Ziet er netjes uit Aat en die kleur van het antifouling is ook prima, compliment.
aatv schreef:ff een vraagje, er moet een nieuwe wierpot in de boot de oude is niet meer veel. naar
wat ik hier en daar lees is de kwaliteit van vetus, wat er nu in zit, niet veel. wat is een
goede betaalbare wierpot en hoe hoog moet ie nu eigenlijk zitten? vetus zegt minimaal
15cm boven de water lijn, alpha zegt 40cm. is nogal een verschil.
greetzz aat
Wij hebben al 12 jaar de gewone wierpot van Vetus. Ik vraag me af of er beter of slechter is. De meeste nederlandse jachtjes hebben zo'n messing of bronzen schepje met tralies onder de boot dus er komt vrijwel nooit wier in de wierpot. Plaats gewoon die van Vetus. Prima ding. Trek het deksel nooit te hard aan want dan moet je gereedschap gebruiken en komen er barsten in. Zo heb ik ooit een deksel verpest maar draai nu de tweede altijd rustig handvast. Niet stevig handvast. De rubbering even invetten met schroefasvet. Als je voornamelijk in Nederland vaart is zo'n messing of bronzen schepje met tralies prima, ga je naar Frankrijk dan is het een hel. Die sleufjes van dat schepje lopen in Frankrijk vol met plantjes en sluiten je inlaat af. Weg met dat schepje, ik heb nu een open 2" inlaat en nu pas moet ik mijn wierpot soms dagelijks schoonmaken.
jkos schreef:Persoonlijk zou ik ze niet te hoog zetten, dan heb je ook geen probleem als je eventueel valse lucht aanzuigt.
Waarvandaan dan die valse lucht? Mijn wierpot zit 40 cm boven de waterlijn en begint altijd leeg, vol met lucht maar dat is zo weg.
Volgens mij is een maat boven de waterlijn aangeven een soort van gebakken (valse) lucht
Vrienden hebben de wierpot onder de waterlijn (een Wiegmans sloepje). Vooraf even de kogelkraan onder de wierpot dicht en schoonmaken....
Deze bij mij ruim 40cm boven de waterlijn: