Help, zeiler zoekt nu motorjacht

algemene discussies

Help, zeiler zoekt nu motorjacht

Berichtdoor patrick1969 » 08 Jul 2015, 17:40

Aangezien ik nieuw ben in de wereld van de motorboten, ik was een zeiler maar mijn rug was het daar niet meer mee eens. Dus tijd om me eens flink te verdiepen in de wereld van de motorboot of het motorjacht. Natuurlijk zijn er en zie ik veel overeenkomstem. we zijn per slot van rekening allemaal met een fantastische hobby bezig en ja, in beide klassen varen behoorlijk wat complete idioten. Ik ga er van uit dat de basis van het plezier van jezelf en dat van andere mede watersporters begint met respect. Respect voor het schip, de natuur, de mede watersporters en de beroepsvaart. Maar daar is deze post niet voor.

Ik ben vanuit de zeilboten wereld gewend dat je vrij makkelijk enorm veel informatie kan vinden over de schepen, de onderdelen en makkelijkt in contact kan komen met de eigenaren. Ligt het aan mij of is dat in de wereld van de motorboot anders? als im ga googlen op een specifiek merk of type boot vindt ik eigenlijk alleen maar verkoopsites. Ik zou bijvoorbeeld zoveel mogelijk informatie willen hebben over de boten die door Klaasen zijn gebouwd, de Super van Craft. Als iemand mij hiermee kan helpen dan hoor ik het graag. Ja, ik weet dat niet iedereen gecharmeerd is van het merk... maar ik wil de verschillende merken en typen boten juist kunnen vergelijken.

Mijn situatie en wat wij wensen:
- woonachtig vlakbij de ijsel in de buurt van Arnhem, daar komt de "nieuwe boot" ook in eerste instantie te liggen
- we zullen regelmatige tochten door heel nederland maken. een keertje het ijselmeer op moet kunnen (ja ik ken het behoorlijk goed, t kan er aardig spoken)
- Ik zoek een motorjacht waar ik comfortabel met mijn gezin van 4 op kan verblijven en we houden van een beetje luxe. ik ben trouwens 1,9m lang dus een beetje stahoogte ka. ik ook wel waarderen.
- Staal of polyester, ik ben er nog niet uit maar het wordt, gezien ons budget van maximaal 100K een wat oudere boot dus ik neig naar staal.
- Wij gaan voor comfort, niet voor snelheid en hebben ook geen zin in een mega brandstofslurper. Ik hou het graag onder de 10L per uur op kruissnelheid van laten we zeggen max 8Kn per uur
- Ik ben best een handige kerel die niet bang is zijn handen ukt zijn mouwen te steken. Met boord electronica ben ik een behoorlijke leek. Ik ben zeker niet de kenner die anderen wel ff verteld hoe het allemaal moet.
- Het teakdek van mijn zeilboot heb ik b.v. zelf gedeeltelijk opnieuw ingerubberd (ja, dat is best goed gelukt)

De Super van Craft vinden wij b.v een aantrekkelijke boot vanwege de klassieke uitstraling. Ik kan helaas weinig andere info vinden over deze boten dan die op de verkoop sites staat dus ik heb nog wat algemene vragen...
- wat zijn nou de eigenschappen van zo'n b.v schip?
- Hoe houden de verschillende boteb zich met stroming tegen op de rijn of ijsel, en kan je met zo'n boot met laten we zeggen windkracht 3 tot 4 het ijselmeer oversteken?
- Hoe zit het eigenlijk met het brandstofverbruik bij twee motorige schepen? of kan je altijd bij lage snelheden of wanneer het vermogen niet helemaal nodig is op één motor varen? ik zie dat bij de SvC dezelfde types soms worden uitgerust met bv 60 Pk maar ook met twee keer 110Pk of 2 x 130Pk. hoe zit dat nu?
- stel im zou een keer willen droogvallen op de wadden, waar moet een boot dan aan voldoen?

Jullie zien dat ik nog veel te ontdekken heb en ik ben helemaal niet te lui om te lezen, te zoeken en te leren maar ik kan wel wat hulp gebruiken om mij in de juiste richting te sturen.

ik danm jee voor de genomen moeite als je al met lezen tot hier bent gekomen.

Groetjes Patrick

Dan heb ik nog ee paar hele suffe wellicnt voor jullie, beginnersvragen.
patrick1969

ligplaats:
info:

Re: Help, zeiler zoekt nu motorjacht

Berichtdoor Marie Christina » 08 Jul 2015, 17:49

Voor bootkeuze zie wellicht het draadje van binnetie:
viewtopic.php?f=9&t=1985
Lang niet alles van toepassing op jou, maar er staat nuttige info tussen.

En met windkracht 3-4 kan je het IJsselmeer echt wel over, hoor.
Zeker met een Sper van Craft.
Voorop gesteld dat je kan navigeren, uiteraard.
Tevens zal zo'n schip geen moeite hebben met een tegenstroompje op de grote rivieren.
En met jouw budget moet er wat te vinden zijn. (Al wordt het dan misschien geen SVC)

Een motortje uit als je geen haast hebt?
In de zeevaart doen we dat geregeld.
Ultra economic speed heet dat dan in de dagrapporten.

Maar kan een scheepsmakelaar je niet helpen?
Die heeft een hele serie schepen passend bij je wensen.
Ze zullen je met plezier helpen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina

ligplaats: Noord Drenthe
info:

Berichtdoor patrick1969 » 08 Jul 2015, 18:18

Dank voor de reactie Marie Cristina.

Natuurlijk kan een makelaar mij helpen ;-) Ik ben echter wel vergeten te vertellen dat ik net geopereerd ben en nu zeeën van tijd heb ivm bedrust voor twee weken...niets ernstigs, komt wel goed. Vandaar dat ik het internet aan het afstruinen ben. mijn mobiliteit is laten we zeggen zeer beperkt de komende weken.
Het draadje dat je doorstuurde was ik idd al aan het lezen, staan leuke punten in.

ik heb trouwens vest een aantal leuke SvC's gezien voor onder een ton. ik denk b.v aan een boot tussen de 13 en 15 meter... Niet doen?
patrick1969

ligplaats:
info:

Berichtdoor Marie Christina » 08 Jul 2015, 19:16

Oei. In dat geval beterschap!

Wel of niet doen?
Daar kan ik je moeilijk in adviseren.
SvC's zijn over het algemeen zeer goed gebouwde schepen en verkeren meestalook na decennia rondgevaren te hebben in goede staat.
Echter, ze moeten een goed baasje gehad hebben.
Vooral de overgang van de houten accomodatie naar het stalen dek kan slecht zijn.
Maar je kan ook geluk hebben: bij ons in de jachthaven ligt een SvC die al (iets van) 30 jaar oud is en er nog als nieuw uit ziet.
Heeft altijd in een botenhuis gelegen en wat er aan moet gebeuren laat de eigenaar door jachtschilders doen.
Als je tegen zoiets aanloopt zit je natuurlijk gebakken.

Enige verkeluring van het hout, t.g.v. van vroegere inwatermomentjes, is (al naar gelang de leeftijd) mijns inziens acceptabel, mits het hout in goede staat is.
De conditie van de romp zou ik me niet al teveel kopzorg over maken.
Dat is Hollandse degelijkheid en is met een beetje normaal onderhoudsverleden nog in goede staat.
Motorisch kan ik je niet erg over adviseren.
Maar anderen alhier kunnen dat zeker.
Gebruikers-avatar
Marie Christina

info:

Berichtdoor patrick1969 » 08 Jul 2015, 22:29

Hier heb ik wat aan, dankjewel @Marie Christina
patrick1969

ligplaats:
info:

Berichtdoor Marie Christina » 09 Jul 2015, 06:58

Graag gedaan.
Daarvoor kwam je hier toch? :D
Gebruikers-avatar
Marie Christina

info:

Berichtdoor Marie Christina » 09 Jul 2015, 07:03

Nog enig gespeur op internet leert dat SvC's vaak uitgerust zijn met DAF-, Mercedes-, en Nannimotoren.
Dat zijn allemaal prima karretjes waar ik, mocht ik zo'n schip aanschaffen, niet veel ellende van zou verwachten.
Gebruikers-avatar
Marie Christina

info:

Berichtdoor patrick1969 » 19 Jul 2015, 21:38

Ohjee... Nou hebben we een aardige SvC gezien van 12,60 enkel heeft deze uitvoering geen dinette (zitje bij het kombuis). De huidige eigenaren denken er over om hun SvC in te ruilen op mijn zeilboit die te koop ligt. Dat zou aardig kunnen werken en dan ben ik snel van mijn bootje af en een SvC rijker. We twijfelen wel een beetje omdat de aangeboden SvC net niet helemaal is wat we zoeken maar ja.... Lastig..! We zouden natuurlij, het toilet kunnen verwijderen en die hoek ombouwen naar een dinette, maarja, wat gaat dat kosten en wil ik daar wel aan....

Komende dagen nog twee bezichtingen waarvan één in noord duitsland, daar staat een "mooi exemplaar" al 6 jaar in een hal. Opa kan niet meer maar heeft er nog wel ff een berg geld ingestopt. Tja, 6 jaar (!) maak ik mij toch een beetje zorgen over o.a. alles wat op rubber lijkt. Maar eens kijken wat daar uitkomt. Dan vrijdag eerst maar eens lekker op vakantie en alles laten "bezinken". De tweede boot vaart rond in het hoge noorden en is altijd vertroeteld, eens kijken of hij lijkt op de knuffel van mijn 6-jarige dochter.... Dat is overigens niet te hopen, een poppendoctor zou ongegeneerd in huilen uitbarsten bij het zien van dat arme ding....Eens kijken hoe dat mij komende week vergaat, het wordt ikg weer een leuke week!
patrick1969

ligplaats:
info:

Berichtdoor Binnetie » 20 Jul 2015, 09:38

Het hele uitzoeken, kijken, lezen, nadenken is al een hele mooie tijdsbesteding opzich. Dan lekker laten bezinken en na de vakantie weer fris erin stappen om te kijken welke zaken je nog wel belangrijk vind en welke niet.
Binnetie

Berichtdoor patrick1969 » 20 Jul 2015, 19:25

Binnetie schreef:Het hele uitzoeken, kijken, lezen, nadenken is al een hele mooie tijdsbesteding opzich. Dan lekker laten bezinken en na de vakantie weer fris erin stappen om te kijken welke zaken je nog wel belangrijk vind en welke niet.

Helemaal goed, dat gaan we zeker doen!
patrick1969

ligplaats:
info:

Terug naar Steigerpraat