Het Sluizenfront schreef:In de nadagen van mijn loopbaan bij RWS heb ik een korte periode meegelopen op de Bediencentrale Tilburg waar inmiddels alle objecten in de Zuid-Willemsvaaart, Maximakanaal, Wilhelminakanaal, Markkanaal, Amerkanaal en het Kanaal Wessem-nederweert worden bediend. Het bedienen van bruggen is in principe gescheiden van sluisbediening , behalve als de brugbediening samenhangt met de sluisbediening (brug over boven of benedenhoofd). In Tilburg zitten een aantal operators die uitsluitend bruggen bedienen als ze een bruggendienst hebben. 1 bedienaar heeft 2 bedienplekken onder zijn hoede. zodoende kan hij op 2 bruggen gelijktijdig actief zijn. De bruggen die hij onder zijn hoede heeft (dat kunnen er wel 10 zijn) luisteren allemaal op hetzelfde marifoonkanaal uit. In principe staat daarvoor bij elke brug een ontvanger die een lage ontvangst heeft, meer als 1km. zal waarschijnlijk niet ontvangen worden. Er wordt continu op al "zijn" bruggen uitgeluisterd. Als schipper kun je er dus voetstoots vanuit gaan dat meerere achter elkaar volgende bruggen die op het zelfde marifoonkanaal uitluisteren, allemaal door diezelfde operator bediend worden. Bij het bedienen van een object praat men bij RWS van "kritische momenten" (eigenlijk is het meer een priode dan een moment). Dat zijn momenten dat er dingen in beweging zijn zoals een brug of sluisdeuren. Tijdens die momenten mag de operator niets anders doen en moet hij zijn aandacht uitsluitend op de bewegende situatie richten. Roep jij een brug op, en je krijgt geen antwoord, dan is het best mogelijk dat de operator in een kritisch moment zit. Hij kan je dan dus niet te woord staan. Hij hoort je dus wel. Vaak zie je dan dat hij de lichten op de brug al rood-groen zet, ten teken van ontvangst. Ook zie je vaak dat de operator de brug al op rood-groen heeft staan voordat je je gemeld hebt. Hij weet dat jij daar zo meteen aan zult komen als hij de vorige brug voor je gedraaid heeft. Soms krijg je ook de vraag waar je naar toe gaat. Dit is uitsluitend dat men weet hoever men kan rekenen op jou aankomst.
Heel logisch allemaal, en meestal werkt dat ook zo....
Maar als ik na marifone melding 5 minuten niks meer zie of hoor, klim ik toch maar in de telefoon.
Ik heb het zelfs meegemaakt dat na een marifone oproep direct daarna het licht op de brug dubbelrood ging. Bleek vergissing: verkeerde knopje...
Paar jaar terug rondje Friesland gedaan, het viel direct op hoe soepel de bruggen daar voor je open gaan, lijkt of vaarverkeer voorrang heeft op wegverkeer. Is in de Randstad wel anders.