Wolf1 schreef:Het is wel erg stil aan de overkant !
Ha, ha, inderdaad Jan. Maar andere werkzaamheden hebben momenteel prioriteit, dus nu even geen tijd/activiteiten aan de boot.
Dit laatste pak ik ws half december weer op.
Ter info: De eerste 2 gedemonteerde drijfstang-lagers (zie de eerder foto’s) van de oude motor zagen er nog goed uit, maar de andere lagerschalen waren een stuk minder. In december gaat daarom de reserve motor in de boot. Deze motor gaat eerst geheel (verder) uit elkaar (o.a. cilinders honen, nieuwe zuigerveren, nieuwe krukas keerringen, kop check/revisie etc; lagerwerk al gecontroleerd: is 100%).
Kranen/hijsen kan ik niet in de winterstalling, dus de motorwisseling (werkplaats - motorkamer-boot) geschiedt geheel in onderdelen.
Vraag blijft natuurlijk wat de de oorzaak was van het plots geen oliedruk BIJ HET OPSTARTEN van de motor
Wat ik eerder nog niet heb verteld, was dat ik een week eerder de koppakking van deze motor heb vernieuwd. Reden was dat ik steeds meer OVERDRUK IN HER CARTER had. Bij demontage van de koppakking bleek deze pakking inderdaad bij de 4e cilinder geheel doorgeslagen naar het doorvoerkanaal van een klepstoterstang. Na vlakken van kop en een nieuwe koppakking uiteraard geen overdruk meer in het carter. Die echt versleten oliepomp
Ja, ik heb nu wel een idee omtrent mijn plotse oliedrukprobleem bij starten van de motor. Waarschijnlijk dus wel een zeer aparte samenloop van 2 problemen.