Boarnkruiser - Varend project

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Boarnkruiser - Varend project

Berichtdoor Budget-DIY » 08 Dec 2025, 18:01

Heb die kooi rondom het dakraam gisteren af gemaakt. Had gedacht om hem vandaag op het dak te lassen. Toen ik echter bij de boot aan kwam, bedacht ik me dat ik m'n laskap vergeten was. Dus dat lassen is voor een andere keer.

Maar we zitten de komende paar dagen ook in een verkapte hittegolf, zeker gezien het eerder hoort te vriezen ipv 14 graden zijn. En m'n Hammerite verf, moet minimaal 10 graden zien tijdens het schilderen. Dus aan de slag gegaan met de verf.

Had het dak eerder al helemaal kaal gemaakt. Heb op de belangrijke plekken plamuur gesmeert, al ben ik niet geheel tevreden over dat resultaat. (heb het midden van het dak niet vol zitten plamuren, daar komen toch zonnepanelen te liggen) Heb wel veel plamuur gesmeerd bij de plekken waar regenwater langs zal gaan, ook omdat hier redelijke roest kraters zaten. Wil het een beetje weg gaan stromen, moet het wel redelijk vlak zijn, en niet vol diepe kuilen waar het regemwater gewoon in blijft staan...

Heb met de flex en een "schuur spons schijf" alle vliegroest eraf geveegd. Goed aan geveegd, en op sokken, het dak met thinner afgenomen. Kwam echt veeel zwarte troep nog vanaf. Heb dit in delen gedaan, zodat ik niet meer op de schoongemaakte delen hoefde te lopen/kruipen. En dan dus de Hammerite erover gesmeerd. Lijkt nu nog niet helemaal geweldig, en ik zal morgen eens kijken wat het resultaat geworden is. Vermoed dat er nog een 2e laag overheen kan. Komt uiteindelijk Beige verf op. Weet de exacte naam zo niet meer, maar heb een paar liter Sikkens verf staan, op aanraden van een forum lid.

Foto's midden cabine dak in de primer.
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

Berichtdoor SimondeDanser » 08 Dec 2025, 18:27

Mijn ervaring met gewone lak (in dit geval mono-urethane van Epifanes) over Hammerite is niet geweldig. Alsof de lak niet goed op de Hammerite wil hechten. Of dit met verf van andere merken of andere typen verf ook zo is kan ik je niet vertellen. Maar voordat je hele potten lak leeg gaat smeren zou ik eerst een proefje doen.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 08 Dec 2025, 18:31

SimondeDanser schreef:Mijn ervaring met gewone lak (in dit geval mono-urethane van Epifanes) over Hammerite is niet geweldig. Alsof de lak niet goed op de Hammerite wil hechten. Of dit met verf van andere merken of andere typen verf ook zo is kan ik je niet vertellen. Maar voordat je hele potten lak leeg gaat smeren zou ik eerst een proefje doen.

Ik ben bij een Sikkens center langs geweest, voordat ik de verf kocht. Daar vertelden ze mij, dat het wel gewoon kon/beide terpentine basis enzo. (Sikkens rubol XD ofzo?)
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor chaea » 08 Dec 2025, 19:11

Wel handig die gratis overkapping :D
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Budget-DIY » 10 Dec 2025, 19:18

Vandaag vroeg opgestaan, om het dak en dakraam "af" te maken. Had het frame voor over het dakraam, laatst al af gemaakt. Alleen nog niet op het dak vast gelast. Dat heb ik dus vandaag vast gelast, alles goed geschrobt en geschuurt, en in de Hamerite gezet.

Het frame is in eerste instantie om te voorkomen dat iemand op het dakraam gaat staan. Dakraam zelf past prima door het frame heen, om hem te bevestigen. Heb het frame ook zo gemaakt, dat ik er planken in kan leggen, zodat het ook dienst kan doen als een tafeltje. Als ik er een 2,5 cm dik tafelblad in leg, blijft er nog een 1 cm randje over, om te voorkomen dat spulletjes eraf glijden en in het water belanden.

Helaas is wel vrij duidelijk waar het stuk ingelaste staal zit. Ook al heb ik het er gebogen in gelast. Het zal minder gaan opvallen, wanneer ik er grijze verf met anti slip op smeer. Hopelijk valt het golfplaat motief elders op het dak, dan ook niet meer zo op.

Heb misschien ook nog RVS railings die ik achterop kan zetten. Weet nog niet of ik er losse stoelen op wil, of dat er een bankje oid achterop wordt gebouwd.

Foto's!
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor Budget-DIY » 16 Dec 2025, 08:51

Gisteren geprobeerd om de boot terug naar de haven te brengen. Motor ff 30 seconden voorgloeien, en starten maar! Touwen los en de boot ff keren, zodat m'n fiets aan de juiste kant opgeladen kan worden... Valt de motor na ~20 seconden uit. Bijna alsof er geen brandstof meer was? Maar "dat kan niet", want er zou nog meeer dan genoeg diesel in de tank moeten zitten. (geen brandstof niveau meter of pijlstok) Daarna wou hij ook niet meer aan, met de kanttekening dat de start accu ook erg zwak klonk. Zijn we nog ff de accu aan het opladen geweest voor een half uurtje. Daarna ging de motor wel een stuk beter rond, en paar keer een kuchje. Maar sloeg nog niet aan. Ivm te laat om te vertrekken (ivm daglicht/laat), naar huis gegaan. Zal vandaag eens een pijlstok maken, brandstofleidingen controleren op lekkage en de accu nog ff een uurtje aan de lader... Als ik de energie kan vinden. (heb helaas heeeel weinig kennis/ervaring met Diesel motoren)
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor heuvels » 16 Dec 2025, 10:01

Nog een geluk dat je goed in de haven bent aangekomen..... Kun je in de tank kijken door een inspectieluik? Kans is groot dat de diesel vervuild is en er een verstopping is onderweg naar de brandstofpomp. Lijkt me handig om er iemand bij te halen met verstand van zaken.
Op dedieseldokter.nl vind je een boel info over dieselmotoren.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor chaea » 16 Dec 2025, 10:09

Kan uiteraard tekort aan diesel zijn, maar zoals je zelf al schrijft lijkt dat onwaarschijnlijk.
De motor is starten lopen schrijf je maar wil nu niet aanslaan, lijkt op gebrek aan aanvoer.

Meest voor de hand liggende, je boot ligt al een tijd stil en diesel is behoorlijk vatbaar voor bacterie.
Dus kans is behoorlijk dat de boel verstopt zit.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Budget-DIY » 16 Dec 2025, 12:01

heuvels schreef:Nog een geluk dat je goed in de haven bent aangekomen.....

Motor sloeg af nog voordat we de boot compleet los hadden. We zijn dus niet eens aan het varen toe gekomen. We hebben toen ik de boot kocht, ongeveer 60 liter nieuwe/verse Diesel in de tank gekiepert toen ik de boot een paar maand geleden kocht. Vorige eigenaar heeft ook het probleem met "rommel in de tank" gehad, maar hij gaf aan dat hij de tank helemaal schoon had gemaakt. Heb helaas nog geen inspectie luik gevonden.

Morgen ga ik met m'n Victron Multiplus naar de reperateur, maar moet hem nog wel uitbouwen. Daar zal ik vandaag wel druk mee zijn. Misschien dat ik vandaag nog wat meer stroom in de start accu kan stoppen. Maar veel meer wordt het niet met de boot motor zelf.

Heb wel een plastic BBM tank liggen van ~25 liter. Zou die worst-case kunnen aansluiten op de bootmotor, al is het dan wel even kijken hoe het met de retour leiding gaat. En of de injectors lucht hebben gekregen. Maar dat alles wordt dus voor een andere keer.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor heuvels » 16 Dec 2025, 12:26

Als vorige eigenaar de tank ooit heeft schoongemaakt moet er ergens op een toegankelijke plek een luik op de tank zitten anders lukt het nooit. Let op kruimels op de bodem. Volg de brandstofleiding, als het goed is heb je twee brandstoffilters, een voorfilter in de buurt van de tank en een fijn filter op of nabij de motor. Ook heb je op de motor een opvoerpomp zitten waar meestal een handpompje op zit dat je op en neer kunt bewegen. Dit pompje is nuttig als je wilt ontluchten.
Leer je motor kennen!

Ik ben jaren geleden eens flink door elkaar geschud op de Nieuwe Maas bij Vlaardingen. Gewoon thuis gekomen maar een week later bij een rustig tochtje door het Westland viel de motor ineens stil. Ik kon gelukkig een sleepje regelen naar de haven, oorzaak bleek een kruimeltje in de leiding te zijn die ik er gelukkig uit kon blazen. Ik had toen nog geen voorfilter, die heb ik gelijk aangeschaft en er tussen gezet. En natuurlijk de tank gereinigd, de rotzooi van de bodem weg gezogen.
Soms zit er op het kraantje op de tank een piepklein roostertje dat dicht kan zitten, ook even checken.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

VorigeVolgende

Terug naar Projecten