Hi,
Ik heb een vraag over mijn Saga20 (nu een jaartje in bezit). Er ligt een Bukh DV 10 in. In het voorjaar heb ik twee keer een lege accu gehad, note - ik heb geen elektra aan boord (anders dan boordverlichting).
In mijn zoektocht naar de oorzaak kwam ik er achter dat de spanning over de accupolen 12.4 volt is met draaiende motor, zelfde als met motor uit. Ik ben er vervoegelijk van uit gegaan dat de dynamo de geest gegeven had en een nieuwe besteld en ingebouwd. Note - in mijn dashboard was de accu controle lamp niet aangesloten.
Ik heb de nieuwe dynamo ingebouwd inmiddels - maar sta voor een raadsel omdat hij niet lijkt te laden en ik geen idee heb wat ik fout doe… hopelijk kan iemand me een beetje de juiste richting op helpen:
B+ aangesloten, B- aangesloten en de D+ naar het acculampje opnieuw aangesloten. Ik heb het lampje gecontroleerd en deze doet het. Als ik de motor nu start dan gaat het controle lampje aan - maar die blijft vervolgens branden. Spanning over de polen blijft 12.4 volt (zelfde als motor uit). Als ik de draden controleer dan zitten deze goed op de polen (geen losse aansluiting)…
Wie kan me vertellen wat ik fout doe of wat de mogelijke oplossing is?
Alvast dank! Robert