Vaarles gevraagd Zeewolde

algemene discussies

Re: Vaarles gevraagd Zeewolde

Berichtdoor Wolf1 » 03 Mei 2026, 15:45

Vreemd gebruik ! Als je een touw linksom open draaid kan je de pen van de pikhaak achter een kardeel steken.
Kan heel handig zijn om het oog van de tros om de bolder te leggen ! Zie dit mijn vrouw dikwijls doen. als de kluisgat hoog in de sluismuur zit.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 04 Mei 2026, 08:37

nou een goede pikhaak verstelbaar trek je niet zo maar uit elkaar .en dat wat wolf zegt gebruiken wij ook al jaren ook in de binnenvaart gebruikten we het wel .soms moest je wat bedenken .zo hadden wij op een tanker weleens dat we iemand op de bunkergiek zette omhoog draaide zodat hij de draad om de bolder kon leggen dit bij sluizen waar je heel wat meters omhoog ging en geen andere bolders in de muur had .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Sapper_Morton » 11 Mei 2026, 10:28

Gisteren een stuk gevaren en bij terugkomst het idee opgevat om de boot achteruit de box in te leggen.

Nou dat pakte heel anders uit dan verwacht, de wind was redelijk stevig van opzij, van de zijsteiger af en
dat zorgde er voor dat wat ik ook deed, de boot ging met gezwinde spoed van de steiger af richting de boot
van de buurman. Uiteindelijk na 10 minuten flink geklooi en bergen prikkels maar opgegeven en de boot met
de punt de box in gestuurd wat in één keer goed ging. Onze les, als het waait de boot in onze box lekker met
de punt naar voren en alleen als het windstil is achteruit de box in.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

ligplaats: Barendrecht
info:

Berichtdoor heuvels » 11 Mei 2026, 11:24

Nadeel van een polyester boot, waarschijnlijk in combinatie met wielwerking van de schroef. Boegschroef helpt niet voor het achterschip.

Als ik achteruit de box in ga, en er staat een verkeerde wind, dan spring ik op de steiger zodra de kuip er naast ligt, en trek ik de boot verder de box in voordat het voorschip wegwaait. Voordeel van een kleine boot.
Laatst gewijzigd door heuvels op 11 Mei 2026, 11:31, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Sapper_Morton » 11 Mei 2026, 11:30

heuvels schreef:Nadeel van een polyester boot, waarschijnlijk in combinatie met wielwerking van de schroef. Boegschroef helpt niet voor het achterschip.

Zal ongetwijfeld wel sprake zijn geweest van wielwerking maar gisteren heb ik daar niets gemerkt, de achterkant ging willekeurig links en rechts.
En het gewicht zal idd een belangrijke rol spelen, de boot weegt nog geen 2500kg ben ik achter en dat is, gezien de afmetingen, niet veel.

Ach, al doende leert men.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

ligplaats: Barendrecht
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat