Wolf1 schreef:Op 20cm zou 2x Centaflex kunnen ?
Ja met een tegenflens die je op de schroefas monteert.
Of zo'n boordeknoop.
Het wordt denk wel krap.
Wolf1 schreef:Op 20cm zou 2x Centaflex kunnen ?
Ik laat het wel uit mijn hoofd om langere tijd volgas te draaien met de huidige combinatie. Omdat ik weet dat hij iets te zwaar staat. Los van het feit dat het ook geen enkel nut geeft. Kost je waarschijnlijk 8-9 liter per uur.
eagle schreef:De schroefas heeft nu Drie lagers, waarvan er twee vast staan opgesteld; het binnen- en het buitenlager.
Het derde lager is de Centa, maar die beweegt, samen met de machine, wegens de flexibele motorsteunen. Dat pikt de as niet! Op die korte afstand is hij de baas (stijf), dus belet hij met geweld de beweging van de motor!
Of: Het Binnenlager moet weg. (zou ik doen... De as moet wel ruimte in de koker hebben, om de motorbewegingen te kunnen volgen zonder de koker te raken..)
Of: De Centa moet weg.
Gr, Eagle
eagle schreef:De meeste koppelingen zijn als de Centa: Hoek- en Moment flexibel, radiaal stijf (Centa, R&D, Uniflex, de oude Vetus type 6 enz), zoals een kruiskoppeling.
Geschikt voor zwevende binnengland. Of, indien de Afstand meer is dan 20x de Asdiameter, ook voor vaste binnengland; De as is dan slap genoeg om de motorbewegingen op te vangen..
Rubber is Niet samendrukbaar! Alleen Vervormbaar..
De Bullflex heeft een rubber ring met 2x drie aangrijppunten, en daartussen rubber dammen die buigzaam zijn. Die ring brengt het moment over, middels trek- en drukkrachten in die dammen. Het rubberdeel centreert de stalen delen niet!
Voor de stuwkracht is er een aparte rubber taatsring. Achteruitstuwkracht wordt overgebracht op de stalen opsluitschijf. Stalen drijvend- en gedreven deel zijn geheel gescheiden. Maar door toevoegen van de nylon centreerring ontstaat er weer radiale stijfheid; De koppeling gedraagt zich dan weer als een kruiskoppeling.
Maar als dat afkoppelen geen verbetering bracht, waarom hebben we het dan over de propeller??
Gr, Eagle
Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers