Algemene informatie aanschaf boot *eerste bezichtiging*

algemene discussies

Re: Algemene informatie aanschaf bootje eventueel met vriend

Berichtdoor Binnetie » 09 Jul 2015, 08:49

Een Eemskruiser ziet er qua indeling wel goed uit. Een Doerak ook, je moet er van houden. Ik vind modern erg mooi maar ik weet dat je dat voor het budget niet gaat krijgen. Het is in die tijd veel gelakt hout. Mijn vriendin moet het ook leuk vinden. Een Doerak heeft wel een groot voordeel dat er een redelijk breed gangboord met railing is.

Mijn schoonouders halen de zeilboten er elke winter uit, ik weet niet of het is toegstaan in Zwartsluis om hem te laten liggen (nooit op gelet). Want elke winter eruit geeft een behoorlijk kostenpost. Dan is 1x per 2-3 jaar een goede tussenweg en elk jaar onderhoud aan de motor doen. Een cursus motoronderhoud is nieuw voor me, maar zeker wel handig zodat je ook een beetje weet wat alles is en doet en waar je op moet letten.

Qua kosten kom ik globaal op het volgende uit:
Winterstalling: €400,- per jaar (indien we 1x per 2 jaar in de stalling doen)
Verzekering: €17,- per maand (WA, 0 schade vrije jaren, rechtshulp en pechhulp met 1 uur sleutelhulp per keer). Wil ik schade aan eigen boot mee verzekering dan wordt het €25,- per maand) Exclusief collectiviteitskorting.
Liggeld zomerperiode: Schat ik op €500,- (is niet zo snel te vinden via de sites van de haven)
Onderhoud €100,- per maand

Totaal komt ik dan op €2304,- per jaar uit aan vaste kosten, zeg maar €200,- per maand. Klopt dit een beetje wat ik zo zeg? Marie Christina kwam ook op dit bedrag uit meende ik.
Binnetie

Berichtdoor Boekanier » 09 Jul 2015, 09:18

Persoonlijk vindt ik dit een heel mooi schip, ook hier hebben wij zelf naar gekeken (voordat de huidige eigenaar (handelaar) hem kocht en opknapte). Beetje duur nu, maar wellicht af te dingen. Dan ben je wel klaar en hij is groot genoeg.
http://www.marktplaats.nl/a/watersport- ... ousPage=lr
Gr. Natasja

Eemskruiser "Barca"
Bouwjaar 1979
8.75 x 2.95 x 2.30 x 0.85

Do the day and let the day do you.
Gebruikers-avatar
Boekanier

ligplaats: Dordrecht aan het Wantij
info:

Berichtdoor Blacktoppie » 09 Jul 2015, 09:33

wellicht ook handig om te kijken wat de toekomst gaat brengen.. jullie zijn nog jong en ik weet niet hoe het zit met een eventuele kinderwens zit maar voor ons was dat de rede om voor een AK te kiezen zodat de kinderen achterin kunnem slapen en je savonds de hele boot kan gebruiken voor jezelf zonder het risico te lopem om iemand wakker te maken.

was gewoon een hersenspinsel..
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor Marie Christina » 09 Jul 2015, 09:40

Binnetie schreef:Totaal komt ik dan op €2304,- per jaar uit aan vaste kosten, zeg maar €200,- per maand. Klopt dit een beetje wat ik zo zeg? Marie Christina kwam ook op dit bedrag uit meende ik.

Even ter verduidelijking, dat is het bedrag dat we per maand ervoor opzij zetten.
Daar kunnen we meetstijds alles mee bekostigen.
Onvoorziene kosten als iets dat stuk gaat vervangen zitten daar niet bij.
En het liggeld staat of valt met in welke jachthaven je ligt.

Ik lig in Drachten met mijn 10 meter voor zo'n 800 € per kalenderjaar.
Een collega van me ligt in Brielle met een 11,5 meter voor € 1250 per seizoen!
Dat is dus echt een kwestie van uitzoeken.
Gebruikers-avatar
Marie Christina

ligplaats: Noord Drenthe
info:

Berichtdoor Boekanier » 09 Jul 2015, 09:55

Even ter verduidelijking, dat is het bedrag dat we per maand ervoor opzij zetten.
Daar kunnen we meetstijds alles mee bekostigen.
Onvoorziene kosten als iets dat stuk gaat vervangen zitten daar niet bij.
En het liggeld staat of valt met in welke jachthaven je ligt.

Ik lig in Drachten met mijn 10 meter voor zo'n 800 € per kalenderjaar.
Een collega van me ligt in Brielle met een 11,5 meter voor € 1250 per seizoen!
Dat is dus echt een kwestie van uitzoeken.

Helemaal mee eens.. geld apart leggen voor onverwachte kosten is altijd wijs. (wij leggen voor het liggeld iedere maand geld apart, zodat je niet die kosten in 1x moet voldoen) en hebben voor onvoorziene kosten ook een apart potje) Een boot kost nou eenmaal geld. Wij gaan verder alleen op vakantie met onze boot en als je ziet wat een vakantie naar het buitenland kost dan zijn we nu nog goedkoper uit per jaar. Nu heb je er nog iets voor en ben je het niet in 2 of 3 weken kwijt.

Wij liggen in Dordrecht sinds kort in een verenigingshaven voor nog geen € 300,- per jaar, maar lagen hiervoor in een particuliere haven ook in Dordrecht waar we voor ons huidige schip bijna € 1100,- zouden gaan betalen. Ons huidige schip is 9.00 x 2.95 meter.
Gr. Natasja

Eemskruiser "Barca"
Bouwjaar 1979
8.75 x 2.95 x 2.30 x 0.85

Do the day and let the day do you.
Gebruikers-avatar
Boekanier

ligplaats: Dordrecht aan het Wantij
info:

Berichtdoor Binnetie » 09 Jul 2015, 11:22

De prijzen wisselen inderdaad per haven natuurlijk. Daar moet ik nog goed naar kijken.

Ga maar eens op een camping staan dan ben je vaak per nacht het dubbele kwijt (wil je stroom en beetje luxe) dan als je tijdens een paar dagen varen ergens in een haven ligt.

We zijn overigens aan het rondkijken naar een bootje om een dagje te huren om er eens wat meer ervaring mee op te doen. Nog even wat datums afstemmen wanneer ze vrij zijn, want veel is al gereserveerd.

In de toekomst komen er kinderen, die zijn er nu ook al :) maar dan zakelijk gezien. Dat was ook de reden die mijn schoonpa aandroeg om een AK te nemen. Dan stoor je de kids ook niet. Maar een OK heeft mijn eerste keus, maar kan natuurlijk nog veranderen als je wat bootjes van binnen gezien hebt.

@Boekanier, die boot is heel erg mooi. Met die whitewash ziet hij er modern en mooi licht van binnen uit! Tot nu toe het mooiste interieur wat ik gezien heb. Ver boven het budget, maar ben benieuwd wat zoiets nog doet in een onderhandeling.
Binnetie

Berichtdoor aquanaut » 09 Jul 2015, 11:45

Binnetie schreef:Met die whitewash ziet hij er modern en mooi licht van binnen uit! Tot nu toe het mooiste interieur wat ik gezien heb. Ver boven het budget, maar ben benieuwd wat zoiets nog doet in een onderhandeling.

Gelukkig verschillen smaken :shock: , overigens het bouwjaar van de Peugeot is iets te optimistisch ....een jaartje of 30 :mrgreen:

Voor dat bedrag ligt er veeeel meer moois te koop.
Voordeel van dit schip dat hij relatief breed is voor zijn lengte.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor Binnetie » 09 Jul 2015, 11:49

Ja gelukkig wel, mijn vriendin vind dit heel erg mooi. Maar goed er is zelf ook altijd iets aan het interieur te doen. Ik moet de 15K in ogen houden. Er boven is natuurlijk te kijken en te onderhandelen maar er komt nog geld bij voor liggeld etc etc.
Binnetie

Berichtdoor Blacktoppie » 09 Jul 2015, 12:11

goed rondkijken loont ook heel erg en eventueel zelf de handen uit je mouwen willen steken.

een geverfd interieur kan ook een ander kleurtje hebben om slechte plekkem door bijvoorbeeld inwatering te verbergen.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor pleysant » 09 Jul 2015, 19:38

Voor dat geld kan je mijn schip ook kopen,met alles erop en eraan,
kijk maar bij speurders en tik Veha in met Ak.

Vrg,Ed
pleysant

ligplaats: Rotterdam
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat