vaart zaten hebben nu een maal een teboekstellings nummer plak daar het land nummer voor en klaar is kees .
naar ik ergens begrepen heb kan je je jacht ook te boek stellen maar grote vaart word je daar niet mee.
blijft wat ik eerder gezegd heb je bent soms overgeleverd aan de willekeur van de bedienaar en zijn bazen .
en daar zou het Nederlands watersport verbond is wat aan moeten doen .
groet wout.
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 31 Aug 2015, 21:42

pascall schreef:Beroepsvaart bestaat volgens de wet niet meer dat is omgezet naar groot en klein schip

Dabbedoelik :)
Een niet slepende sleper van 14m is net zo "klein" als een plezierboot van 21m "groot" is.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 01 Sep 2015, 07:34

Marie Christina schreef:ik weet niet wat CVO en Europanummer inhoudt, maar maakt jou dat beroeps dan, of hebben beroepsvaartuigen dat?
Dat is een verschil, he?

Nee, natuurlijk betekent dat europanummer niet dat ik beroeps ben, maar dat is nou juist de verwarring waar de wetgever zelf voor zorgt.

En @kajoe, je kunt zo'n europanummer niet zomaar vrijblijvend aanvragen, het is vanaf 2018 (eigenlijk nu al, maar Nederland hanteert een overgangsperiode van 10 jaar) verplicht voor alle schepen >20 meter.

Het zit zo: alle schepen >20 meter moeten voor 2018 worden gekeurd, en krijgen dan een certificaat van onderzoek. Inschrijving in het kadaster is verplicht, want je moet nu ineens weer een europanummer voeren, terwijl dat juist voor voormalige bedrijfsvaartuigen verboden was.
Maar in de praktijk heeft niemand het over groot- en klein schip, maar over beroeps en recreatie. En eerlijk gezegd vind ik dat ook veel zinniger. Ik zit echt niet te wachten op de status 'groot schip'. Het levert alleen maar nodeloze regeldruk en betutteling op.

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor kajoe » 01 Sep 2015, 09:17

nee maar som ben je als groot schip (beroeps) goedkoper uit met havengeld ,waar in meters lengte betaalt moet worden of in vierkante meters .
jachten waren veel duurder uit.
eens betaalden we in de ene plak 2 cent per vierkante m dat was voor mij toen 150 m x 2 cent ,maar op een andere plak zomaar 75c per meter was dus f 23.50.
Amsterdam en Rotterdam waren her goedkoopst in verhouding briefjes waren 14 dagen geldig.
groet wout.
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor quichot » 01 Sep 2015, 09:38

kajoe schreef:nee maar som ben je als groot schip (beroeps) goedkoper uit met havengeld ,waar in meters lengte betaalt moet worden of in vierkante meters .
jachten waren veel duurder uit.

Je legt precies de vinger op de zere plek. Als beroeps kun je soms goedkoper liggen, als groot recreatievaartuig ben je de sjaak, want dan betaal je het jachtentarief, 20+ keer de volle mep. Als ik op een overnachtingsplaats voor beroepsvaart ga liggen, wordt ik -terecht- weggestuurd. Wel is het zo dat steeds meer havensteden iets regelen voor historische recreatieve bedrijfsvaartuigen. Soms betaal je dan de helft (Veerhaven Rotterdam), soms, zoals in Dordrecht, helemaal niks.
Dus ook bij ligplaatstoewijzing bestaat het onderscheid groot/klein niet meer. Wél beroeps/recreatie. In de praktijk speelt de 20-metergrens eigenlijk geen enkele rol. Het schept nu alleen maar verwarring. Striktgenomen heb ik bijvoorbeeld soms voorrang op 'kleine' jachten. Volslagen belachelijk natuurlijk, voor recreanten onderling. Daarom pleit ik ervoor dit papieren onderscheid in het BPR op te heffen, en te vervangen door de begrippen beroepsvaart en sport. Temeer daar die 20-metergrens door schaalvergroting sowieso achterhaald is. Alles onder de 80 meter heet tegenwoordig al 'kleine beroepsvaart'.

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende