Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor Popeye » 08 Aug 2023, 14:21

chaea schreef:
Dus de Vecht is ontstaan zodat jij er overheen kan varen?

Rare reactie.
Van water werd in het verleden, en nu nog steeds, dankbaar gebruik gemaakt om mensen en goederen over te vervoeren.

Toen ik in 2006 met de Aimee begon te varen woonde ik aan de Hoogeveense Vaart en kon ik de eerste jaren in een keer naar de eerste sluis, 7 km verderop, varen. In de loop der tijd zijn, voor het gemak van het verkeer, er op dat traject drie bruggen gekomen en kwam ik na 1 km de eerste brug al tegen. Met die ervaring kijk je toch een beetje anders naar een brug die voor jou bediend moet worden.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor Wolf1 » 08 Aug 2023, 15:00

Jack, begrijp je verhaal niet, heb je nu zoveel problemen met bruggen die er bij komen ?
Of schaam je, je zelf als je ziet hoeveel mensen voor jouw staan te wachten, omdat Jij het zo nodig vindt om met je plezierbootje een stukje te gaan varen ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Popeye » 08 Aug 2023, 15:40

Wolf1 schreef:Jack, begrijp je verhaal niet, heb je nu zoveel problemen met bruggen die er bij komen ?
Of schaam je, je zelf als je ziet hoeveel mensen voor jouw staan te wachten, omdat Jij het zo nodig vindt om met je plezierbootje een stukje te gaan varen ?
Gr. Wolf1

Het verhaal begon met een woedende automobilist die met een krikstang de brugwachter te lijf wilde als hij de brug niet liet zakken.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor Content » 08 Aug 2023, 16:30

Het verhaal van quishot is niet helemaal hoe de situatie is... ik blijf op het noordzeekanaal en vaar voor de NDSM haven kom langs. De GVB boot komt van centraal en komt gaat naar NDSM en nadert mij schuin achter. Best wel opdringerig.
Content

ligplaats: Maarssen
info: Zijlzichtvlet 7,75

Berichtdoor Wolf1 » 08 Aug 2023, 17:10

Zoals ik al vertelde, netjes SB wal houden en je niet zenuwachtig maken !
Wordt je dat toch, oproepen en zijn intentie's vragen, Het mooie van marifoon, iereen hoort wat hij te zeggen heeft, en dat is dan ook meestal niet veel !
Misschien wel een discusie punt wat is SB, wal ? Wat ik zie hoe breder het water hoe groter de afstand !
Het BPR geeft ook geen afstand aan, Ik vaar in dit soort gevallen, op mijn diepte meter, de gemiddelde waterdiepte en waar hij aan SB, minder wordt is SB.wal
Moet ook toe geven dat veel jachten heel veel water denken nodig te hebben !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 08 Aug 2023, 17:26

Popeye schreef:Jack, begrijp je verhaal niet, heb je nu zoveel problemen met bruggen die er bij komen ?
Gr. Wolf1

Het verhaal begon met een woedende automobilist die met een krikstang de brugwachter te lijf wilde als hij de brug niet liet zakken.

Groet, Jack.

A, Jack, ik snap het, jij vertegenwoordigd de andere partij, dan zal je het met me eens zijn de beste oplossing voor beide partijen is, dat wij zo optimaal mogelijk gebruik maken van de ons ten dienst staande lichten om een zo snel mogelijke doorvaart te bespeodigen !
Hopende, dat onze brugwachters het ook eens gaan begrijpen, groet ik U Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 08 Aug 2023, 17:46

Popeye schreef:
Rare reactie.
Van water werd in het verleden, en nu nog steeds, dankbaar gebruik gemaakt om mensen en goederen over te vervoeren.

Toen ik in 2006 met de Aimee begon te varen woonde ik aan de Hoogeveense Vaart en kon ik de eerste jaren in een keer naar de eerste sluis, 7 km verderop, varen. In de loop der tijd zijn, voor het gemak van het verkeer, er op dat traject drie bruggen gekomen en kwam ik na 1 km de eerste brug al tegen. Met die ervaring kijk je toch een beetje anders naar een brug die voor jou bediend moet worden.

Groet, Jack.

Niks raars aan hoor.
Ik krijg bij jou een beetje de indruk dat iedereen en alles om je heen een noodzakelijk kwaad is, vergeet niet dat jij ook gewoon een onderdeel daar van bent.

En ja de mens gebruiktal duizenden jaren het land en water voor gewin, en daar ontwikkelen wij ons steeds sneller in. Maar dat neemt niet weg dat de natuur een rivier niet heeft gecreerd voor vaartuigen, evenmin dat natuurlijk bospaden nooit bedoeld waren voor karren of paarden, dat hebben wij Mensch bedacht. Dat er nu meer bruggen, aquaducten, viaducten, sluizen etc bijkomen heeft te maken met vooruitgang. Daar zijn wij recreanten ondergeschikt, het is al heel wat dat het verkeer telkens stop gezet moet worden voor al die Popeyes op het water zonder wezenlijk doel(wat men vroeger wel had, toen er nog amper recreatie bestond)
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor kajoe » 09 Aug 2023, 08:47

als ik het goed heb dan heeft die veer boot geen voor rang hij komt schuin van achter dus hij is gewoon een oploper en kan zelf kiezen aan welke kant hij langs gaar immers men mag ook binnendoor dus via stuurboords wal op lopen wel is het zo dat hij zijn signalen zou moeten geven of dit via de marifoon al dan niet kan 10 of blok kanaal doorgeven .
immers jij kan niet weten waar hij heen zou moeten voor zijn aanleg plek .
wel komt mij geregeld over dat veeren en ponten er domweg van uitgaan dat de wereld van hun is .
dat zie je ook in rotterdam met die water taxi,s maar die hebben beslist geen voor rang op jachtjes zij zijn snelle vaartuigen en die moeten alle vaart voor rang verlenen .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Amersfow » 09 Aug 2023, 10:00

Het VB heeft triljoen regels voor voorrang geven. Ik herrinner me niet precies wat beroepsvaart boven pleziervaart heeft. Ik weet wel dat het me verbaasde dat er gezegd werd dat bij een sluis ook een beroepsschip gewoon op zijn beurt moet wachten, maar dat het een soort gentleman regel is ze voorrang te geven.
Over de lichten op de bruggen en sluizen alleen de uitleg. Geen uitzonderingen beschreven.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 09 Aug 2023, 11:31

al je de regelementen goed leest dan hebben grote schepen geen voor rang bij het schutten de sluismeester maakt de dienst uit maar het is zo dat grote schepen voor in de sluis geschut worden en recreanten achterin dit uit veiligheid overwegingen maar die zijn soms discutabel jachten voor in die zouden bij uitvaren al een eind weg zijn voordat het grote schip de sluis uit is dit vooe geladen schepen .
\alleen schepen van het rode kruis overheids diensten en dergelijke die voorop een rode vlag voeren dit met instemming van het ministerie van waterstaat hebben voor schutten .
bij velen is het xo dat men denkt dt grot schepen dud voor schutten hebben ,wel mag bij te veel aanbod de bedienaar bv eerst een kolk alleen grote schepen schutten en daarna de recreant .
maar bv frankrijk heeft de grote vaart wel beroeps zijnde wel voor schutten dit ook in duitsland .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Vaartips