levensduur vetkoord watergesmeerd

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: levensduur vetkoord watergesmeerd

Berichtdoor Arjen9 » 05 Mrt 2020, 17:57

Oké, dank voor alle info, daar kan ik wel wat mee. Ik kijk het nog een seizoen aan. Heel af en toe drupt hij en was voorzichtig met aandraaien omdat ik begreep dat bij teveel spanning de boel warm loopt of zelfs groeven maakt. En omdat de moeren op de draadeinden bijna aan hun einde zitten dacht ik dat de pakking wellicht opgedraaid was.

De leiding is een ontluchtingsleiding , zodat de hele as zich met water kan vullen. Tenminste , zo begreep ik dat.
Arjen9

ligplaats:
info:

Berichtdoor varg » 07 Mrt 2020, 19:36

de leiding is een wateraansluiting, maar als je denkt genoeg water te krijgen via de buitengland...dan kan je het ook een ontluchtingsleiding vinden. Normaal wordt er water op aangesloten met een hollex ontluchter zodat er zich geen bel kan vormen. Als je geen vet sn=meert moet je een pakkingsoort nemen die dat niet nodig heeft dus bijv, een PFTE met smeermiddel. Ik houd er persoonlijk niet van, een stauferpotje met een beetje vet zorgt dat je pakkingen langer meegaan, maar als het er niet op zit...dan zit het er niet op. De pakking kost je de kop niet..ik schat een 30 euro/meter. Kijk voor de montage even hier: https://stopbuspakking.nl/montage-voors ... uspakking/ en controleer goed of er geen lantaarnring in zit met daarachter nog een pakkingring. Niet in het water vervangen als je koker niet vol vet zit!
Groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Berichtdoor Arjen9 » 09 Mrt 2020, 08:01

Dat er waterdruk op aangesloten moest worden wist ik niet. De slang gaat nu via een doorvoer terug naar buiten, volgens mij net boven de waterlijn. Maar je brengt me aan het twijfelen, Ik ga het controleren. Tijdens het varen wordt het lager handwarm , Is dat correct?
Dank voor de link.
Arjen9

ligplaats:
info:

Berichtdoor varg » 10 Mrt 2020, 10:53

handwarm...maar meer ook niet! Misschien dat bij een zelfsmerend vetkoord de temperatuur wat lager blijft.
groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Berichtdoor Het Sluizenfront » 20 Aug 2022, 11:15

Omdat mijn watergesmeerd gland wat meer begint te lekken heb ik onlangs besloten om de stoute schoenen aan te trekken en de aandrukring helemaal los te draaien om er een extra pakkingring voor te zetten. De vrees die ik had dat het dan behoorlijk zou gaan lekken was in mijn geval ongegrond. Het lekte wel iets harder maar het bleef bij druppelen. Heb er een extra pakkingring voor gezet en de ring weer aangedraaid. Het lekt echter nog steeds meer dan ik had gehoopt terwijl ik de moeren naar mijn mening al iets te vast heb gedraaid. Ik kan de schroefas nog wel met een hand ronddraaien maar dat vraagt wel el enige kracht. Voorlopig laat ik het zo maar als hij weer eens uit het water gaat, ga ik alle oude pakkingringen eruit peuteren en de zaak weer opvullen met nieuwe pakkingringen. Wat ik me wel afvraag; moet je aan die pakkingringen wat vet doen bij de montage of gaan die er gewoon "droog" in?
Nog iets vreemds waar ik heb ontdekt. Tijdens en na het varen druppelt de afdichting, maar als de zaak enkele weken heeft stilgelegen is het druppelen helemaal afgelopen. Geef ik dan een draai aan de schroefas dan begint het weer te druppelen. :?:
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor Wolf1 » 20 Aug 2022, 13:01

Voor de levensduur van vetkoord in een stopbus is geen getal voor op te geven.
Er zijn te veel variabelen die de levensduur bepalen.
B.v. lager speling, smeer frequentie (continue met smeer toestel of met de hand 1x per dag),
toerental van de schroefas, hardheid van de flexibele koppeling achter de keerkoppeling,
wel of geen kussenblok (druklager), de hoogte van het gebruikte koord, de hoogte van de hardlijn van de schroefas ten opzichte van de waterlijn (waterdruk), oppervlakte ruwheid van de as.
Er zullen er nog wel een paar punten te noemen zijn, ben ik even vergeten !
Gr. Wolf1
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 20 Aug 2022, 13:30, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 20 Aug 2022, 13:20

Dat vetkoord is al geïmpregneerd en verzadigd van vet, maar een beetje extra vet er in stoppen kan geen kwaad, wat te veel is loopt er vanzelf weer uit. Oud vetkoord verliest veerkracht en daardoor waterdichtheid. Goed plan om alles te vervangen, heb ik afgelopen winter ook gedaan. Het er uit peuteren van oud koord is ook een dingetje. Ik gebruikte een fretboortje en een soort tandartsenhaak.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Solita74 » 20 Aug 2022, 19:18

Een flexciebel fretboortje is te koop
Solita74

ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Berichtdoor Wolf1 » 20 Aug 2022, 19:26

Solita74 schreef:Een flexciebel fretboortje is te koop

Fretboor ? ? Waarom niet gewoon een pakking trekker !
Afbeelding
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 20 Aug 2022, 19:52

Een pakking trekker.... om de één of andere reden reken je er niet op dat zo'n ding bestaat. Inderdaad te koop bij diverse watersport webshops. Goeie tip.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard