aatv schreef:wolf
mij interesseert het niet of iedereen nog 100 pagina s door discuteert als ik eerst
een antwoord op de vraag krijg die ik stel. kan ik verder met mijn gehobby en tussendoor
volg ik jullie discussie wel, meestal met een lach!
greetzz aat
misschien kan de ais meneer mij het advies geven wat ik voor mijn boot het beste kan
kopen. of wat voor de pleziervaart het meest geschikt is.
Ik kan je wel advies geven, maar ik ben niet objectief!
Als je in rustige gebieden vaart is een goedkopere klasse-B CSTDMA voldoende. Maar als je ook in drukke gebieden komt zoals Dordrecht en Rotterdam, Amsterdam dan is een klasse-B SOTDMA een aanbeveling.
Ik heb zelf True-Heading al jaren, eerst een CSTDMA op het vorige schip, type Graphene+, Op het huidige schip een True-Heading CTRX-vision+. True Heading heeft een eigen service werkplaats in Nederland, alle andere merken hebben dat niet!
Als je geen antenne bij wilt plaatsten kan je een ingebouwde splitter overwegen, dat heeft geen meetbare of merkbare invloed op AIS en marifoon. Scheelt wel een hoop werk. Ik heb zelf altijd al met ingebouwde splitter. Je kan zelfs kiezen voor een versie met ingebouwde WiFi voor op een tablet. Maar koppelen via een kabeltje is het meest betrouwbaar. Voor ALLE transponders geldt dat de USB aansluiting alleen voor het programmeren is en je die niet moet gebruiken naar je navigatie computer! Wil je toch naar een computer met USB, dan is een galvanisch gescheiden USB kabel de oplossing.
Er tenminste vanuit gegaan dat het geen CVO/CBB plichtig schip is?
Tot zover.