4 blads schroef 2:1 keerk. Resonantie of onbalans??

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: 4 blads schroef 2:1 keerk. Resonantie of onbalans??

Berichtdoor KarelST950 » 09 Jul 2026, 11:41

Wolf1 schreef:Op 20cm zou 2x Centaflex kunnen ?

Ja met een tegenflens die je op de schroefas monteert.
Of zo'n boordeknoop.
Het wordt denk wel krap.
KarelST950

Berichtdoor KarelST950 » 09 Jul 2026, 11:44

[/quote]
Ik lees al een poosje mee.
Heb geen verstand van boten ,maar wel van voertuigen.

Volgens mij loopt de uitlaattemperatuur onevenredig op in elk toerental ,als het verzet( lees ratio) niet klopt tussen motor eindoverbrenging.
De motor moet dan meer werken ,dan wanneer het op zijn slofjes kan bijbenen.
Dat veroorzaakt meer trillingen.
Het maakt niet in welk voertuig of vaartuig de motor staat.
Ik laat het wel uit mijn hoofd om langere tijd volgas te draaien met de huidige combinatie. Omdat ik weet dat hij iets te zwaar staat. Los van het feit dat het ook geen enkel nut geeft. Kost je waarschijnlijk 8-9 liter per uur.

Dat deugt ook niet,want dat zou wel moeten kunnen.
Te meer omdat je denkt dat er dan teveel verbruik zou zijn.
Dat is een teken dat de motor het zwaar heeft .
Dat heeft het in elk toerengebied omdat je ratio , motor-keerkoppeling-schroef niet klopt.
De motor kan zijn gunstigste koppelmoment niet bereiken in elk toerengebied,omdat deze vermogen tekort komt bij deze setting.
Als de motor nu de schroef al niet zijn vol vermogen haalt ,draaiende in water, wat denk je dat er gebeurd in een prutsloot?
Een motor moet zijn max vermogen en max koppel ( bij dieselmotoren) kunnen halen in elk toerengebied.
Kan dat niet ,dan laat je vermogen onbenut ,doordat de verhoudingen niet kloppen,en zijn max toerental niet haalt.

De mensen willen geen lawaai hebben,geen hogere toeren en toch sneller varen.
Dat kan maar op één manier.
Een motor ervoor die meer vermogen leveren kan.

En als je nu al voor jezelf weet dat de schroef te zwaar staat,zou ik dat eerst maar eens aanpassen.[/quote]

Zouden dan die harmonie effecten verminderen?
Ik ben dat sowieso wel van plan denk. Spoed verzetten.
Toch zou ik weleens willen weten of hij het met een 3 blad ook flikt.
Al zou de spoed teruggaan, dan vind ik het helemaal niet erg om iets meer toeren te draaien. Misschien dat die dan mooier loopt ook.
Een tunnen uitrijden gaat in zijn 4 makkelijker dan in 5
KarelST950

Berichtdoor KarelST950 » 09 Jul 2026, 11:46

eagle schreef:De schroefas heeft nu Drie lagers, waarvan er twee vast staan opgesteld; het binnen- en het buitenlager.
Het derde lager is de Centa, maar die beweegt, samen met de machine, wegens de flexibele motorsteunen. Dat pikt de as niet! Op die korte afstand is hij de baas (stijf), dus belet hij met geweld de beweging van de motor!

Of: Het Binnenlager moet weg. (zou ik doen... De as moet wel ruimte in de koker hebben, om de motorbewegingen te kunnen volgen zonder de koker te raken..)

Of: De Centa moet weg.

Gr, Eagle

Flex gland gaat niet helaas.
Centa weg en een bullflex ertussen? Tja.
Heb hem weleens ontkoppeld van de as om te kijken of het verschil.maakt stationair draaiend. Niet echt eigenlijk
KarelST950

Berichtdoor KarelST950 » 09 Jul 2026, 14:04

Plan van aanpak mijnerzijds is nu: kijken 'wat ie doet' als ik de oude 3 blad even terugbouw.
Ik hoop dat van het weekend of korte termijn te kunnen doen.

Wellicht de 4 blad na laten kijken op balans en spoed etc. Het is een nieuwe..
Maar dat ga ik pas doen als ik meer weet.
Als je gaat redeneren dat de motor meer, omdat hij harder moet werken door teveel spoed, is dat ook iets wat je kunt proberen. Misschien heft het net genoeg trilling op. Al geloof ik dat nog niet helemaal.

Als de 4 blad de oorzaak is, kun je misschien beter terug naar de oude situatie. Maar dan wel met een verbeterde 3 blad tov de oude.

Als ik alle input zo hoor, dan los je die botsing van frequentirs niet zomaar op met flex koppelingen.
Wat ik zelf wel opmerken wil is dat de centa een flink ding is wat zich aardig als vliegwiel wil gedragen.. al zou dat juist in je voordeel moeten zijn.
Hij schakelt wel boterzacht in en uit. Ook achteruitslaan. Al doe ik dat toch wel met beleid.
KarelST950

Berichtdoor eagle » 09 Jul 2026, 14:30

Ok, dat zorgt voor voortgang; ben benieuwd..

De Bullflex biedt de mogelijkheid om te kiezen:

Als radiaal stijve koppeling, net als de Centa, Hiertoe is er een interne nylon vulring, die als vaste centrering optreedt, en geen radiale, maar wel alleen Hoekafwijking toelaat.

Of radiaal flexibel. Het rubberlichaam is hiertoe uitgelegd; het is principieel flexibel in alle radiale richtingen. De nylon ring dient dan te worden verwijderd..

"Heb hem weleens ontkoppeld van de as om te kijken of het verschil.maakt stationair draaiend. Niet echt eigenlijk"
Wat blijft er dan hetzelfde? de trilling?

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor KarelST950 » 09 Jul 2026, 14:51

Op jouw laatste punt ingaand, hij trilt dan nagenoeg hetzelfde.

Wel gek dat een centa dat niet kan opvangen radiaal. Zit zoveel rubber in dat ding.
Komt ook echt als een degelijk en doordacht apparaat over.
KarelST950

Berichtdoor eagle » 09 Jul 2026, 15:45

De meeste koppelingen zijn als de Centa: Hoek- en Moment flexibel, radiaal stijf (Centa, R&D, Uniflex, de oude Vetus type 6 enz), zoals een kruiskoppeling.
Geschikt voor zwevende binnengland. Of, indien de Afstand meer is dan 20x de Asdiameter, ook voor vaste binnengland; De as is dan slap genoeg om de motorbewegingen op te vangen..

Rubber is Niet samendrukbaar! Alleen Vervormbaar..
De Bullflex heeft een rubber ring met 2x drie aangrijppunten, en daartussen rubber dammen die buigzaam zijn. Die ring brengt het moment over, middels trek- en drukkrachten in die dammen. Het rubberdeel centreert de stalen delen niet!
Voor de stuwkracht is er een aparte rubber taatsring. Achteruitstuwkracht wordt overgebracht op de stalen opsluitschijf. Stalen drijvend- en gedreven deel zijn geheel gescheiden. Maar door toevoegen van de nylon centreerring ontstaat er weer radiale stijfheid; De koppeling gedraagt zich dan weer als een kruiskoppeling.

Maar als dat afkoppelen geen verbetering bracht, waarom hebben we het dan over de propeller??

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor KarelST950 » 09 Jul 2026, 15:54

@Renegade, dat de mensen minder toeren willen snap ik ergens wel. Ik ben er ook zo een.
De motor heeft circa 46 pk. De boot heeft er ongeveer 30 nodig.
Toen ik de 3 blad nog had vond ik dat het toerental wat hoog lag.
Maar ook was er toen verder nog niks vernieuwd aan de aandrijflijn.
Ik dacht met de 4 blad bij minder omwentelingen meer water te gaan verstuwen. Omdat de boot best zwaar is.
De 4 blad pakt ook meer water met zo'n lompe skeg ervoor dan een 3 blad.
De loopsnelheid zou in de lage toeren nog steeds hoger zijn denk ,ookal klopt de dpoed wel en kan hij zijn vermogen goed kwijt.
Ik lees weleens van die topics op dit forum over mensen met een indenor die ruim 2200 toeren moeten draaien om de 11 km te halen met een vergelijkbaar schip. Moet er niet aan denken.
De S4 Q2 draait in mijn uitvoering max 2500 rpm bij 46 pk.
Wanneer je hetzelfde blok kocht van Sole, of bij drinkwaard, dan staat hij op circa 53 pk bij 3000 toeren.
Dit blok leek mij ook fijner dan een S4L2. Die draait 3000 toeren om aan de 42 pk te komen. Meestal.
Bij mijn boot moet er een mooie middenweg mogelijk zijn. Niet te idioot veel toeren en wel fatsoenlijke snelheid.
Als het maar klopt zoals jij best terecht zegt.
KarelST950

Berichtdoor KarelST950 » 09 Jul 2026, 15:56

eagle schreef:De meeste koppelingen zijn als de Centa: Hoek- en Moment flexibel, radiaal stijf (Centa, R&D, Uniflex, de oude Vetus type 6 enz), zoals een kruiskoppeling.
Geschikt voor zwevende binnengland. Of, indien de Afstand meer is dan 20x de Asdiameter, ook voor vaste binnengland; De as is dan slap genoeg om de motorbewegingen op te vangen..

Rubber is Niet samendrukbaar! Alleen Vervormbaar..
De Bullflex heeft een rubber ring met 2x drie aangrijppunten, en daartussen rubber dammen die buigzaam zijn. Die ring brengt het moment over, middels trek- en drukkrachten in die dammen. Het rubberdeel centreert de stalen delen niet!
Voor de stuwkracht is er een aparte rubber taatsring. Achteruitstuwkracht wordt overgebracht op de stalen opsluitschijf. Stalen drijvend- en gedreven deel zijn geheel gescheiden. Maar door toevoegen van de nylon centreerring ontstaat er weer radiale stijfheid; De koppeling gedraagt zich dan weer als een kruiskoppeling.

Maar als dat afkoppelen geen verbetering bracht, waarom hebben we het dan over de propeller??

Gr, Eagle

Die rare resonantie treedt alleen in zijn werk op. Vooruit en achteruit. Zowel voor de wal als varend.
Ik geef er alleen mee aan dat het op zich nog meevalt hoe erg de motor via het gland trillingen doorgeeft aan het casco.

Wel jammer dat de leverancier van de motor niet met een bullflex gekomen is. Die zou dat toch moeten weten. Hij wist ook dat ik een vast galan heb. Toen waren we toch geld aan het uitgeven. Ik kocht op een later moment bij hem nog die centa.
KarelST950

Berichtdoor KarelST950 » 09 Jul 2026, 16:24

Voor iedereen die meeleest:
In 2025 heb ik rond pinksteren de Mitsubishi ingebouwd in de plaats van de INDENOR. Boot lag gewoon in het water.
De mitsubishi is toen op de bestaande aandrijflijn aangesloten. Dus toenmalige flex koppeling, gland zoals het toen zat, schroefas en 3 blads schroef.
Dit paste, op wat kleine aanpassingen bij de voorste motorsteunen na, goed.

Afgelopen winter heb ik pas de schroefaskoker ingekort, schroefas vervangen, flex vervangen en uiteindelijk de schroef.
KarelST950

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard