door eagle » 20 Mrt 2023, 23:11
Kan je niet veel mee gebeuren; robuste boten van spartaanse eenvoud. heel goed ontworpen, en gebouwd op een serieuze familiewerf.
De besten zijn van ca 1977 tot 1988; Ervoor hebben ze geen Inner liner, en benzine motoren; Albin O21, of Volvo Penta MB10a; niet meer aan beginnen, is altijd wat mee..
Diesels van 8 pk (Yanmar ysb/e/m; veel lawaai) tot 25 pk ( veel te veel; VP MD2b/ 11). Bukh DV10 loopt mooi, maar bij lage compressie worden ze lui (zuigerveren versleten). 2 cilinder Yanmar 2G/HM 18pk loopt heel mooi, VP 2002 ook wel. De laatsten met VP 2020, trillen erg (Perkins basis). Na '89 worden ze slechter gebouwd, dunner en slechter beslag (werf in surseance..). De laatsten hebben aluminium kozijnen, vonden we minder mooi, en lekken eerder dan rubbers..
Osmose komt voor; direct na het hellingen afspuiten en checken, met strijklicht . Enige echte zwakke punt(je) is het klapraam voor. daar zit een zware ruit in. bij het openen/gooien scheuren de zij-ruggen ter hoogte van de knik. De oudere hebben geen hemel; lelijk. latere hebben een plafondplaat met vinyl+schuim, dat ook langs de wanden zit.
We hebben er tientallen van verkocht! Misschien kom je er een tegen..
Gr, Eagle