Goedkope AIS transponder

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Goedkope AIS transponder

Berichtdoor henkvd » 26 Jul 2024, 20:28

paar letters er voor vergeten, dan AIS Sart.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Hooveld960 » 27 Jul 2024, 08:00

@Bas: wat is een plb?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960

ligplaats: Jutrijp
info:

Berichtdoor Renegade » 27 Jul 2024, 09:45

Een PLB is een Personal Locator Beacon oftewel een persoonlijke locatie baken.
Als je bijvoorbeeld in nood zit heb je daar iets aan.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 27 Jul 2024, 13:03

henkvd schreef:Dit is een SART transponder, die misbruikt is als ais.

Volgens andere websites is het een Ais Fishing Net Position Locator. Om je drijvende netten te localiseren.......
Niet eens een echte sart of epirb transponder die in noodgevallen antwoord/reactie kan geven.
Misschien kan je dat herprogrammeren en een vaste AIS boodschap uit laten zenden. Het lijkt me niet dat daarin een compleet AIS protocol in te programmeren is. AIS bevat verschillende te verzenden boodschappen.
Afbeelding
Naam: RS-109M AIS Net Locator AIS buoy
Zendfrequentie: 161.975MHz/162.025MHz
Frequentie-interval: 161.975MHz/162.025MHz
Bandbreedte: 25KHz
Modulatiemodus: 25KHz GMSK
Zendvermogen: 5W
Zendstroom: ≤ 1.5A
Batterijcapaciteit: 3000mAhz
Bedrijfsspanning: DC 7.4V
Bedrijfstemperatuur: -20 ℃ ~ + 60
Communicatiebereik: ongeveer 7nm (Nautische Miles)
GPS-gegevensupdate: 1 ~ 30 minuten, standaard fabrieksinstelling 3 minuten
Standby-tijd: ≥ 15 dagen

meer info om dit dit te programmeren vind je op GitHub: https://github.com/speters/rs109m/blob/main/README.md
Duidelijk is dat dit ding slechts een vast voorgeprogrammeerd bericht uitzend.
Laatst gewijzigd door aadbloem op 27 Jul 2024, 16:12, in totaal 6 keer gewijzigd.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor aadbloem » 27 Jul 2024, 13:32

henkvd schreef:Ali verkoopt met Chinese Export vergunning, chinenese CE keuring, die keuring kan zo in de prullenmand.

Er is geen sprake van keuring, CE betekent inderdaad China Export en het teken CE is zodanig gemaakt dat het lijkt op het EU keurmerk teken CE.
Dit is bewuste nepperij maar niets aan te doen de C en de E staan net iets verder in elkaar dan in het EU keurmerk, dus geen plagiaat o.i.d
:oops:
Afbeelding
aadbloem

info:

Berichtdoor Amersfow » 27 Jul 2024, 16:19

Copyright, the right to copy
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 27 Jul 2024, 18:07

afwachten ik heb zulke dingen al vaker zien langs komen even betalen en niet werken .
en als je gepakt word en het is illegaal ook nog eens je machtiging kwijt plus ev marifoon .
ik hou mij maar aan het echte spul al hoe wel ik die dingen veels te duur vind en waarom daar ben ik nog niet achter .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor aadbloem » 27 Jul 2024, 19:17

kajoe schreef:afwachten ik heb zulke dingen al vaker zien langs komen even betalen en niet werken .
en als je gepakt word en het is illegaal ook nog eens je machtiging kwijt plus ev marifoon .
ik hou mij maar aan het echte spul al hoe wel ik die dingen veels te duur vind en waarom daar ben ik nog niet achter .

Je machtiging kwijt plus eventueel je marifoon? Nee, je bent ongetwijfeld het illegale ding kwijt en je krijgt een fikse boete voor het gebruiken van (zenden met) deze illegale apparatuur. Vroegâh namen ouderwetse ambtenaren wel eens al je apparatuur mee maar dan kreeg je het legale spul weer terug. Die moeite wordt tegenwoordig niet meer genomen. Er zijn tegenwoordig mooie lijstjes zoveel boete voor dit en zoveel boete voor dat en inbeslagname van illegale spullen.
aadbloem

info:

Berichtdoor SimondeDanser » 27 Jul 2024, 19:42

aadbloem schreef:Je machtiging kwijt plus eventueel je marifoon? Nee, je bent ongetwijfeld het illegale ding kwijt en je krijgt een fikse boete voor het gebruiken van (zenden met) deze illegale apparatuur. Vroegâh namen ouderwetse ambtenaren wel eens al je apparatuur mee maar dan kreeg je het legale spul weer terug. Die moeite wordt tegenwoordig niet meer genomen. Er zijn tegenwoordig mooie lijstjes zoveel boete voor dit en zoveel boete voor dat en inbeslagname van illegale spullen.

Maar voordat het zover is moet er toch wel eerst een aanleiding zijn dat men aan boord komt. Dan moet er bijv. sprake van zijn dat je een storing veroorzaakt. Is dat niet het geval dan is de kans nihil dat er wat in beslag genomen wordt. En bij een ais-transponder al helemaal niet want die kan je ergens weg stoppen zonder dat iemand hem ziet.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 27 Jul 2024, 20:38

SimondeDanser schreef:Maar voordat het zover is moet er toch wel eerst een aanleiding zijn dat men aan boord komt. Dan moet er bijv. sprake van zijn dat je een storing veroorzaakt. Is dat niet het geval dan is de kans nihil dat er wat in beslag genomen wordt. En bij een ais-transponder al helemaal niet want die kan je ergens weg stoppen zonder dat iemand hem ziet.

Dat apparaat als hierboven kan slechts 1 AIS boodschap versturen dus de informatie is incompleet en het ding staat elke 3 minuten ongecontroleerd te zenden en zal daarmee andere AIS berichten verstoren - je veroorzaakt dus inderdaad storing - kortom het is geen transponder maar een transmitter. Een normale transponder bepaalt wanneer hij aan de beurt is en zendt dan pas de boodschap uit.
aadbloem

info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica