BMC T154

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: BMC T154

Berichtdoor saskiavanrijn » 29 Jun 2025, 20:53

Vandaag de motor weer gestart.

Ik heb er twee filmpjes van gemaakt.

https://photos.app.goo.gl/bfywjooEHDn8YPL66

Als het goed is kan je dit album openen.
Elk filmpje bevat een korte toelichting

Grt Saskia
Alles dat automatisch gaat, gaat automatisch stuk.
Het lijkt moeilijk, maar het is niet makkelijk.
https://photos.app.goo.gl/9ikybZZHNRnHe95g9
saskiavanrijn

ligplaats: Ossenzijl
info: Elna Kruister 9 meter
BMC T154

Berichtdoor Keesl » 29 Jun 2025, 21:40

Mijn T154 rookt ook de eerste 10 minuten. Heb wel een droge uitlaat, dus het geluid is totaal anders.
Keesl

ligplaats: Geen
info:

Berichtdoor Wolf1 » 29 Jun 2025, 23:04

1 laat hem eens lopen met met 2 slangetjes en een schone kan diesel zo van de pomp .
Als dat niets verandert
2 Verstuivers afpersen.
Als die in orde zijn,
3 Timing controleren of deze niet te laat staat.
Gr. Wolf1

,
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Oeverloos » 30 Jun 2025, 13:24

Wat je ziet op je filmpje doet mij denken aan vervuiling.

Een paar aandachtspunten:
- Check de elleboog van de uitlaat, deze kan vol met kool zitten.
- Meet de gloeistiften door.
- Controleer de klepspeling.
- De brandstofpomp kun je beter aan een professional over laten. Als niemand daar aan gezeten heeft staat deze gewoon op tijd, want die is een tandwiel aangedreven.
- Het smeerolie peil regelmatig checken, omdat je de verdenking hebt dat er diesel bij komt.
- Is er een waterzak onder aan de brandstoftank dan deze regelmatig aftappen. Als deze brandschoon is lijkt het goed. Zitten er allerlei soorten deeltjes in dan is de tank vervuild, zeker als deze nooit is gereinigd.

Over de eventuele inwendige vervuiling van de BMC:
Als een oude motor jarenlang uitsluitend lage toerentallen heeft gedraaid, kun je witte rook krijgen bij de koude start en bij snel opvoeren van het toerental. De oorzaak is interne vervuiling van de verbranding kamers, spruitstuk en de zuigerveren. De verstuivers heb je al gereviseerd, dus die zijn ok.
De BMC 154 levert 62 pk bij 3500 tpm bij een pleziervaart rating.
Mijn ervaring is dat als je met deze motor zeer langdurig b.v. 10-25 uur, op groot water, 2500 -2700 tpm draait, dat de interne vervuiling voor een deel opgeruimd kan worden. Maar voor je dat doet moet wel de klepspeling in orde zijn en de koeling natuurlijk ook.
De motor gaat beter starten, met minder rook en als je de compressie opnieuw meet kun je hogere waarden meten.

Althans dat is mijn ervaring bij een totaal vervuilde DAF 475 uit de jaren 70. Ik heb daar rondjes Staveren, Kornwerderzand, Den Oever, Enkhuizen mee gevaren op 2000 toeren (max ttpm 2500) Het roken was over en de compressie hoger.
Deze motor had zijn halve leven Sneek-starteiland gevaren en was zo vervuild dat bij een proefvaart, dit is 30 jaar geleden, in de vaargeul van het Snekermeer bij 2400 tpm niemand meer wat zag op het Sneekermeer en de Goingarijpster Poelen.

Hoe oud is de dieselolie en is de tank ooit schoongemaakt?
Oude dieselolie niet proberen te filteren en al helemaal niet in je dieselauto doen.
Gewoon naar de milieustraat.
Het meest kwetsbare deel van de motor is de injectiepomp. Bescherm deze afdoende met een adequaat filter en brandschone dieselolie. Als je bij een tankstation met jerrycans tankt zou je Shell V Power of BP Ultimate diesel kunnen tanken om het schoon varen te bespoedigen.

Als achtergrond info misschien interessant een post over “Dieselolie: bacteriën, schimmels en vergomming”:
viewtopic.php?f=4&t=6800&p=88767
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor saskiavanrijn » 30 Jun 2025, 23:13

Oeverloos schreef:Wat je ziet op je filmpje doet mij denken aan vervuiling.

Een paar aandachtspunten:
- Check de elleboog van de uitlaat, deze kan vol met kool zitten.
- Meet de gloeistiften door.
- Controleer de klepspeling.
- De brandstofpomp kun je beter aan een professional over laten. Als niemand daar aan gezeten heeft staat deze gewoon op tijd, want die is een tandwiel aangedreven.
- Het smeerolie peil regelmatig checken, omdat je de verdenking hebt dat er diesel bij komt.
- Is er een waterzak onder aan de brandstoftank dan deze regelmatig aftappen. Als deze brandschoon is lijkt het goed. Zitten er allerlei soorten deeltjes in dan is de tank vervuild, zeker als deze nooit is gereinigd.

Over de eventuele inwendige vervuiling van de BMC:
Als een oude motor jarenlang uitsluitend lage toerentallen heeft gedraaid, kun je witte rook krijgen bij de koude start en bij snel opvoeren van het toerental. De oorzaak is interne vervuiling van de verbranding kamers, spruitstuk en de zuigerveren. De verstuivers heb je al gereviseerd, dus die zijn ok.
De BMC 154 levert 62 pk bij 3500 tpm bij een pleziervaart rating.
Mijn ervaring is dat als je met deze motor zeer langdurig b.v. 10-25 uur, op groot water, 2500 -2700 tpm draait, dat de interne vervuiling voor een deel opgeruimd kan worden. Maar voor je dat doet moet wel de klepspeling in orde zijn en de koeling natuurlijk ook.
De motor gaat beter starten, met minder rook en als je de compressie opnieuw meet kun je hogere waarden meten.

Althans dat is mijn ervaring bij een totaal vervuilde DAF 475 uit de jaren 70. Ik heb daar rondjes Staveren, Kornwerderzand, Den Oever, Enkhuizen mee gevaren op 2000 toeren (max ttpm 2500) Het roken was over en de compressie hoger.
Deze motor had zijn halve leven Sneek-starteiland gevaren en was zo vervuild dat bij een proefvaart, dit is 30 jaar geleden, in de vaargeul van het Snekermeer bij 2400 tpm niemand meer wat zag op het Sneekermeer en de Goingarijpster Poelen.

Hoe oud is de dieselolie en is de tank ooit schoongemaakt?
Oude dieselolie niet proberen te filteren en al helemaal niet in je dieselauto doen.
Gewoon naar de milieustraat.
Het meest kwetsbare deel van de motor is de injectiepomp. Bescherm deze afdoende met een adequaat filter en brandschone dieselolie. Als je bij een tankstation met jerrycans tankt zou je Shell V Power of BP Ultimate diesel kunnen tanken om het schoon varen te bespoedigen.

Als achtergrond info misschien interessant een post over “Dieselolie: bacteriën, schimmels en vergomming”:
viewtopic.php?f=4&t=6800&p=88767

Dank voor zo'n uitgebreide reactie!

Wat de diesel betreft:
https://photos.app.goo.gl/nyPP4f67UKMYtQuZ9
Zie de tekst bij de foto. Dit lijkt mij behoorlijk schoon. Ik zie geen vuil, geen vlokken, geen stroperigheid.
Ik ga nog wel een beetje brandstof onderuit de tank opzuigen om te kijken hoe die er uit ziet.
Ik heb steeds bij het tanken de juiste hoeveelheid dieseldope gedoseerd. De laatste keer tanken was bij het te water gaan na de winter, toen heb ik blauwe diesel getankt, 48 liter op een tank van 150l. Er is me gegarandeerd dat Blauw met "ouderwets" mengen geen kwaad kan.
(Overigens: het roken deed ie al eerder)

De gloeistiften heb ik kort geleden gemeten, dat wil zeggen gekeken of er stroom doorheen kan als ze electrisch losgekoppeld zijn, stuk voor stuk dus.
Als ik heb goed heb zijn ze ok. Als ik ga voorgloeien slaat de amperemeter behoorlijk uit, dat past hierbij.

Bij de vorige eigenaar is er een nieuw uitlaatspruitstuk https://photos.app.goo.gl/doKcyVeYsYzePAMFA opgekomen, een nieuwe circulatiepomp (de originele is een zorgenkindje qua smering). Dit is allemaal nog zo nieuw dat vol met kool zitten niet aannemelijk is..... Maar, toegegeven, ik heb het niet gecontroleerd.

De smeerolie wordt voor iedere start gepeild. Sinds de laatste verversing is er nog nauwelijks gevaren, er is nog niets te zien aan de peilstok qua kleur, geur, viscositeit (tussen de vingers).

Toen ik m kocht stond het oliepeil ver boven de max https://photos.app.goo.gl/aoq5JAsvDW5KnMX77
Het kwam mij veel te dun over en omdat ik een fles met een restant syntetische olie vond was ik er niet gerust op dat er de juiste olie in zat.
Daarom meteen olie ververst met 15W40 minerale olie. Het oliepeil onder de max gehouden om te kijken of het snel zou stijgen, maar dat viel mee.

Ik ga nog kleppen stellen en dan eens flink er op los om schoon te "branden".

De foto's die ik hier geef staan ook in het album, er zitten ook twee foto's van het juiste type brandstofpomp bij.
saskiavanrijn

BMC T154

Berichtdoor saskiavanrijn » 03 Jul 2025, 22:20

Vanmiddag de kleppen gesteld, volgens het boekwerk https://www.boatservicehaarlem.nl/bmc_thornycroft_154.pdf 0,3 voor de inlaat en 0,38 voor de uitlaat
Ze stonden op één na allemaal net te krap, die ene was te ruim.

Heb een setje inch maten ring-steeksleutels gekocht, na de Perkins van de eerste boot, dacht ik dat ik ze bij de tweede boot (met een Solé) niet meer nodig had en heb ik ze weggegeven aan mijn maatje die ook een Perkins heeft. (we wonen inmiddels 130 km uit elkaar)
Geen spijt van, want ze zijn goed terecht gekomen.
Goed gereedschap is het halve werk.

Hij rookt wat minder bij de start (voor wat het waard is...) en ik heb hem nog niet eens flink laten werken
saskiavanrijn

BMC T154

Re: BMC T154 (blijkt T108)

Berichtdoor saskiavanrijn » 26 Aug 2025, 19:40

Goedendag allemaal,

Ik heb goede vorderingen gemaakt, vind ik zelf....
Ik kwam er achter dat mijn BMC T154 geen T154 is, maar een T108, ziet er een beetje anders uit, is 1,8 l ipv 2,5 l.
Ik vond hier en daar al verschillen, maar toen ik het typeplaatje helemaal in beeld had stond daar toch echt [108] op.

Voor de gereviseerde verstuivers heeft het geen verschil gemaakt.

Het roken was nog niet weg, maar ik zat in de richting.
Ik heb de gloeistiften vervangen, de oude hadden een minuut gloeien nodig, de nieuwe 15 seconden.

Het advies over de klepsteelafdichtingen heb ik uitgekauwd en opgevolgd.
Een flinke poos sleutelen en ze waren vervangen.
Nu is het zo dat de T108 geen afdichtingen op de uitlaatkleppen heeft.
Het gekke is dat er bij een komplete koppakkingset WEL 8 afdichtingen worden geleverd.
Ik heb ze los gekocht bij BakkerIJlst. Ze kosten maar 2 euro per stuk...
Ik heb ze toch alle 8 gemonteerd (en pas daarna ontdekte ik dat ik gen T154 heb, maar een T108).
Voor de klepspeling maakt het zeker uit, die T108. Boven of onder een bepaald serienummer is de klepspeling verschillend en in mijn geval veel meer dan bij de T154.
Ik de afdichtingen op de uitlaatkleppen maar laten zitten. De klepstelen hadden een heel klein beetje speling in de geleiders. Ik denk dat het geen kwaad kan, elders had ik ook al zoiets gelezen.
Dus wel de zaak in de gaten blijven houden.

Dit is wel de oplossing!
Het starten gaat veel beter, de motor slaat goed aan.
Wel een klein rookpluimpje, maar binnen een halve minuut gaat het al beter. Ik laat hem eerst even ongeveer 1200 toeren draaien en zodra hij goed loopt, belast ik hem in zijn vooruit met ongeveer 800-1000 toeren. En dan zie je geen spat rook meer.
Als de motor goed op temperatuur is zie je ook bij onbelast stationair draaien geen rook meer.
Het kleine rookpluimpje hoort er kennelijk bij, maar is niet verontrustend en roept ook geen reacties op van de buren.

Hij loopt merkbaar mooier rond.

Het lijkt er op dat het hiermee opgelost is.
saskiavanrijn

BMC T154

Berichtdoor peter jansen » 27 Aug 2025, 15:09

zat ik toch in eerste instantie goed met mijn opmerking! mooi dat het gelukt lijkt te zijn!
Gebruikers-avatar
peter jansen

ligplaats: Uitwellingerga
info: Project Para Siempre opgestart!

Berichtdoor saskiavanrijn » 28 Aug 2025, 22:40

Ik ben jullie allemaal dankbaar,
Peter zeker.
saskiavanrijn

BMC T154

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard