Daar kan ik je wel een antwoordt op geven:
De aanvrager bepaalt wat een keuring kost omdat wij met het -uit en thuis principe- werken.
Ofwel simpelweg per uur tussen het de deur uitgaan en de deur terug weer opendoen.
Daarbij komt de tijd van het meedelen van het resultaat (per telefoon of per schriftelijk rapport).
Ik ben van mening dat een keuring nooit echt standaard kan zijn (met vaak veel teveel juridische uitsluitingen waar niemand verder mee komt).
We hebben bv. voor Yachtcharter Huibers (even als voorbeeld van een bekend forumlid) de Valkkruiser bekeken op de manier zoals Jan wilde (en in goed overleg).
Op maat, omdat Jan bepaalde zaken prima zelf kon beoordelen.
Ik zal daar geen reclame over maken, vraag het gewoon aan Jan.
Het klopt dat men denkt dat keuren duur en zinloos is maar als je als potentiële koper geen echte kennis van jachten hebt weet ik uit ervaring dat een op maat keuring je juist geld op zal leveren.
Direct of indirect: Als je tot koop over wilt gaan komen er na een keuring gemiddeld 2-4 pagina's met nadelen aan de orde die de de vraagprijs zullen verlagen.
Indirect: Dan kost de keuring je geld, koop je die boot niet maar ben je mogelijk gespaard gebleven van een berg ellende en kosten (de bekende bodemloze put).
We krijgen ook vaak vragen over hoe iemand met het vervangen van een motor moet omgaan.
Of vervanging een goed idee is of hoe de huidige motor zo goed als mogelijk in stand te houden.