solenoid op daf 475 monteren.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: solenoid op daf 475 monteren.

Berichtdoor laserdevil » 14 Jul 2025, 19:54

Wolf1 begrijp ik iets niet?
Zo nee , dan gaarne een wat andere uitleg zodat ik het begrijp.
Als ik de solenoid aansluit aan de spanning met een zekering en drukschakelaar zou ik er toch moeten zijn?
Als de motor loopt en ik op de knop druk , word de solenoid bekrachtigd , en word de stophendel geactiveerd.
Als de motor stopt kan ik de knop loslaten.
Dus ipv. van de kabel zit dan de solenoid die de motor stopt.
Of mis ik hier nog iets?
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Berichtdoor Wolf1 » 14 Jul 2025, 23:28

laserdevil schreef:Wolf1 begrijp ik iets niet?
Zo nee , dan gaarne een wat andere uitleg zodat ik het begrijp.
Als ik de solenoid aansluit aan de spanning met een zekering en drukschakelaar zou ik er toch moeten zijn?
Als de motor loopt en ik op de knop druk , word de solenoid bekrachtigd , en word de stophendel geactiveerd.
Als de motor stopt kan ik de knop loslaten.

Wolf1 schreef:Een stopmagneet kan alleen goed werken als de volledige weg van het stophandel op de pomp, overeen komt met de volledige slag van de magneet !
Met die reden voorstander van het 90°liever.
Met een kabeltje en een veer gaat, maar dan moet er bijna altijd een nieuw aangrijpingspunt op het stophandel gecreëerd worden !
Gr. Wolf1

Je drukknop zal gewoon werken, mits je mechanisch aan het bovenstaande voldoet !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 15 Jul 2025, 08:47

Bij dit alles heb ik één ding gemist: wat is er niet goed aan de oude mechanische uittrekknop?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Wolf1 » 15 Jul 2025, 09:46

quichot schreef:Bij dit alles heb ik één ding gemist: wat is er niet goed aan de oude mechanische uittrekknop?

Daar waren ze vergeten een veer aan de brandstofpomp te plaatsen !
Waardoor hij niet meer startte.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor laserdevil » 15 Jul 2025, 09:58

Begrepen wolf1 , dan ga ik dat eerst controleren of de slag klopt.
Nu begrijp ik ook je verhaal betreffende de print.

Quichot , dat had ik al eerder uigelegd , namelijk dat ik een 2e stuurstand heb gemaakt , en van daaruit ook wil starten en stoppen.
In de sluis zet ik hem meteen uit als we liggen , en heb geen zin om iedere keer naar binnen te lopen en weer naar buiten.
En 2 kabels om te stoppen word al helemaal een drama.
Maar denk inderdaad dat ze te dunne trekkabel hebben ingebouwd , want hij knikte een beetje.
Inderdaad ook geen veer ervoor.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Berichtdoor Amersfow » 15 Jul 2025, 10:14

Heb vroeger weleens, toen ik een OM636 zonder stopmagneet had, de kabel vervangen door een een morsekabel, geeft meer gevoel en loopt veel soepeler.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 15 Jul 2025, 10:40

Amersfow schreef:Heb vroeger weleens, toen ik een OM636 zonder stopmagneet had, de kabel vervangen door een een morsekabel, geeft meer gevoel en loopt veel soepeler.

Geweldig idee, dat wordt dan 1x dual control station, 2x C31 kabel en 2x bedieningsknop met console, denk dat het stopmagneetje van nog geen €25 een heel stuk voordeliger is ! (zelfs inclusief print)
En niet vergelijkbaar met het gevoel van een drukknop, opwindend, voor die prijs.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 15 Jul 2025, 11:18

Zou mooi zijn als het, net als in een auto, echt een tiptoets zou kunnen zijn. Klikken, en startmotor draait tot de motor loopt, nog een keer klikken en magneet is bekrachtigt tot motor stil staat. Kan me nog herinneren dat op mijn Lister 10pk ik het stophandeltje rechtstreekts moest bedienen. Als we dan een tijd gevaren hadden en het was warm, was het maar de vraag wat het langer uithield, de motor draaien of mijn gloeiend hete wordende vinger :D
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 15 Jul 2025, 12:10

Amersfow schreef:Zou mooi zijn als het, net als in een auto, echt een tiptoets zou kunnen zijn. Klikken, en startmotor draait tot de motor loopt, nog een keer klikken en magneet is bekrachtigt tot motor stil staat. Kan me nog herinneren dat op mijn Lister 10pk ik het stophandeltje rechtstreekts moest bedienen. Als we dan een tijd gevaren hadden en het was warm, was het maar de vraag wat het langer uithield, de motor draaien of mijn gloeiend hete wordende vinger :D

Dat kan, hebben een ander printje (Startautomaat) voor bedacht, kost € 50 duurder. Doet de DAF/Lister gloeien, starten, en stoppen met 1 tiptoetsje ! De listers met een slinger moet wel even een starterkrans op het vliegwiel gebouwd worden, kost iets meer, maar is geen probleem.
De gloei aansluiting kan ook voor klepligten gebruikt worden.
Touwtje aan de stophandel had ook gewerkt !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 15 Jul 2025, 13:13

Ha goeie. Die Lister had ik toen ik 14 was (moest altijd familie of vriendjes van 16+ charteren om te mogen varen). Denk dat het geen voorkamer had, er zat geen electriek als gloeistiften op. Kleplichters liften, draaien als een gek, met 1 hand kleplichters terug, weer snel met 2 handen draaien en dan hopen dat die aansloeg. Meestal wel ;-) De slinger was wel intelligent, daar zat een nok met veer op, als de krukas ging draaien slipte de slinger en kon je m eraf halen.

Dit machien; https://www.advertentiex.nl/ad-lister-2 ... Watersport
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard