Benzine motor

algemene discussies

Re: Benzine motor

Berichtdoor vuuren1 » 09 Jan 2014, 23:09

Daar kan ik je wel een antwoordt op geven:

De aanvrager bepaalt wat een keuring kost omdat wij met het -uit en thuis principe- werken.
Ofwel simpelweg per uur tussen het de deur uitgaan en de deur terug weer opendoen.
Daarbij komt de tijd van het meedelen van het resultaat (per telefoon of per schriftelijk rapport).

Ik ben van mening dat een keuring nooit echt standaard kan zijn (met vaak veel teveel juridische uitsluitingen waar niemand verder mee komt).
We hebben bv. voor Yachtcharter Huibers (even als voorbeeld van een bekend forumlid) de Valkkruiser bekeken op de manier zoals Jan wilde (en in goed overleg).
Op maat, omdat Jan bepaalde zaken prima zelf kon beoordelen.
Ik zal daar geen reclame over maken, vraag het gewoon aan Jan.

Het klopt dat men denkt dat keuren duur en zinloos is maar als je als potentiële koper geen echte kennis van jachten hebt weet ik uit ervaring dat een op maat keuring je juist geld op zal leveren.
Direct of indirect: Als je tot koop over wilt gaan komen er na een keuring gemiddeld 2-4 pagina's met nadelen aan de orde die de de vraagprijs zullen verlagen.
Indirect: Dan kost de keuring je geld, koop je die boot niet maar ben je mogelijk gespaard gebleven van een berg ellende en kosten (de bekende bodemloze put).

We krijgen ook vaak vragen over hoe iemand met het vervangen van een motor moet omgaan.
Of vervanging een goed idee is of hoe de huidige motor zo goed als mogelijk in stand te houden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Broertje » 09 Jan 2014, 23:13

Hans, dat is een nuttig antwoord. Je kunt niet aangeven wat een keuring gemiddeld kost?
Broertje

ligplaats:
info:

Berichtdoor enzoishet » 09 Jan 2014, 23:23

Hallo Hans,

Bedankt voor de duidelijke uitleg en de toelichting van een mogelijke aankoopkeuring.

Zelf denk ik dat Frank (die deze topic heeft gestart) hier wel wat mee kan en wat aan heeft. De boot is van een bekende en ik begrijp ook dat die bekende roze wolk er hierdoor zou kunnen hangen (dus wees scherp ook al zijn het vrienden).

De vraag van Adema is ook wel een leuke ofwel wat zou dan een dergelijke eenvoudige keuring kunnen gaan kosten ? is dit € 40,- excl.btw per uur ? enz enz.

Ik begrijp dat jou tariefstelling wellicht niet eender is als die van een ander echter kunnen we door jou ervaring wel een inschatting maken van de nog steeds onbekende kosten van een keuring.

Groet Ton,
enzoishet

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 09 Jan 2014, 23:29

Adema schreef:Hans, dat is een nuttig antwoord. Je kunt niet aangeven wat een keuring gemiddeld kost?

Ja 48 euro ex BTW per uur uit en thuis plus de tijd voor het weergeven van de uitslag (is meestal 1-2 uur).
Telefonisch overleg na rapportage is (indien in redelijkheid) kosteloos.

Als de betreffende boot in Zwolle ligt is de reistijd minimaal en dan kunnen we tussen de 200 en 400 euro heel veel duidelijkheid geven.
Het is op maat en dan moet ik het toch per geval bekijken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 09 Jan 2014, 23:47

enzoishet schreef:Hallo Hans,

Bedankt voor de duidelijke uitleg en de toelichting van een mogelijke aankoopkeuring.

Zelf denk ik dat Frank (die deze topic heeft gestart) hier wel wat mee kan en wat aan heeft. De boot is van een bekende en ik begrijp ook dat die bekende roze wolk er hierdoor zou kunnen hangen (dus wees scherp ook al zijn het vrienden).

De vraag van Adema is ook wel een leuke ofwel wat zou dan een dergelijke eenvoudige keuring kunnen gaan kosten ? is dit € 40,- excl.btw per uur ? enz enz.

Ik begrijp dat jou tariefstelling wellicht niet eender is als die van een ander echter kunnen we door jou ervaring wel een inschatting maken van de nog steeds onbekende kosten van een keuring.

Groet Ton,

Ton,

Ik werk nog vanuit hobby oogpunt en bereken een zeer laag uurloon als je dat tegenover het rendement van die investering zet.
Hoe meer ervaring, kennis, etc. geeft een positief rendement en kost de opdrachtgever minder dan iemand die er 5x langer over doet .

Zoals bekend kan je weten dat techneuten met zowel theoretische als ook praktische kennis met een HBO niveau zeldzaam zijn.
Collega's in de beroepsvaart berekenen 150 - 300 euro per uur voor adviezen.

Wolf1 is voor wat betreft de achtergrond een collega van mij (met heel veel kennis) en geeft op dit forum ook veel weg.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor antonh » 10 Jan 2014, 09:15

Ik vindt dat het topic wel wat afdwaalt, (daar doe ik overigens ook vaak aan mee).
Het gaat over wel of niet kopen van een boot mét benzine motor.
En niet over vervanging van de benzine motor naar een dieselmotor.
Als dat aan de orde zou zijn keek ik niet eens meer naar die boot.
Want het is niet alleen je motor maar er komt een hoop om heen voordat je weer vaart.
Veel aanpassingen, nieuwe tanks en bediening.
Dan keek ik meteen voor een boot met diesel en niet voor deze boot met benzine.
Het ging dus over een benzine installatie wel of niet.
Topic starter heeft al veel met de boot gevaren en is er tevreden mee, alleen de motor.
Keuren is niets mis mee.

Ik ben tevreden met onze benzine motor.
Als hij kapot zou gaan en niet te herstellen zou er een diesel inkomen.
Mits de kosten niet de waarde van het schip overschrijden.
En dat kon nog wel eens gebeuren.

Anton
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh

ligplaats: Oude Pekela
info:

Berichtdoor Lotte » 10 Jan 2014, 12:16

Ik denk dat een boot waar een oude benzinemotor instaat, ook vaak onderhoud mist aan overige zaken. Je plukt ze er zo tussenuit, de Waterlandjes met een Ford Watermota, met zeer oude afsluiters, geribbelde slangen, oude keerkoppeling, gedateerd interieur, raamrubbers etc. Heb er zelf ook een gehad en blij dat ik van de bodemloze put af ben.

Benzine motor? Het blijft kijken ruiken en voelen. ALTIJD. Ik vond het geen prettig idee, ook door alle verhalen over.........je moet echt veel van klussen houden en ook redelijk wat geld in zo'n project willen en kunnen steken. De motor zal hoe dan ook problemen gaan geven. Zoals Hans al eerder zei, zijn er genoeg redenen waardoor dat een werkelijkheid wordt.
Een diesel? Nou eigenlijk ook niet meer. Ik wacht eigenlijk op de eerste betaalbare hybride. We hebben zat ruimte in het onderwaterschip voor bergen met accu's, opladen in de haven en een klein motorrtje als thuisbrenger.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Berichtdoor elrenegado » 10 Jan 2014, 13:11

antonh schreef:Ik vraag me af waarom ze allemaal zo bang voor benzine motoren zijn.
Hier in de haven zijn een paar speedboten met die grote ingebouwde benzine motoren.
Er zijn nog veel oudere jachten met een benzine motor.
Onze boot stinkt niet zo als veel boten naar de diesel.
Wij hebben dus een benzine motor en ons gebruik ligt rond de 2 liter per uur.
Je moet je ook aan een regel houden.
Gebruik de afzuiging als je de boel inschakelt en als ik de motor start eerst even de afzuiging.
Ik verpest ook niet de gehele haven met een diesel stank als de motor gestart wordt.
Benzine is genoeg te krijgen langs het water, buitenboord motoren lopen ook op benzine.
En die zijn er ook veel hoor.
Anton

Die opmerking kreeg ik ook wel eens naar me hoofd van bv een motorkruiser eigenaar.
ben je niet bang voor een explosie met je V8 benzineslurper,
waarop ik dan antwoorde, bent u niet bang voor een explosie met uw gasinstallatie.... hoe oud is uw gasslang bijvoorbeeld ?

goede ventilatie is gewoon een must.
dat doe ik zelfs bij mijn diesel, ventilatie aan, en pas na 5 minuten starten.
daarnaast is goed onderhoud gewoon een vereiste, zowel voor benzine maar ook diesel.
een motorblok hoort niet te lekken.... simpel.
daarnaast zijn er nog legio veiligheidsmiddelen, bv gasdetectors (die ook benzine dampen kunnen detecteren)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor vuuren1 » 10 Jan 2014, 23:40

Gas aan boord kan zowel zeer gevaarlijk als ook erg veilig zijn. Dat ligt aan de installatie.
Thuis hebben we allemaal gas en daar lees ik nooit bezwaren over...

Benzine is ook op te delen in erg oude motoren met nog een carburateur en (veelal) achterstallig onderhoud.
Speedboten met minder ouderwetse benzinemotoren zijn uitgerust met of een oudere monopoint injectie of modernere multipoint injectie.
Met een monopoint systeem is er ook geen carburateur meer aanwezig en heb je het over een centrale electronisch geregelde benzine dosering in het inlaatspruitstuk.
Een multipiont injectie kan je (deels) vergelijken met een common rail systeem. De benzine wordt dan juist voor iedere inlaatklep van de betreffende cilinder ingespoten.

Bij kajuitboten met een carburateur aan de motor kan je 9 van de 10 keer ruiken dat er een benzinemotor in staat.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 10 Jan 2014, 23:55

Niet te vergeten dat speedboten de motor achterin hebben in een apparte ruimte, snel varen wat de ventilatie ten goede komt en vaak de tank leeg varen alvorens bij een volgende vaarbeurt pas weer vullen. Motorboten hebben de motor vaak midscheeps wat in verbinding staat met de compartimenten, geen snelheid hebben waardoor er amper sprake is van snelle doorvoer en veel zuiniger zijn dan de dikke Mercruisers etc waardoor er maar af en toe getankt wordt waardoor bij hele kleine lekkages na verloop van tijd een ophoping kan zijn van benzinedampen.
Als er weer een explosie is geweest is het meestal gas of een kruiser met benzinemotor, de speedboten hoor je bijna niks van.
gast

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat