Welke marifoon

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Welke marifoon

Berichtdoor aadbloem » 01 Sep 2026, 21:04

jkb schreef:Bedienpost ver weg? Zijn er dan geen repeaterantennes? Of reageren de brugwachters niet direct omdat zij meerdere bruggen moeten bedienen?

Elke brug heeft eigen marifoon ontvangst antenne. Je hebt geen extra vermogen nodig om de bediencentrale te bereiken. Een bediendentrale werkt met 1 of 2 coordinators en die geven antwoord aan jou en wijzen de brug toe aan een operator. Vaak is het wel zo dat een operator steeds dezelfde brug(gen) doet.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor kajoe » 02 Sep 2026, 08:25

over het algemeen staan die wal installaties afgesteld tussen de 2 en 6 km bereik . maar soms is de ontvangst veel verder .
bij uitzondering kan dat veranderd worden wij tja ook een wal installatie toen in mijn tijd 20 en 22 vhf haalden we het filter er tussen uit mocht niet mar ja toen hadden we het zendvermogen in ens naar een dikke 20 km een voordeel was dat als je de zend sleutel ingedrukt hield de schepen voor de bruggen en sluis met elkaar kon laten praten.
er zal nu wel wat verbetering zijn mijn tijd eindigde een tien jaargeleden .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor henkvd » 02 Sep 2026, 08:38

Heel veel aan veranderd, bediening via marifoon is als het even kan allemaal centraal geregeld, het is niet meer een bruggewipper waar je contact mee hebt.
Maar een centrale, meeste bruggen zit niemand meer, als het ff kan centraal bediend.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor heuvels » 02 Sep 2026, 08:43

Sommige bruggen hebben echt geen eigen antenne. Op het NH Kanaal probeer ik het al niet meer met mijn handheld voor de Koedijker- en Rekervlotbrug. Telefonisch gaat het net zo goed.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor helenakruiser » 02 Sep 2026, 11:07

Wat mij opvalt is dat je maar af en toe antwoord krijgt van de post als je vraagt of de brug open kan . Zal wel met drukte te maken hebben . Op een gegeven moment was ik aan het twijfelen of het signaal wel overkwam maar dat bleek het niet te zijn .

Vriendelijke groet
helenakruiser

ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Berichtdoor henkvd » 02 Sep 2026, 11:39

Kan niet zeggen dat het bepaalt perfect werkt, maar ja het is niet anders, overal een bruggenwipper met communicatie is niet meer, niet dat het er beter op geworden is, maar dat is een ander verhaal.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor heuvels » 02 Sep 2026, 11:41

helenakruiser schreef:Wat mij opvalt is dat je maar af en toe antwoord krijgt van de post als je vraagt of de brug open kan . Zal wel met drukte te maken hebben . Op een gegeven moment was ik aan het twijfelen of het signaal wel overkwam maar dat bleek het niet te zijn

Precies!
Wachten vind ik niet erg maar voor niets wachten word ik kribbig van :(

Nog een eigenaardigheidje:
Op het traject tussen Alkmaar en Schoorl twee vlotbruggen op korte afstand van elkaar.
Rekervlotbrug zaterdag vanaf 06:00 bediend.
Koedijkervlotbrug zaterdag vanaf 09:00 bediend.
Vertrok ik vorig jaar vanuit Groet in alle vroegte richting thuishaven, vlot door de eerste vlotbrug heen, 20 minuten later bij de volgende vlotbrug, kon ik mooi twee uur wachten %$#@&*
Gebruikers-avatar
heuvels

STAATSIE

Berichtdoor kajoe » 03 Sep 2026, 08:28

tja niet iedere bedienaar zal direct antwoord geven heft ook te maken dat hij meestal meerdere bruggen moet/mag bedienen dus is hij bezig met een zal het antwoord voor 2 wat langer duren maar wees gerust hij heft je meestal al wel in beeld en kan ook mt en ander in gesprek zijn .
di gasten hebben meer te doen dan alleen koffie drinken ,,,een goede raad als er een kijkdag op een post is ga even kijken en een praatje maken kan verhelderend zijn .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Het Sluizenfront » 03 Sep 2026, 12:37

In de nadagen van mijn loopbaan bij RWS heb ik een korte periode meegelopen op de Bediencentrale Tilburg waar inmiddels alle objecten in de Zuid-Willemsvaaart, Maximakanaal, Wilhelminakanaal, Markkanaal, Amerkanaal en het Kanaal Wessem-nederweert worden bediend. Het bedienen van bruggen is in principe gescheiden van sluisbediening , behalve als de brugbediening samenhangt met de sluisbediening (brug over boven of benedenhoofd). In Tilburg zitten een aantal operators die uitsluitend bruggen bedienen als ze een bruggendienst hebben. 1 bedienaar heeft 2 bedienplekken onder zijn hoede. zodoende kan hij op 2 bruggen gelijktijdig actief zijn. De bruggen die hij onder zijn hoede heeft (dat kunnen er wel 10 zijn) luisteren allemaal op hetzelfde marifoonkanaal uit. In principe staat daarvoor bij elke brug een ontvanger die een lage ontvangst heeft, meer als 1km. zal waarschijnlijk niet ontvangen worden. Er wordt continu op al "zijn" bruggen uitgeluisterd. Als schipper kun je er dus voetstoots vanuit gaan dat meerere achter elkaar volgende bruggen die op het zelfde marifoonkanaal uitluisteren, allemaal door diezelfde operator bediend worden. Bij het bedienen van een object praat men bij RWS van "kritische momenten" (eigenlijk is het meer een priode dan een moment). Dat zijn momenten dat er dingen in beweging zijn zoals een brug of sluisdeuren. Tijdens die momenten mag de operator niets anders doen en moet hij zijn aandacht uitsluitend op de bewegende situatie richten. Roep jij een brug op, en je krijgt geen antwoord, dan is het best mogelijk dat de operator in een kritisch moment zit. Hij kan je dan dus niet te woord staan. Hij hoort je dus wel. Vaak zie je dan dat hij de lichten op de brug al rood-groen zet, ten teken van ontvangst. Ook zie je vaak dat de operator de brug al op rood-groen heeft staan voordat je je gemeld hebt. Hij weet dat jij daar zo meteen aan zult komen als hij de vorige brug voor je gedraaid heeft. Soms krijg je ook de vraag waar je naar toe gaat. Dit is uitsluitend dat men weet hoever men kan rekenen op jou aankomst.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor heuvels » 03 Sep 2026, 13:22

Het Sluizenfront schreef:In de nadagen van mijn loopbaan bij RWS heb ik een korte periode meegelopen op de Bediencentrale Tilburg waar inmiddels alle objecten in de Zuid-Willemsvaaart, Maximakanaal, Wilhelminakanaal, Markkanaal, Amerkanaal en het Kanaal Wessem-nederweert worden bediend. Het bedienen van bruggen is in principe gescheiden van sluisbediening , behalve als de brugbediening samenhangt met de sluisbediening (brug over boven of benedenhoofd). In Tilburg zitten een aantal operators die uitsluitend bruggen bedienen als ze een bruggendienst hebben. 1 bedienaar heeft 2 bedienplekken onder zijn hoede. zodoende kan hij op 2 bruggen gelijktijdig actief zijn. De bruggen die hij onder zijn hoede heeft (dat kunnen er wel 10 zijn) luisteren allemaal op hetzelfde marifoonkanaal uit. In principe staat daarvoor bij elke brug een ontvanger die een lage ontvangst heeft, meer als 1km. zal waarschijnlijk niet ontvangen worden. Er wordt continu op al "zijn" bruggen uitgeluisterd. Als schipper kun je er dus voetstoots vanuit gaan dat meerere achter elkaar volgende bruggen die op het zelfde marifoonkanaal uitluisteren, allemaal door diezelfde operator bediend worden. Bij het bedienen van een object praat men bij RWS van "kritische momenten" (eigenlijk is het meer een priode dan een moment). Dat zijn momenten dat er dingen in beweging zijn zoals een brug of sluisdeuren. Tijdens die momenten mag de operator niets anders doen en moet hij zijn aandacht uitsluitend op de bewegende situatie richten. Roep jij een brug op, en je krijgt geen antwoord, dan is het best mogelijk dat de operator in een kritisch moment zit. Hij kan je dan dus niet te woord staan. Hij hoort je dus wel. Vaak zie je dan dat hij de lichten op de brug al rood-groen zet, ten teken van ontvangst. Ook zie je vaak dat de operator de brug al op rood-groen heeft staan voordat je je gemeld hebt. Hij weet dat jij daar zo meteen aan zult komen als hij de vorige brug voor je gedraaid heeft. Soms krijg je ook de vraag waar je naar toe gaat. Dit is uitsluitend dat men weet hoever men kan rekenen op jou aankomst.
Heel logisch allemaal, en meestal werkt dat ook zo....
Maar als ik na marifone melding 5 minuten niks meer zie of hoor, klim ik toch maar in de telefoon.
Ik heb het zelfs meegemaakt dat na een marifone oproep direct daarna het licht op de brug dubbelrood ging. Bleek vergissing: verkeerde knopje... :roll:

Paar jaar terug rondje Friesland gedaan, het viel direct op hoe soepel de bruggen daar voor je open gaan, lijkt of vaarverkeer voorrang heeft op wegverkeer. Is in de Randstad wel anders. :|
Gebruikers-avatar
heuvels

STAATSIE

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica