Schrik 3
De Libel liep op haar laatste beentjes, ze dreef nog maar het was een kwestie van dagen en er was een kus met de bodem van Jachthaven de Welle.
Nu begreep ik de angstaanjagende geluiden ook en ben ik echt blij dat de op hol slaande motor niet de genadeklap was.
Maar de K.O was nu heel dicht bij, ik lag figuurlijk 9 seconden op de grond
Ik heb zelfs overwogen om de Libel in stukken te gaan slijpen voor oud ijzer om toch iets van de investering terug te krijgen, want een zinkende boot met defecte motor, welke gek gaat dan nog door...
In persoon en na 2 nachten (niet) slapen ondergetekende.
Onderstaande het moment.
Met in het achterhoofd de defecte motor, het stuk touw in de aandrijving en de lekke koelbuizen met weinig zin naar de klusloods.
Wederom een plas onder de boot, jandorie denk ik, zijn die buizen nu nog niet leeg en direct daar achteraan de gedachte dat de lekkage bovenop de buizen zat en dat dit niet meer moet kunnen lekken.
Met tegenzin, of ik weet wat er komen gaat begin ik de bodem te bekijken maar ook nu ziet het er prima uit, zie wel her en der een druppel hangen maar op die plekken is niks ergs te zien.
Maar het klopt natuurlijk niet, het moet het nu wel droog zijn, dat de bodem zwart is helpt ook niet echt en voorzichtig tik ik her en der met een pikhamer maar ook dit geeft geen resultaat.
Het klopt niet, ik weet dat Doerakken bij de WC en de keuken kunnen rotten, heb dat meerdere keren gezien en in principe simpel te verhelpen.
Ik klim met mijn gereedschapstas de boot in en verwijder de vloerbedekking, overal van die verschrikkelijke oude schroeven en dan ook nog eens van messing, dus en vast gerot en superzacht dat ik ze kapot draai.
Ik besluit om met gepast geweld de plaat in de keuken kastjes te verwijderen, is uit het zicht en kan ik zo opnieuw zagen.
Zoals ik al had verwacht door de vochtige lucht zit daar water, daar schrik ik niet van omdat water zich nu eenmaal verzameld op het laagste punt.
Echter zie ik ook roestbloemkolen zitten, ik ga er met mijn hand heen en veeg ze met 1 beweging weg waardoor het water pikzwart wordt en ik niks meer zie, dat zint mij voor geen meter.
Iets zegt mij dat dit niet goed is en klim de boot uit, ik zie nu duidelijk druppen onder stuurboordzijde ter hoogte van de keuken, een piepklein gaatje waar water uit drupt.
Nog steeds schrik ik niet echt, ik heb corrossies die ik van binnenuit heb gezien waren allen simpel op te lossen, dus waarschijnlijk een nieuw stukje lassen en alles weer goed in de 2c lak.
Ik besluit nu wel direct om het interieur er uit te halen om de gehele bodem te kunnen inspecteren, de bodemplaten gaat de haakse slijper op (As it net kin sa't it moat, dan moat it mar sa't it kin)
In eerste veel (verwacht) water maar ik zie ook veel bloemkolen van roest en dan over een groot deel van de bodem, zelfs het ijzeren schot voorin zit behoorlijke roestvorming, hier heeft ooit iemand zware brokken staal van ruim15 cm dik neergelegd als contragewicht wat zwaar is gaan roesten met alle gevolgen van dien.
Ik probeer zoveel mogelijk water weg te krijgen en verwijder veel roest, ondertussen wordt het steeds natter onder de boot en is mijn humeur zwaar in noodweer aan het veranderen.
1 gaatje worden er 2 en 2 worden 4, ik pak de pikhamer en begin nu vanuit de binnenzijde te slaan, wonderwel is het vrij stevig bij de gaatje maar op een andere plek sla ik door de huid heen alsof het boter is, grote voordeel het water is wel direct weg
De Libel was een zinkend schip!
Nu lach ik erom maar die dag was het verschrikkelijk, ik kwam steeds meer gaten tegen en een simpele lasklus kon ik wel vergeten en de Libel was gewoon schroot met een defecte motor.
Wederom trok ik de deur van de klusloods dicht, dit project was ook voor mij een brug te ver.
Ik heb de tentwasserij gebeld om de opdracht mbt herstellen van mijn tent kap te annuleren, de kap was inmiddels al gewassen en zou de volgende dag naar het atelier gaan maar ze hadden begrip en hebben dat geannuleerd
Nu ja een schone kap en een zwaar lekkende niet varende Doerak 650, nu kon ik in mijn jonge jaren in de stress schieten maar nu was ik gelaten, de Doerak hoe spijtig ook moet maar naar de schroot.
Financieel een domper maar het was vanuit een opgebouwd spaarpotje die mijn gezin niet treft, een wijze les en een financiële domper op het conto en weer op weg naar huis.
Nu bespreek ik op het gebied van techniek en klussen veelal met een zeer goede maat, dus nu ook weer en die gaf mij toch een ander geluid.
Zijn simpele constatering was, alles zit nu tegen en alles is nu kapot, het zal niet erger worden en jij bent handig genoeg om dit op te lossen, voordat je iets doet waarvan je spijt krijgt ga eerst uitzoeken of het te herstellen is en wat het kost naar de schroot kan altijd nog.
Een wijs advies net na tel 9, dus net niet K.O
Onderstaande impressie foto's

dat was nog voor de gatenkaas waarvan ik geen foto's heb ( logischerwijs was het zin van fotograferen weg)

Aangezien we nu 2 jaar verder zijn kan ik reeds verklappen dat de Libel nu in beter staat is dan toen ze van de Eista werf kwam