advies voor AIS gevraagd

communicatie en navigatie apparatuur

Re: advies voor AIS gevraagd

Berichtdoor Calidris » 21 Jul 2025, 15:36

aatv schreef:wolf
mij interesseert het niet of iedereen nog 100 pagina s door discuteert als ik eerst
een antwoord op de vraag krijg die ik stel. kan ik verder met mijn gehobby en tussendoor
volg ik jullie discussie wel, meestal met een lach!

greetzz aat

misschien kan de ais meneer mij het advies geven wat ik voor mijn boot het beste kan
kopen. of wat voor de pleziervaart het meest geschikt is.

Ik kan je wel advies geven, maar ik ben niet objectief!
Als je in rustige gebieden vaart is een goedkopere klasse-B CSTDMA voldoende. Maar als je ook in drukke gebieden komt zoals Dordrecht en Rotterdam, Amsterdam dan is een klasse-B SOTDMA een aanbeveling.

Ik heb zelf True-Heading al jaren, eerst een CSTDMA op het vorige schip, type Graphene+, Op het huidige schip een True-Heading CTRX-vision+. True Heading heeft een eigen service werkplaats in Nederland, alle andere merken hebben dat niet!
Als je geen antenne bij wilt plaatsten kan je een ingebouwde splitter overwegen, dat heeft geen meetbare of merkbare invloed op AIS en marifoon. Scheelt wel een hoop werk. Ik heb zelf altijd al met ingebouwde splitter. Je kan zelfs kiezen voor een versie met ingebouwde WiFi voor op een tablet. Maar koppelen via een kabeltje is het meest betrouwbaar. Voor ALLE transponders geldt dat de USB aansluiting alleen voor het programmeren is en je die niet moet gebruiken naar je navigatie computer! Wil je toch naar een computer met USB, dan is een galvanisch gescheiden USB kabel de oplossing.

Er tenminste vanuit gegaan dat het geen CVO/CBB plichtig schip is?

Tot zover.
https://youtube.com/shorts/P1ktSYR6U4M

Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

ligplaats: Nijedinges
info: Dirty Herrie Lister CS 1/6

Berichtdoor henkvd » 21 Jul 2025, 15:38

Amersfow schreef:Eens. Je kunt geen normale opmerking maken zonder afgez*ken te worden. Als je echt kennis wilt opdoen kun je beter naar het zeilers forum. Geen sociaal fatsoen.

Dan heb je in ieder geval minimaal vele reacties meer,daar produceren ze ook genoeg ruis.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor aatv » 21 Jul 2025, 15:53

dank je Calldris, momenteel heb ik alleen een handheld marifoon op de boot. de ais
zou de eerste uitbreiding worden. nog advies omtrent welke antenne[s] een goede
koop zijn?

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

ligplaats: wessem
info: Naam; Miladávi.
Kruiser 7,5 x 3 Mtr.
Ontwerp; Pieter Beeldsnijder.

Berichtdoor Calidris » 21 Jul 2025, 16:12

aatv schreef:dank je Calldris, momenteel heb ik alleen een handheld marifoon op de boot. de ais
zou de eerste uitbreiding worden. nog advies omtrent welke antenne[s] een goede
koop zijn?

greetzz aat

Wederom geen objectief advies.
Ik zou een Celmar-o antenne nemen met b.v. coaxkabel type H155 met passende stekkers. Als het een kort stukje kabel is, pakweg 2-5 meter kan je ook goedkope R58 gebruiken.
Celmar-0 is een RVS antenne, praktisch onverwoestbaar.

Maar ook:
BPR
Artikel 4.07. Gebruik van en uitrusting met een Inland AIS apparaat.
Lid 7

Een varend klein schip dat AIS gebruikt, moet bovendien zijn uitgerust met een marifooninstallatie voor het schip-schip verkeer die goed functioneert en voor ontvangst is ingeschakeld.

Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

Berichtdoor aatv » 21 Jul 2025, 16:54

Calldris dat is info waar ik wat mee kan! nu alleen nog een goede gps antenne dan hebben
we het zo ongeveer. thanx!

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

Kruiser 7,5 x 3 Mtr.

Berichtdoor Calidris » 21 Jul 2025, 17:22

aatv schreef:Calldris dat is info waar ik wat mee kan! nu alleen nog een goede gps antenne dan hebben
we het zo ongeveer. thanx!

greetzz aat

Bij de True-Heading CTRX-Vision wordt een GPS buiten antenne meegeleverd! (Er zit stiekem ook een interne GPS antenne, maar staat niet in de beschrijving).
Buiten antenne is altijd de beste en nauwkeurigste ontvangst.
De True-Heading CTRX-vision stuurt ook de positie, snelheid en koers mee naar een plotter, computer of tablet (WiFi versie).

Als het via NMEA2000 moet, is er een speciale instructie om de positie, COG en SOG zichtbaar te maken.
Laatst gewijzigd door Calidris op 21 Jul 2025, 18:33, in totaal 1 keer gewijzigd.

Einstein:

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

Berichtdoor pascall » 21 Jul 2025, 18:24

Kijkaan Aatv, eind goed al goed!
Ik zal jou topic wat opschonen en hopen dat het in de toekomst een beetje tussen de lijntjes blijf, en dat ook bij overige topic's.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor aatv » 22 Jul 2025, 04:35

ben is aan het goegelen voor een gps antenne. tuurlijk staan er mega veel verschillende in ook de
meest uiteenlopende prijsklasses. nu zullen de enorme prijsverschillen best te maken hebben met
het kunnen en de kwaliteit van de antenne maar prijzen van 34 tot zo n 1000 euro zijn toch net te
groot om zelf de geschikte keuze te maken. welke ervaring hebben jullie met de goedkopere. lees
antennes tussen de 35 en 150 euries. en waarom zou je zo n hele dure nodig hebben.

de ais wordt een 5w versie al dan niet met losse componenten om makkelijker/goedkoper te kunnen
upgraden in de toekomst. de ais antenne daar valt mijn keuze op de door calldril genoemde. tevens
denk ik erover om meteen nmea2000 aan te leggen want als je dan toch bezig bent. gaat dus genoeg
geld kosten vandaar dat ik de gps antenne liefst een beetje betaalbaar houd.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

Kruiser 7,5 x 3 Mtr.

Berichtdoor Calidris » 22 Jul 2025, 07:09

aatv schreef:ben is aan het goegelen voor een gps antenne. tuurlijk staan er mega veel verschillende in ook de
meest uiteenlopende prijsklasses. nu zullen de enorme prijsverschillen best te maken hebben met
het kunnen en de kwaliteit van de antenne maar prijzen van 34 tot zo n 1000 euro zijn toch net te
groot om zelf de geschikte keuze te maken. welke ervaring hebben jullie met de goedkopere. lees
antennes tussen de 35 en 150 euries. en waarom zou je zo n hele dure nodig hebben.

de ais wordt een 5w versie al dan niet met losse componenten om makkelijker/goedkoper te kunnen
upgraden in de toekomst. de ais antenne daar valt mijn keuze op de door calldril genoemde. tevens
denk ik erover om meteen nmea2000 aan te leggen want als je dan toch bezig bent. gaat dus genoeg
geld kosten vandaar dat ik de gps antenne liefst een beetje betaalbaar houd.

greetzz aat

Bij een True-Heading CTRX-Vision+ wordt standaard de GPS buiten antenne mee geleverd met 10 meter coaxkabel.

Einstein:

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

Berichtdoor aatv » 22 Jul 2025, 15:06

nog ff een ander vraagje,
ik heb een horizon hx210e marifoon. hierop zit een rubber antenne. de meeste
transponders hebben een splitter dus bestaat er een mogelijkheid ipv de rubber
die je er in draait, de marifoon antenne plug aan te sluiten op de splitter.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

Kruiser 7,5 x 3 Mtr.

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica