Boarnkruiser - Varend project

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Boarnkruiser - Varend project

Berichtdoor chaea » 17 Nov 2025, 17:19

Er is een rexen dat men panelen niet op het dak bout, je komt nu al ellende van vorige eigenaren tegen.
Gewoon goede kit gebruiken, heb al vaker op dit forum Zettex 60 als tip gegeven, dat ga je echt niet zomaar weer los krijgen.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Budget-DIY » 17 Nov 2025, 17:35

chaea schreef:Er is een rexen dat men panelen niet op het dak bout, je komt nu al ellende van vorige eigenaren tegen.
Gewoon goede kit gebruiken, heb al vaker op dit forum Zettex 60 als tip gegeven, dat ga je echt niet zomaar weer los krijgen.

Door de kromming van het dak, zijn de uiteinden van de panelen, ~6 cm boven het dak, terwijl het midden het dak wel raakt. Ik kan dat soort hoekstukken dus niet gebruiken. Dat is het hele "probleem". Ik moet beugels gebruiken. En met het formaat van de panelen, en dat de wind wel goed onder de panelen kan komen, heb ik weinig vertrouwen in kit/lijm. Vandaar de bouten.
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

Berichtdoor heuvels » 17 Nov 2025, 17:53

Als je toch gaat nadenken over een systeem, denk dan gelijk na over iets met scharnieren zodat je de panelen kunt richten, handig als je een tijdje op één plek ligt. Je bent handig zat lijkt het.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Budget-DIY » 17 Nov 2025, 18:48

heuvels schreef:Als je toch gaat nadenken over een systeem, denk dan gelijk na over iets met scharnieren zodat je de panelen kunt richten, handig als je een tijdje op één plek ligt. Je bent handig zat lijkt het.

Daar heb ik inderdaad aan zitten denken, en moeilijk is het inderdaad niet. Met b.v. een motortje voor electrisch verstelbare koplampen van een auto, kom je al een heel eind. En gezien de plek in de haven, zit er ook echt wel winst in. Maar ik heb m'n twijfels over de stevigheid van de panelen zelf. Ze waren immers bedoelt voor b.v. op een woning. En wil ik ze extra stevig maken, dan moet er een 2e frame omheen en ook in het midden extra steun.

Gezien alle andere dingen die eerst moeten gebeuren/belangrijker zijn, ga ik het voor nu permanent bevestigen. Wanneer ik het ooit wel kantelend zou maken, kan ik de huidige bouten gewoon hergebruiken.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor Blacktoppie » 17 Nov 2025, 20:22

Ik heb zelf een klein paneeltje en vond die grote plastic houders niet mooi en veel te lomp. Heb zelf een soort hoeklijn in vorm geslepen en op het dak gelast. Paar gaten erin en paneel vast geschroefd, ziet er in mijn ogen beter uit al blijft zo'n paneel natuurlijk een lelijk ding.

Als je die plastic beugels wel wilt gebruiken zijn ze natuurlijk vrij eenvoudig op te hogen met een stukkje goed behandeld multiplex oid.
Wil je de panelen kunnen stellen hoeft het natuurlijk niet electisch je kan ze ook handmatig stellen,(lowbudget diy enzo, niet te moeilijk denken)

M.v.g
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor Budget-DIY » 17 Nov 2025, 21:24

Blacktoppie schreef:Ik heb zelf een klein paneeltje en vond die grote plastic houders niet mooi en veel te lomp. Heb zelf een soort hoeklijn in vorm geslepen en op het dak gelast. Paar gaten erin en paneel vast geschroefd, ziet er in mijn ogen beter uit al blijft zo'n paneel natuurlijk een lelijk ding.

Als je die plastic beugels wel wilt gebruiken zijn ze natuurlijk vrij eenvoudig op te hogen met een stukkje goed behandeld multiplex oid.
Wil je de panelen kunnen stellen hoeft het natuurlijk niet electisch je kan ze ook handmatig stellen,(lowbudget diy enzo, niet te moeilijk denken)

M.v.g

Het zal ook niet al te moeilijk zijn, om een paar van dat soort hoekstukken te printen met een 3d printer. En dan kun je het met de juiste helling/dak kromming maken ook nog. Weet alleen niet hoeveel filament erin zou gaan zitten.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor Beemer » 17 Nov 2025, 22:05

Budget-DIY schreef:Met b.v. een motortje voor electrisch verstelbare koplampen van een auto, kom je al een heel eind.……………….Maar ik heb m'n twijfels over de stevigheid van de panelen zelf.

Een motortje voor koplampverstelling hoe kom je erop? :o :o Dat kun je echt wel vergeten: veel te weinig slag en natuurlijk veel te zwak.
En zonnepanelen zijn echt steviger dan jij denkt. Een hulpframe hiervoor is echt grote onzin.
Maar ja, je hele project getuigt van veel creativiteit, meer wil ik er hier niet over zeggen.
Ben benieuwd waar/wanneer dit project uiteindelijk landt/strandt.
Evengoed veel klusplezier gewenst.
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 18 Nov 2025, 00:44

Beemer schreef:veel te weinig slag en natuurlijk veel te zwak.

Hangt er helemaal van af waar je kantelpunt zit, en hoeveel kantel je panelen kunnen/mogen maken. M'n boot is ongeveer 2.35 meter hoog boven de waterlijn op dit moment. Een belangrijke brug is 2.50 hoog. (klopte ook ongeveer met de paar keer dat ik er onder door ging) "Gekanteld" wil ik het hoogste punt van het paneel niet hoger hebben dan 2.45, omdat ik natuurlijk een keer ga vergeten dat de panelen gekanteld zijn. En deze hoogte komt heel gunstig uit. En ja, het kantelen is dan nog geen 10 graden. De beperkte uitslag is dus al geen enorm probleem. En ik kon een 25 jaar oude motor van electrisch verstelbare koplampen, na revisie, niet met de hand tegen houden. Dus denk dat ze prima sterk genoeg zijn, zeker wanneer je er 2 per paneel gebruikt.
Beemer schreef:En zonnepanelen zijn echt steviger dan jij denkt. Een hulpframe hiervoor is echt grote onzin.

Niet alle panelen zijn van de zelfde kwaliteit. Neem nu maar van mij aan, dat deze panelen wel degelijk een hulpframe nodig zijn. (het paneel dat ik van het dak haalde, was veeeel steviger/stugger dan de panelen die erop komen)
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor Roadrunnertoao » 18 Nov 2025, 12:10

Waarom de panelen niet vastzetten met magneten? Als je er een paar onder zet die 25 kg kunnen houden blijven ze ook wel liggen. Je hebt ze ook met een beschermlaag. En geen gaten in je dak!
Roadrunnertoao

ligplaats: Dordrecht
info:

Berichtdoor Wolf1 » 18 Nov 2025, 13:36

Heb altijd zo'n moeite met 25Kg in combinatie met glasplaten in een aluminium lijst !
Dubbele zuignappen misschien ?
Krijg ook wel het idee dat Budget-DIY een groot liefhebber van de kitspuit is !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten