Aangezien ik nieuw ben in de wereld van de motorboten, ik was een zeiler maar mijn rug was het daar niet meer mee eens. Dus tijd om me eens flink te verdiepen in de wereld van de motorboot of het motorjacht. Natuurlijk zijn er en zie ik veel overeenkomstem. we zijn per slot van rekening allemaal met een fantastische hobby bezig en ja, in beide klassen varen behoorlijk wat complete idioten. Ik ga er van uit dat de basis van het plezier van jezelf en dat van andere mede watersporters begint met respect. Respect voor het schip, de natuur, de mede watersporters en de beroepsvaart. Maar daar is deze post niet voor.
Ik ben vanuit de zeilboten wereld gewend dat je vrij makkelijk enorm veel informatie kan vinden over de schepen, de onderdelen en makkelijkt in contact kan komen met de eigenaren. Ligt het aan mij of is dat in de wereld van de motorboot anders? als im ga googlen op een specifiek merk of type boot vindt ik eigenlijk alleen maar verkoopsites. Ik zou bijvoorbeeld zoveel mogelijk informatie willen hebben over de boten die door Klaasen zijn gebouwd, de Super van Craft. Als iemand mij hiermee kan helpen dan hoor ik het graag. Ja, ik weet dat niet iedereen gecharmeerd is van het merk... maar ik wil de verschillende merken en typen boten juist kunnen vergelijken.
Mijn situatie en wat wij wensen:
- woonachtig vlakbij de ijsel in de buurt van Arnhem, daar komt de "nieuwe boot" ook in eerste instantie te liggen
- we zullen regelmatige tochten door heel nederland maken. een keertje het ijselmeer op moet kunnen (ja ik ken het behoorlijk goed, t kan er aardig spoken)
- Ik zoek een motorjacht waar ik comfortabel met mijn gezin van 4 op kan verblijven en we houden van een beetje luxe. ik ben trouwens 1,9m lang dus een beetje stahoogte ka. ik ook wel waarderen.
- Staal of polyester, ik ben er nog niet uit maar het wordt, gezien ons budget van maximaal 100K een wat oudere boot dus ik neig naar staal.
- Wij gaan voor comfort, niet voor snelheid en hebben ook geen zin in een mega brandstofslurper. Ik hou het graag onder de 10L per uur op kruissnelheid van laten we zeggen max 8Kn per uur
- Ik ben best een handige kerel die niet bang is zijn handen ukt zijn mouwen te steken. Met boord electronica ben ik een behoorlijke leek. Ik ben zeker niet de kenner die anderen wel ff verteld hoe het allemaal moet.
- Het teakdek van mijn zeilboot heb ik b.v. zelf gedeeltelijk opnieuw ingerubberd (ja, dat is best goed gelukt)
De Super van Craft vinden wij b.v een aantrekkelijke boot vanwege de klassieke uitstraling. Ik kan helaas weinig andere info vinden over deze boten dan die op de verkoop sites staat dus ik heb nog wat algemene vragen...
- wat zijn nou de eigenschappen van zo'n b.v schip?
- Hoe houden de verschillende boteb zich met stroming tegen op de rijn of ijsel, en kan je met zo'n boot met laten we zeggen windkracht 3 tot 4 het ijselmeer oversteken?
- Hoe zit het eigenlijk met het brandstofverbruik bij twee motorige schepen? of kan je altijd bij lage snelheden of wanneer het vermogen niet helemaal nodig is op één motor varen? ik zie dat bij de SvC dezelfde types soms worden uitgerust met bv 60 Pk maar ook met twee keer 110Pk of 2 x 130Pk. hoe zit dat nu?
- stel im zou een keer willen droogvallen op de wadden, waar moet een boot dan aan voldoen?
Jullie zien dat ik nog veel te ontdekken heb en ik ben helemaal niet te lui om te lezen, te zoeken en te leren maar ik kan wel wat hulp gebruiken om mij in de juiste richting te sturen.
ik danm jee voor de genomen moeite als je al met lezen tot hier bent gekomen.
Groetjes Patrick
Dan heb ik nog ee paar hele suffe wellicnt voor jullie, beginnersvragen.