Aan de bar

algemene discussies

Re: Aan de bar

Berichtdoor antonh » 18 Jan 2014, 13:36

Bericht door antonh » za 06 okt 2012, 18:02

2 kuub eikenhout €329 €289

Eikenhout
Eigenschap
Eikenhout is een sterke en harde houtsoort en heeft daardoor een langzame verbranding. In Nederland wordt mede door het hoge rendement en de overheerlijke geur zeer veel gestook op eiken haardhout. Ons ovengedroogd eikenhout heeft een vochtigheidspercentage van 20%.

Gebruik
Eikenhaardhout wordt vooral gebruikt in grotere openhaarden en kachels. Dit houtsoort dient heet gestookt te worden met meer dan 3 blokken tegelijk. Gebruik bij het aanmaken van uw kachel voldoende aanmaakblokjes en aanmaakhout.

Hoe lang kun je met 2 kuub stoken?
Ik vindt de prijs nogal heftig hoor.
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh

ligplaats: Oude Pekela
info:

Berichtdoor vuuren1 » 18 Jan 2014, 13:36

Bericht door vuuren1 » za 06 okt 2012, 21:24

Een alternatief voor een houtkachel is een hout-vergasser.
Meet van je conventionele houtkachel de afgassentemperatuur eens, dan blijkt dat je >500 graden de schoorsteen uit laat gaan..
Dat is een slechte zaak..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 18 Jan 2014, 13:37

Bericht door Jan Huibers » zo 07 okt 2012, 12:46

Zo'n houtvergasser staat er dus bij mijn neef in de schuur... Als die volop draait dan verbrand die het hout maar de schoorsteentemperatuur blijft erg laag... Als het buffervat op 90-120 graden is dan gaat de kachel moduleren en dan wordt het hout vergast..

Anton. Ik weet niet wie er zo gek is om zeveel geld per kuub uit te geven :shock: maar ik in elk geval niet... Ik koop voor iedere winter wel altijd 2 kuub azoobee hout.. Daar gooi in 's avonds een blok van op de kachel en dat brand de volgende morgen nog.. Het is de hardste houtsoort en de soortelijke massa ligt gelijk of hoger als 1 (dus het zinkt ja) en dat kost mij dan 55 euro per kuub.

Nu ligt er 8 kuub hout is de schuur wat mij alleen de benzine, olie en wat uren gekost hebben.. Verder heb ik nooit geld uitgegeven aan 'gewoon' hout. Of ik doe het zoals 2 jaar geleden met Staatsbosbeheer: toen kocht ik een bos met ongeveer 500 kuub aan hout voor 500 euro, 200 kuub hebben we ter plekke verkocht zonder omzagen en dat leverde 2000 euro op. De resterende 300 kuub is in de familie opgedeeld. In 2 weken tijd hebben dat omgezaagd en naar huis gebracht.
Toen was ik nog loonslaaf bij een kraanverhuurder, ik had samen met mijn neef bergen tijd-voor-tijd uren over en we kregen de vrachtwagen met knijperbak aan de kraan mee. Als we de uren niet tellen hebben we er dus leuk geld aan over gehouden zelfs dus.

En zo'n systeem waar ik het voor mezelf over had kost 6500 euro
Dat van mijn neef compleet 5000 euro
Maar als je een normale kachel wil dan ben je met 2000 euro een heel eind, als je een 2e hands kachel koopt stukken minder nog zelfs!!
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor antonh » 18 Jan 2014, 13:37

Bericht door antonh » zo 07 okt 2012, 16:37

Jan,
onder dit artikel staan advertenties.
Daar staat het hout ook bij.

Kampeer en Caravan beurs Groots kampeeraanbod van 19-23 okt. Nu online voorverkoop met korting KampeerenCaravanJaarbeurs.nl/2012
goedkoopste haardhout eik eiken 2m3 vocht 25-30% nu bezorgd in Nederland voor € 250 afha. € 200 goedkoopstehaardhout.luondo.nl
speksteenkachels Polarstone Finse speksteenkachels houtkachels vanaf 800 Kg http://www.energiekproduct.nl
Openhaardhout Rotterdamse Mix Gratis thuis bezorgd http://www.openhaardhoutpunt.nl
antonh

info:

Berichtdoor Jan Huibers » 18 Jan 2014, 13:38

Bericht door Jan Huibers » zo 07 okt 2012, 19:35

Het is maar net hoe je aan het hout komen wil Anton..... Ik weet ook wel dat er bedrijven zijn die zeggen de goedkoopste te zijn en toch zulke prijzen rekenen. Maar als je beter zoekt zie je dat er genoeg hout te kopen is voor 60 eur per kuub. Als je je adresjes hebt vaak veel goedkoper zelfs.

Het is maar door welke bril je kijkt, in andere topics hebben we het vaak over de roze bril, jij hebt nu de zwarte bril op denk ik :roll:
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

info:

Berichtdoor antonh » 18 Jan 2014, 13:39

Bericht door antonh » zo 07 okt 2012, 20:05

Jan,
ik heb geen bril nodig om een houtkachel of advertentie te beoordelen.
Vroeger, een dikke50jaar geleden moest ik vaak genoeg met kolen sjouwen.
s'Winters naar buiten en de kolenkit vol doen.
We hebben ook nog slam, slik, gehad en dat was echt mooi spul als je dat voor het fornuis moest halen als het koud was.
Dan kreeg je het niet in de emmer.
Maar ik weet niet of jij daar ervaring mee hebt.
En houtjes kappen om de kachel aan te maken.
Nee dank je.
Sinds dien heb ik meer dan genoeg van kolen en hout kachels.
En ik vindt het ook nog flink stinken in de buurt met die kachels.
Voor mij gewoon de cv.
Zet jij je brilletje maar af met je houtkachel en ga eens schoon stoken.
antonh

info:

Berichtdoor Jan Huibers » 18 Jan 2014, 13:42

Bericht door Jan Huibers » zo 07 okt 2012, 20:22

Ik ben iets te jong denk ik voor de kolenkachels... Wel al mijn hele leven al met houtkachels en hout in de weer geweest, mijn ouders hebben ook een houtkachel en dat was dus meehelpen geblazen, niks geen kloofmachine maar met et handje!

En wat schoon stoken betreft: ik heb nu een Jotul houtkachel die vrij milieuvriendelijk is.
http://jotul.com/nl/home

Het is alleen geen hoogrendements kachel, wat Hans zegt over de afgassentemperatuur haal ik niet eens, zeker niet als er azoobee hout stook (is trwens afvalhout in het kader van milieuvriendelijkheid) dan vliegt er 600/800 graden de pijp uit door de zeer hoge kerntemperatuur van dit hout.

Als je het erover hebt dat mensen met een houtkachel de benzine, olie en motorzagen niet meetellen dan moet je even nagaan hoe milieuvriendelijk de productie en winning van gas is. De bomen die ik reduceer tot stookhout hebben al een belangrijke bijdrage aan het milieu geleverd door CO2 om te zetten in zuurstof en fijnstof op te vangen... Als ze dan weg moeten kun je het er beste maar iets goeds mee doen zoals bijv je huis verwarmen.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

info:

Berichtdoor antonh » 18 Jan 2014, 13:42

Bericht door antonh » zo 07 okt 2012, 21:13

Zijn wel mooie kachels.
antonh

info:

Berichtdoor vuuren1 » 18 Jan 2014, 13:42

Bericht door vuuren1 » zo 07 okt 2012, 23:52

Jan,
Als je 600-800 graden de schoorsteen uit jaagt gooi je heel wat energie weg.
Daar is nog heel wat uit te halen met een warmtewisselaar voor bv. cv platen of een opslagvat voor heet water.
Je moet die warmte wel kwijt kunnen en regelingen inbouwen dat je geen stoomketels gaat creëren ;)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaas » 18 Jan 2014, 13:42

Bericht door klaas » ma 08 okt 2012, 16:06

600 tot 800 graden, en dat is milijeu bewust.
das wel heel erg meewerken met het opwarmen van de atmosfeer.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas

ligplaats: Bovenkarspel
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat