Oliepomp-probleem Hanomag motor D142W

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Oliepomp-probleem Hanomag motor D142W

Berichtdoor Beemer » 10 Nov 2025, 20:14

Wolf1 schreef:Het is wel erg stil aan de overkant !

Ha, ha, inderdaad Jan. Maar andere werkzaamheden hebben momenteel prioriteit, dus nu even geen tijd/activiteiten aan de boot.
Dit laatste pak ik ws half december weer op.

Ter info: De eerste 2 gedemonteerde drijfstang-lagers (zie de eerder foto’s) van de oude motor zagen er nog goed uit, maar de andere lagerschalen waren een stuk minder. In december gaat daarom de reserve motor in de boot. Deze motor gaat eerst geheel (verder) uit elkaar (o.a. cilinders honen, nieuwe zuigerveren, nieuwe krukas keerringen, kop check/revisie etc; lagerwerk al gecontroleerd: is 100%).
Kranen/hijsen kan ik niet in de winterstalling, dus de motorwisseling (werkplaats - motorkamer-boot) geschiedt geheel in onderdelen.

Vraag blijft natuurlijk wat de de oorzaak was van het plots geen oliedruk BIJ HET OPSTARTEN van de motor :?:
Wat ik eerder nog niet heb verteld, was dat ik een week eerder de koppakking van deze motor heb vernieuwd. Reden was dat ik steeds meer OVERDRUK IN HER CARTER had. Bij demontage van de koppakking bleek deze pakking inderdaad bij de 4e cilinder geheel doorgeslagen naar het doorvoerkanaal van een klepstoterstang. Na vlakken van kop en een nieuwe koppakking uiteraard geen overdruk meer in het carter. Die echt versleten oliepomp :cry: (zie eerdere foto’s) vond die eerdere overdruk in het carter waarschijnlijk wel een prettige ondersteuning. Nu er geen overdruk meer is, vind die versleten oliepomp het ws wel welletjes :cry:
Ja, ik heb nu wel een idee omtrent mijn plotse oliedrukprobleem bij starten van de motor. Waarschijnlijk dus wel een zeer aparte samenloop van 2 problemen.
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor Beemer » 15 Dec 2025, 16:32

Afgelopen periode de defecte motor uitgewisseld met mijn reserve motor. Deze reserve motor heb ik jaren terug al thuis geheel gedemonteerd en gecontroleerd, verder de cilinders gehoond en nieuwe zuigerveren. In onderdelen naar de boot.

Een 2 meter lange houten balk door de 2e cilinder geschoven en zo met 2 man het geheel gestripte blok door de toegangspoort van het schip in getild.
In de salon het blok weer geheel opgebouwd. Lang getwijfeld, maar voor de zekerheid toch nieuwe rekbouten (a €200) voor de drijfstangkappen gekocht. Daarna het opgebouwde blok (zonder kop, warmtewisselaar en vliegwiel nog steeds zo’n 300kg) met kettingtakel naar beneden getakeld en op fundatie vastgezet.

Zoals al eens eerder verteld, zijn deze motoren origineel door Hanomag gemariniseerd, wat onder andere betekent dat het oliefilter is verplaatst via lange slangen. Bij een eerste start kan het dan betekenen dat het even duurt voordat er olie bij alle lagers is. Daarom eerst met een extern elektrisch oliepompje het hele systeem op druk gebracht. Toen op de startmotor rond gedraaid, dat gaf vrijwel direct oliedruk en spoot de olie uit het verbindingskanaal naar de cilinderkop (was nog niet gemonteerd na takelen).
De oliepomp in defecte blok had hier wel meer moeite mee!!! Ja, zoals Eagle eerder al opmerkte hadden de tandwielen van deze pomp wel een heel aparte vorm. Lijkt origineel, maar waarom zo of slijtage????

Komende periode alles verder afbouwen, heb tot begin april de tijd :D . En laat dan nog wel weten of dat al mijn werk succesvol is geweest.
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor Beemer » 23 Mrt 2026, 19:00

Beemer schreef:Afgelopen periode de defecte motor uitgewisseld met mijn reserve motor. Deze reserve motor heb ik jaren terug al thuis geheel gedemonteerd en gecontroleerd, verder de cilinders gehoond en nieuwe zuigerveren. In onderdelen naar de boot.

Een 2 meter lange houten balk door de 2e cilinder geschoven en zo met 2 man het geheel gestripte blok door de toegangspoort van het schip in getild.
In de salon het blok weer geheel opgebouwd. Lang getwijfeld, maar voor de zekerheid toch nieuwe rekbouten (a €200) voor de drijfstangkappen gekocht. Daarna het opgebouwde blok (zonder kop, warmtewisselaar en vliegwiel nog steeds zo’n 300kg) met kettingtakel naar beneden getakeld en op fundatie vastgezet.

Zoals al eens eerder verteld, zijn deze motoren origineel door Hanomag gemariniseerd, wat onder andere betekent dat het oliefilter is verplaatst via lange slangen. Bij een eerste start kan het dan betekenen dat het even duurt voordat er olie bij alle lagers is. Daarom eerst met een extern elektrisch oliepompje het hele systeem op druk gebracht. Toen op de startmotor rond gedraaid, dat gaf vrijwel direct oliedruk en spoot de olie uit het verbindingskanaal naar de cilinderkop (was nog niet gemonteerd na takelen).
De oliepomp in defecte blok had hier wel meer moeite mee!!! Ja, zoals Eagle eerder al opmerkte hadden de tandwielen van deze pomp wel een heel aparte vorm. Lijkt origineel, maar waarom zo of slijtage????

Komende periode alles verder afbouwen, heb tot begin april de tijd :D . En laat dan nog wel weten of dat al mijn werk succesvol is geweest.

Afbeelding
Vandaag op handkracht de waterloods uit gevaren. En toen het moment, doet ie het of doet ie het niet (goed).
Na even doorstarten sloeg BB-motor aan en vrijwel direct ook oliedruk :D :D :D :D
De motor-operatie afgelopen winter lijkt dus wel succesvol te zijn.
Groet en allen een geod vaarseizoen 2026 gewenst.
Cees
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 26 Mrt 2026, 17:08

Ben vol vertrouwen dat de motor zijn werk weer gaat doen.
Hele klus geweest. ;)
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Vorige

Terug naar Projecten