4 blads schroef 2:1 keerk. Resonantie of onbalans??

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: 4 blads schroef 2:1 keerk. Resonantie of onbalans??

Berichtdoor Renegade » 09 Jul 2026, 20:01

KarelST950 schreef:De boot heeft er ongeveer 30 nodig.

Dat levert de S4Q2 bij 1600 tpm
Ik lees weleens van die topics op dit forum over mensen met een indenor die ruim 2200 toeren moeten draaien om de 11 km te halen met een vergelijkbaar schip. Moet er niet aan denken.

Is ook niet gezond voor zo'n oude Indenor met een alu kop,denk ik.
De S4 Q2 draait in mijn uitvoering max 2500 rpm bij 46 pk.
Wanneer je hetzelfde blok kocht van Sole, of bij drinkwaard, dan staat hij op circa 53 pk bij 3000 toeren.

Hoeveel pk's zouden er op papier bij gesmokkelt zijn?
Ik reken min 10%.
Dit blok leek mij ook fijner dan een S4L2. Die draait 3000 toeren om aan de 42 pk te komen.
Op papier ja.

Omdat delen hun motoren rooskleuriger voordoen als dat ze zijn, hou ik een marge van 10% aan.
Daar komt nog bij ,dat de pk's die jij berekend ,de peekaas zij aan het einde van de krukas,en niet de peekaas zijn die overblijven aan je schroefas.
Je hebt wrijving verliezen ,zowel in je keerkoppeling alsook in de galan alsmede het eindlager. En alle lagers etc er tussen in.
Hoeveel pk's heb je dan nog over bij de de schroef?
Alle pk's die overal vermeld worden bij motoren ,zijn motorvermogens wat deze kunnen leveren aan de krukas van de motor.

Bij 1600 tpm heb je een verbruik van 5,7 a 6 liter per uur.
S4Q2 mitsubishi motor.
https://www.scheepsmotoren-gebroedersde ... i_S4Q2.pdf

Ik blijf erbij ,een motor die ervoor moet werken gaat trillen.gaat "zwaarder" lopen.
Bij een auto, vrachtwagen of motor kun je in feite de ratio van de overbrenging veranderen door terug te schakelen berg op,zodat het gemakkelijker gaat.
Een motor die er zwaarder aan moet trekken wordt sneller warm tot zeer warm.
Bij een boot heb je geen versnellingen ,dus zul je bij inbouw rekening moeten houden bij inbouw van motor.
Of genoegen nemen met meer motortoeren om toch het gewenste motorvermogen te kunnen genereren dat gewenst cq nodig is.

Maar nogmaals , al eerder gezegd, een motor die zijn max toeren niet bereiken in zijn werk ,heeft te weinig vermogen voor de huidige setting.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor KarelST950 » 09 Jul 2026, 21:05

6 of meer liter daar kom ik niet eens aan! Dus dat gaat al best goed. Ik stook hooguit 5 zover ik ongeveer heb kunnen vaststellen tot nu toe. Het gaat eerder richting de 4,5. Misschien als hij het makkelijker krijgt dat het nog beter wordt.

Je merkt aan alles dat dit wel een krachtige motor is. Hoe de grafieken ook zijn en of er gesmokkeld is of niet.
Dat de schroef lichter gezet moet worden daar zijn we het over eens.
En of dat dan deze 4 blad wordt als er wat kan worden gedaan tegen de frequenties, of een andere schroef,dat gaan we meemaken.
De motor moet het wat makkelijker krijgen. Misschien neemt dat wat weg van de klacht.

Wanneer je dit blok erin zou hebben staan als 3000 toeren variant,dan moet er een nog veel lichtere schroef onder.
Die extra pk's heb je weinig aan, een Sole 62 of drinkwaard 53 pk. Je krijgt de boot toch niet ver boven zijn snelheid.
Maar je vaart dan wel veel hoger in toeren dan bij deze.

De S4Q2 is overigens het enige blok wat voorhanden was. De erg gunstige prijs laat ik even buiten beeld.
Nog geen dag spijt van.
Indenor deed het goed. Maar toch. Allemaal oud en geen historie bekend en niemand wist iets. Zogenaamd.
Deze is voor een erg goede prijs naar Duitsland gegaan.
KarelST950

Berichtdoor eagle » 09 Jul 2026, 22:26

Een dieselmotor kun je niet dwingen tot het leveren van vermogen ( je kunt geen Gas geven..); Het enige wat je kunt, is aan de regelaar vragen om een toerental. Die gaat dan proberen om die opdracht uit te voeren: Hij meet het actuele toerental, vergelijkt dat met de vraag, en past vervolgens de hoeveelheid ingespoten brandstof dusdanig aan, dat het gevraagde toerental zo snel mogelijk wordt bereikt. Is het te laag, dan wordt er om te beginnen 100% ingespoten; dat geeft een fikse stijging tot gevolg; de overdadige brandstof wordt gebruikt om de roterende massa,s te versnellen. Bij bereiken van het gewenste toerental wordt de hoeveelheid teruggenomen tot die hoeveelheid, nodig om, bij de gegeven belasting (propeller) dat toerental te handhaven. Dus de belasting bepaalt het vermogen!
Aan de maximale hoeveelheid in te spuiten brandstof is een grens gesteld: De Roetpunt afstelling (stelschroef op de inspuitpomp). Dat wordt bepaald door de hoeveelheid zuurstof in de cilinders; Als die opgebruikt is tijdens de verbranding, blijft er onverbrande diesel over, die in de uitlaat alsnog verbrandt, als roet. Meer inspuiten heeft dus geen zin!
Als de belasting van de motor dusdanig is, dat het gevraagde toerental niet wordt gehaald, zelfs niet door maximaal in te spuiten, vindt er geen toerenregeling meer plaats!
Dat heet overbelasting..

Het benodigde vermogen om een propeller te laten draaien neemt onevenredig sterk toe bij toenemend toerental. Alleen in de buurt van het maximale schroeftoerental is de vermogensvraag hoog. Dat moet de motor kunnen leveren. Bij lagere toeren is het gevraagde vermogen maar een fractie van maximaal... De Terenregelaar zorgt voor de aanpassing van de inspuithoeveelheid, nodig voor het gevraagde toerental..

Daarom is het ook onzin om een motor aan te prijzen om zijn "hoog koppel bij lage toeren"... daar heb je niets aan (in een boot..).

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor KarelST950 » 10 Jul 2026, 05:39

Dus meer motorbrom dan nodig zou zijn bij diezelfde 1500 rpm.

Net de berekeningen even opgezocht. Die verschilden dus tussen 18x14 en 18x12 meerdere bedrijven en eigen berekening.
Mijn voorkeur ging naar de lichtste uit. Het enige dat uberhaupt linksom leverbaar was, is de 18 x 13 geworden.
Misschien zou met die hoge astoerentallen dia 17x 12 of 13 beter geweest zijn. Omdat je toch al meer blad hebt.
KarelST950

Berichtdoor Wolf1 » 10 Jul 2026, 07:52

Qua berekening is de schroef ook niet zo verkeerd als ik ruwweg 46 pK voorkamer motortje het brandstof verbruik inschat kom ik ± op 10 Ltr/uur.
Staat het toerenverstel handel tegen zijn aanslag, bij vol vermogen ? En als je de aanslag schroef uit draaid gaat het belaste toerental dan niet omhoog ?
Je probleem, dat motortje staat te wringen voor zijn as !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor KarelST950 » 10 Jul 2026, 08:17

Wolf1 schreef:Qua berekening is de schroef ook niet zo verkeerd als ik ruwweg 46 pK voorkamer motortje het brandstof verbruik inschat kom ik ± op 10 Ltr/uur.
Staat het toerenverstel handel tegen zijn aanslag, bij vol vermogen ? En als je de aanslag schroef uit draaid gaat het belaste toerental dan niet omhoog ?
Je probleem, dat motortje staat te wringen voor zijn as !

Die maximaal schroef op de pomp is verzegeld met verf, vanuit de fabriek.
Ik heb dat nog niet uitgetest.
Wat wringt er volgens jou?
Je bedoelt dat hij door de stuwdruk en zijn eigen torsiekrachten iets omgaat en daardoor de as wil gaan resoneren??
En je dus die frequentie zou kunnen krijgen.
KarelST950

Berichtdoor Wolf1 » 10 Jul 2026, 08:39

De beweeglijkheid van je motorrubbers vragen een vrije lengte schroefas, om deze beweging van de motor te kunnen verwerken, minimaal (diameter schroefas - 9)x20.
Is die ruimte er niet, dan willen 2x centaflex met een boordenknoop vaak nog wel oplossing bieden !
2x, om de hardlijnen evewijdig verplaatsen mogelijk te maken.
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 10 Jul 2026, 11:25, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor KarelST950 » 10 Jul 2026, 09:15

Had ik nou toch maar die python ingebouwd....
Wat ik overwogen heb.
Er bestaat ook een soort dubbele centa die uit een geheel bestaat.
KarelST950

Berichtdoor eagle » 10 Jul 2026, 10:19

ik haak af..

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor KarelST950 » 10 Jul 2026, 10:20

Haak je af om de python?
Ik wilde zelf geen python.
Daarom ook niet gedaan.
Mij teveel bezwaren.
Geen rubber demping niks bij inschakelen.
Homokineten hoor ik te wisselende dingen over

Wat er niet op zit kan niet kapot.

Leverancier van de motor was ook van de oude stempel: "gewoon goed recht voor zijn werk"
Laatst gewijzigd door KarelST950 op 10 Jul 2026, 10:39, in totaal 1 keer gewijzigd.
KarelST950

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard