Een Eemskruiser ziet er qua indeling wel goed uit. Een Doerak ook, je moet er van houden. Ik vind modern erg mooi maar ik weet dat je dat voor het budget niet gaat krijgen. Het is in die tijd veel gelakt hout. Mijn vriendin moet het ook leuk vinden. Een Doerak heeft wel een groot voordeel dat er een redelijk breed gangboord met railing is.
Mijn schoonouders halen de zeilboten er elke winter uit, ik weet niet of het is toegstaan in Zwartsluis om hem te laten liggen (nooit op gelet). Want elke winter eruit geeft een behoorlijk kostenpost. Dan is 1x per 2-3 jaar een goede tussenweg en elk jaar onderhoud aan de motor doen. Een cursus motoronderhoud is nieuw voor me, maar zeker wel handig zodat je ook een beetje weet wat alles is en doet en waar je op moet letten.
Qua kosten kom ik globaal op het volgende uit:
Winterstalling: €400,- per jaar (indien we 1x per 2 jaar in de stalling doen)
Verzekering: €17,- per maand (WA, 0 schade vrije jaren, rechtshulp en pechhulp met 1 uur sleutelhulp per keer). Wil ik schade aan eigen boot mee verzekering dan wordt het €25,- per maand) Exclusief collectiviteitskorting.
Liggeld zomerperiode: Schat ik op €500,- (is niet zo snel te vinden via de sites van de haven)
Onderhoud €100,- per maand
Totaal komt ik dan op €2304,- per jaar uit aan vaste kosten, zeg maar €200,- per maand. Klopt dit een beetje wat ik zo zeg? Marie Christina kwam ook op dit bedrag uit meende ik.