Enkele tips als je voor het eerst gaat varen.

algemene discussies

Re: Enkele tips als je voor het eerst gaat varen.

Berichtdoor Sapper_Morton » 14 Mei 2026, 10:43

Is inmiddels een heel boekwerk geworden. Echt top en bedankt voor de tijd die jullie er in hebben gestoken.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

ligplaats: Barendrecht
info:

Berichtdoor Oeverloos » 14 Mei 2026, 11:18

Bedankt voor de aardige, positieve reactie, Ruud.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor Oeverloos » 14 Mei 2026, 11:24

Afmeren met een lichte polyester motorboot:
Het nadeel van een lichte boot is, dat de boot weg waait door de wind. Dat komt door het gebrek aan onderwaterschip.
Je lost het op met snelheid.
Bij wind vaar je met snelheid naar de steiger of de box in. Sla op het laatste moment achteruit. Door het lage gewicht van de boot lig je vrijwel gelijk stil. Het ziet er wat agressief uit, maar dat went.
Pas wel op dat je de keerkoppeling iets eerder in z’n vrij zet om dan achteruit te slaan. Je kunt de keerkoppeling niet van vooruit naar achteruit raggen, dan gaat ie stuk.

N.b. als je vrouw of je man op de punt staat bij het afmeren en je slaat plotseling achteruit, gaat ze/ie overboord. Liever zitten.
Vraag niet hoe ik dat weet.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor Sapper_Morton » 14 Mei 2026, 11:35

Oeverloos schreef:Afmeren met een lichte polyester motorboot:
Het nadeel van een lichte boot is, dat de boot weg waait door de wind. Dat komt door het gebrek aan onderwaterschip.
Je lost het op met snelheid.
Bij wind vaar je met snelheid naar de steiger of de box in. Sla op het laatste moment achteruit. Door het lage gewicht van de boot lig je vrijwel gelijk stil. Het ziet er wat agressief uit, maar dat went.
Pas wel op dat je de keerkoppeling iets eerder in z’n vrij zet om dan achteruit te slaan. Je kunt de keerkoppeling niet van vooruit naar achteruit raggen, dan gaat ie stuk.

Dit herken ik, met het achteruit varen vind ik dat nu nog een beetje te spannend door gebrek aan ervaring. Komt wel. Vooruit
de box in gaat beter, heb ik er meer vertrouwen in en meer controle over de boot. Dus dat doen we voorlopig maar. Ik heb geen
directe reden om de boot achteruit in de box te leggen behalve dat ik dan aan stuurboord kant makkelijker kan klussen.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

ligplaats: Barendrecht
info:

Berichtdoor Oeverloos » 14 Mei 2026, 11:41

Achteruit varen gaat elke keer anders. De meeste boten willen niet voorspelbaar achteruit varen. Corrigeren met een klapje vooruit en de stand van het roerblad.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 14 Mei 2026, 12:51

Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor kajoe » 14 Mei 2026, 14:07

niet alle koppelingen gaan kapot van vol vooruit naar vol achteruit .
wij hadden heel vroeger bv brevo koppelingen grote handel voor bediening nooit een probleem behalve de herrie die die zo een ding maakte
ook met toen een twin disc met 2400 toeren vooruit nar vol achteruit koppeling niets loos .
maar alles hangt af dan wel af van de geplaatste stuw lagers die alle bewegingen opvangen en daar ontbreekt het wel eens aan bij jachten
bij mijn ene schip zaten er twee tussen de koppeling en de galant ,,een ander schip had er drie geïnstalleerd waarvan een een geleidings door een kotterbouwer die alles veel te zwaar bouwde en installeerde maar je had ook nooit ellende .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat