Dynamo Bukh DV10 lijkt niet te laden

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Dynamo Bukh DV10 lijkt niet te laden

Berichtdoor SagaNjord » 15 Jul 2024, 21:10

Hi,

Ik heb een vraag over mijn Saga20 (nu een jaartje in bezit). Er ligt een Bukh DV 10 in. In het voorjaar heb ik twee keer een lege accu gehad, note - ik heb geen elektra aan boord (anders dan boordverlichting).

In mijn zoektocht naar de oorzaak kwam ik er achter dat de spanning over de accupolen 12.4 volt is met draaiende motor, zelfde als met motor uit. Ik ben er vervoegelijk van uit gegaan dat de dynamo de geest gegeven had en een nieuwe besteld en ingebouwd. Note - in mijn dashboard was de accu controle lamp niet aangesloten.

Ik heb de nieuwe dynamo ingebouwd inmiddels - maar sta voor een raadsel omdat hij niet lijkt te laden en ik geen idee heb wat ik fout doe… hopelijk kan iemand me een beetje de juiste richting op helpen:
B+ aangesloten, B- aangesloten en de D+ naar het acculampje opnieuw aangesloten. Ik heb het lampje gecontroleerd en deze doet het. Als ik de motor nu start dan gaat het controle lampje aan - maar die blijft vervolgens branden. Spanning over de polen blijft 12.4 volt (zelfde als motor uit). Als ik de draden controleer dan zitten deze goed op de polen (geen losse aansluiting)…
Wie kan me vertellen wat ik fout doe of wat de mogelijke oplossing is?

Alvast dank! Robert
SagaNjord

ligplaats: Loosdrecht
info: Saga20

Re: Dynamo Bukh DV10 lijkt niet te laden

Berichtdoor Wolf1 » 15 Jul 2024, 22:26

Robert, met het lampje, 1 zijde aan 15 van het contactslot, andere zijde aan het 61 contact van de dynamo.
Het lampje gaat branden van de + van het contact en de andere zijde krijgt dan - via de dynamo.
Gaat de dynamo laden krijgt het lampje aan 2 zijden + en gaat dus uit !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 16 Jul 2024, 01:23

Zwak punt bij de Bukh elektra: De twee Molex connectors aan het motorblok, Een Rode en Een witte. Liefst vervangen door kroonsteen. Trek aan de draden ter controle; die trek je er soms zo uit.

Vroege DV 10 (metalen paneeltje) hebben een SEV Marchal dynamo met externe regelaar; die zit naast de accu in het SB bankje in de kajuit. Latere (kunststof modulen paneeltje) de borstelloze SEV Marchal 14v 35A met achterop gebouwde regelaar.

De lampjes zijn aan de lichte kant, wat kan zorgen voor te geringe vóórmagnetisatie, met als gevolg niet-opstarten van de dynamo.
Test; Motor starten, iets verhoogd toerental. raak met een 12v voerende draad de D+/61 aansluiting op de dynamo aan; lampje moet uitgaan en uit blijven. Aan het motorgeluid is goed te horen dat er dan geladen wordt.

De dynamo vormt bij lage accuspanning een behoorlijke belasting voor de stationair draaiende DV10, die daarom "lui" accelereert vanuit stat toeren. Bukh heeft hiervoor bij sommige een voorziening getroffen om de D+ te onderbreken door een extra oliedrukschakelaar met hogere waarde, die dan bij lagere toeren niet wordt gehaald.

Bij de uitvoering met kunststof moduulpaneel (VDO) is er voorzien in een pieper-onderdrukker (kontakt Aan, maar nog niet starten). Die kan bij defect ook laadproblemen geven (klein printje in een van de vierkante modulen (discrete Nor-poort).

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor gewoonmich » 16 Jul 2024, 05:55

eagle schreef:Zwak punt bij de Bukh elektra: De twee Molex connectors aan het motorblok, Een Rode en Een witte. Liefst vervangen door kroonsteen. Trek aan de draden ter controle; die trek je er soms zo uit.

Dit antwoord had ik niet van je verwacht. Je komt op me over als een kundig persoon en dan raad je kroonstenen aan. Er zijn nette stekkerblokken in de handel. Ik zou persoonlijk deze gebruiken voor een nette verbinding. Desnoods kunnen ook de gele, blauwe of rode aanknijpstekkertjes gebruikt worden. Mits aangeknepen met deugelijke tang.
Gebruikers-avatar
gewoonmich

ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Berichtdoor eagle » 16 Jul 2024, 11:19

[/quote]
Dit antwoord had ik niet van je verwacht. Je komt op me over als een kundig persoon en dan raad je kroonstenen aan. Er zijn nette stekkerblokken in de handel. Ik zou persoonlijk deze gebruiken voor een nette verbinding. Desnoods kunnen ook de gele, blauwe of rode aanknijpstekkertjes gebruikt worden. Mits aangeknepen met deugelijke tang.[/quote]

Mee eens!

De bedoeling was een snelle oplossing, maar inderdaad: Liever geen kroonstenen. Als het dan toch moet, dan de afgestripte draden eerst voorzien van aderhulsjes, of AMP pennetjes.

Mooier is een zg vlakstekker-doorverbindstrip, die zijn er met 12 polen. De strip heeft gaten voor bevestiging. De kabel(s) moeten wel een trek-ontlasting krijgen

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor SagaNjord » 16 Jul 2024, 19:40

Dank jullie wel voor het snelle antwoord! Ik ben meteen weer de boot ingedoken vanavond. @Eagle - ik heb blijkbaar een van de eerdere types (met een simpel metalen paneeltje en de regelaar in de SB bank, enig idee van het bouwjaar?). De regulator heeft een rode, witte en zwarte draad. Ik vermoed dat de rode de d61 is en de witte de DF (die wordt niet meer gebruikt bij een interne regulator las ik ergens).

De dynamo die ik er nu op heb zitten heeft een interne regelaar. Dus ik heb de dynamo nu rechtstreeks op de accu aangesloten en de d61 handmatig op spanning gebracht met een draadje met 12 volt en nu laad de accu keurig op 14 volt. Dit is een test oplossing - om het weer netjes terug te bouwen neem
Ik aan dat ik de oude Marchal regulator kan bypassen? Dus wat ik bedoel is een draad trekken vanuit de motorruimte naar de accu, en een draad naar het dashboardje en daar de lamp op aansluiten. Is het handig nog een extra zoemer of zo te installeren in serie op de lamp gegeven het lage wattage van de lamp (en daarmee moeite de dynamo te starten).

Superblij met de hulp so far, nogmaals dank!

Groeten Robert
SagaNjord

ligplaats: Loosdrecht
info: Saga20

Berichtdoor Borrelbootwoerden » 18 Jun 2025, 09:12

eagle schreef:
De lampjes zijn aan de lichte kant, wat kan zorgen voor te geringe vóórmagnetisatie, met als gevolg niet-opstarten van de dynamo.
Test; Motor starten, iets verhoogd toerental. raak met een 12v voerende draad de D+/61 aansluiting op de dynamo aan; lampje moet uitgaan en uit blijven. Aan het motorgeluid is goed te horen dat er dan geladen wordt.

Gr, Eagle

Reuze bedankt voor deze informatie, ik heb hierdoor mijn laadstroom probleem van de Bukh DV10 op kunnen lossen!

Na het uittesten heb ik aan de achterkant van het dashboard een extra 5w lampje over het bestaande lampje aangesloten, werkt fantastisch!
Borrelbootwoerden

ligplaats: Woerden
info: Stalen vlet 5.50 met Bukh DV10

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard