Bericht door Jan Huibers » zo 07 okt 2012, 12:46
Zo'n houtvergasser staat er dus bij mijn neef in de schuur... Als die volop draait dan verbrand die het hout maar de schoorsteentemperatuur blijft erg laag... Als het buffervat op 90-120 graden is dan gaat de kachel moduleren en dan wordt het hout vergast..
Anton. Ik weet niet wie er zo gek is om zeveel geld per kuub uit te geven

maar ik in elk geval niet... Ik koop voor iedere winter wel altijd 2 kuub azoobee hout.. Daar gooi in 's avonds een blok van op de kachel en dat brand de volgende morgen nog.. Het is de hardste houtsoort en de soortelijke massa ligt gelijk of hoger als 1 (dus het zinkt ja) en dat kost mij dan 55 euro per kuub.
Nu ligt er 8 kuub hout is de schuur wat mij alleen de benzine, olie en wat uren gekost hebben.. Verder heb ik nooit geld uitgegeven aan 'gewoon' hout. Of ik doe het zoals 2 jaar geleden met Staatsbosbeheer: toen kocht ik een bos met ongeveer 500 kuub aan hout voor 500 euro, 200 kuub hebben we ter plekke verkocht zonder omzagen en dat leverde 2000 euro op. De resterende 300 kuub is in de familie opgedeeld. In 2 weken tijd hebben dat omgezaagd en naar huis gebracht.
Toen was ik nog loonslaaf bij een kraanverhuurder, ik had samen met mijn neef bergen tijd-voor-tijd uren over en we kregen de vrachtwagen met knijperbak aan de kraan mee. Als we de uren niet tellen hebben we er dus leuk geld aan over gehouden zelfs dus.
En zo'n systeem waar ik het voor mezelf over had kost 6500 euro
Dat van mijn neef compleet 5000 euro
Maar als je een normale kachel wil dan ben je met 2000 euro een heel eind, als je een 2e hands kachel koopt stukken minder nog zelfs!!