Verlies koelvloeistof YANMASR 4 LH STE

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Verlies koelvloeistof YANMASR 4 LH STE

Berichtdoor Svalk » 11 Sep 2022, 14:13

Eindelijk was het dan zover, mijn Marex 32 met een Yanmar 4LH-STE kon eindelijk na ruim 2 jaar uit Noorwegen overgevaren naar NL. Dit ivm corona. De reis is op zich goed gegaan echter het grootste probleem is dat ik iedere dag ca. 100 ml koelvloeistof kwijt raak. Of ik nu vaar of stil lig maakt niet uit. Echter het nivo in het vaatje zakt ook maar net uit het vaatje want met bijvullen komt het nivo weer direct wee rin het zicht. Het komt in ieder geval niet in de olie want anders had ik nooit thuis gekomen. Tevens blijft de bilge onder de motor droog. Ik heb een vermoeden van de warmte wisselaar maar is puur een vermoeden en nergens op gebaseerd. Er zijn naar mijn idee niet zoveel opties waar het kan blijven . Kan iemand mij nog wat tips geven hoe ik eea verder kan onderzoeken ? De boot gaat binnenkort op de kant en wil een slang van de warmtewisselaar afkoppelen om te kijken of hier iets uitkomt en het vaatje maximaal opvullen met koelvloeistof. Bedankt alvast voor het meedenken. Grtz, Sjaak
Svalk

ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Verlies koelvloeistof YANMASR 4 LH STE

Berichtdoor Kwokko » 11 Sep 2022, 14:46

Door je koelvloeistof cirquit af te persen,kom je er gauw genoeg achter waar het lek zit.

Het expansie vaatje hoef je niet maximaal te vullen met koelvloeistof.
Want als de motor in bedrijf is ,moet het koelvloeistof kunnen uitzetten en je vaatje te gaan vullen.
Niet verder afvullen dan het streepje op de expansie tankje.
Het is niet voor niks een expansie tankje.
Door de expansie van het vloeistof bij warmer worden,moet het vloeistof ergens heen kunnen.
Daar is het tankje voor.
Kwokko

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard