KarelST950 schreef:De boot heeft er ongeveer 30 nodig.
Dat levert de S4Q2 bij 1600 tpm
Ik lees weleens van die topics op dit forum over mensen met een indenor die ruim 2200 toeren moeten draaien om de 11 km te halen met een vergelijkbaar schip. Moet er niet aan denken.
Is ook niet gezond voor zo'n oude Indenor met een alu kop,denk ik.
De S4 Q2 draait in mijn uitvoering max 2500 rpm bij 46 pk.
Wanneer je hetzelfde blok kocht van Sole, of bij drinkwaard, dan staat hij op circa 53 pk bij 3000 toeren.
Hoeveel pk's zouden er op papier bij gesmokkelt zijn?
Ik reken min 10%.
Op papier ja.Dit blok leek mij ook fijner dan een S4L2. Die draait 3000 toeren om aan de 42 pk te komen.
Omdat delen hun motoren rooskleuriger voordoen als dat ze zijn, hou ik een marge van 10% aan.
Daar komt nog bij ,dat de pk's die jij berekend ,de peekaas zij aan het einde van de krukas,en niet de peekaas zijn die overblijven aan je schroefas.
Je hebt wrijving verliezen ,zowel in je keerkoppeling alsook in de galan alsmede het eindlager. En alle lagers etc er tussen in.
Hoeveel pk's heb je dan nog over bij de de schroef?
Alle pk's die overal vermeld worden bij motoren ,zijn motorvermogens wat deze kunnen leveren aan de krukas van de motor.
Bij 1600 tpm heb je een verbruik van 5,7 a 6 liter per uur.
S4Q2 mitsubishi motor.
https://www.scheepsmotoren-gebroedersde ... i_S4Q2.pdf
Ik blijf erbij ,een motor die ervoor moet werken gaat trillen.gaat "zwaarder" lopen.
Bij een auto, vrachtwagen of motor kun je in feite de ratio van de overbrenging veranderen door terug te schakelen berg op,zodat het gemakkelijker gaat.
Een motor die er zwaarder aan moet trekken wordt sneller warm tot zeer warm.
Bij een boot heb je geen versnellingen ,dus zul je bij inbouw rekening moeten houden bij inbouw van motor.
Of genoegen nemen met meer motortoeren om toch het gewenste motorvermogen te kunnen genereren dat gewenst cq nodig is.
Maar nogmaals , al eerder gezegd, een motor die zijn max toeren niet bereiken in zijn werk ,heeft te weinig vermogen voor de huidige setting.