Vandaag de motor weer gestart.
Ik heb er twee filmpjes van gemaakt.
https://photos.app.goo.gl/bfywjooEHDn8YPL66
Als het goed is kan je dit album openen.
Elk filmpje bevat een korte toelichting
Grt Saskia
Oeverloos schreef:Wat je ziet op je filmpje doet mij denken aan vervuiling.
Een paar aandachtspunten:
- Check de elleboog van de uitlaat, deze kan vol met kool zitten.
- Meet de gloeistiften door.
- Controleer de klepspeling.
- De brandstofpomp kun je beter aan een professional over laten. Als niemand daar aan gezeten heeft staat deze gewoon op tijd, want die is een tandwiel aangedreven.
- Het smeerolie peil regelmatig checken, omdat je de verdenking hebt dat er diesel bij komt.
- Is er een waterzak onder aan de brandstoftank dan deze regelmatig aftappen. Als deze brandschoon is lijkt het goed. Zitten er allerlei soorten deeltjes in dan is de tank vervuild, zeker als deze nooit is gereinigd.
Over de eventuele inwendige vervuiling van de BMC:
Als een oude motor jarenlang uitsluitend lage toerentallen heeft gedraaid, kun je witte rook krijgen bij de koude start en bij snel opvoeren van het toerental. De oorzaak is interne vervuiling van de verbranding kamers, spruitstuk en de zuigerveren. De verstuivers heb je al gereviseerd, dus die zijn ok.
De BMC 154 levert 62 pk bij 3500 tpm bij een pleziervaart rating.
Mijn ervaring is dat als je met deze motor zeer langdurig b.v. 10-25 uur, op groot water, 2500 -2700 tpm draait, dat de interne vervuiling voor een deel opgeruimd kan worden. Maar voor je dat doet moet wel de klepspeling in orde zijn en de koeling natuurlijk ook.
De motor gaat beter starten, met minder rook en als je de compressie opnieuw meet kun je hogere waarden meten.
Althans dat is mijn ervaring bij een totaal vervuilde DAF 475 uit de jaren 70. Ik heb daar rondjes Staveren, Kornwerderzand, Den Oever, Enkhuizen mee gevaren op 2000 toeren (max ttpm 2500) Het roken was over en de compressie hoger.
Deze motor had zijn halve leven Sneek-starteiland gevaren en was zo vervuild dat bij een proefvaart, dit is 30 jaar geleden, in de vaargeul van het Snekermeer bij 2400 tpm niemand meer wat zag op het Sneekermeer en de Goingarijpster Poelen.
Hoe oud is de dieselolie en is de tank ooit schoongemaakt?
Oude dieselolie niet proberen te filteren en al helemaal niet in je dieselauto doen.
Gewoon naar de milieustraat.
Het meest kwetsbare deel van de motor is de injectiepomp. Bescherm deze afdoende met een adequaat filter en brandschone dieselolie. Als je bij een tankstation met jerrycans tankt zou je Shell V Power of BP Ultimate diesel kunnen tanken om het schoon varen te bespoedigen.
Als achtergrond info misschien interessant een post over “Dieselolie: bacteriën, schimmels en vergomming”:
viewtopic.php?f=4&t=6800&p=88767
Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers