Hallo.
Ik heb een andere Spitsgatter aangekocht. Een Fjord23 met een Yanmar 2GM20 inboord diesel.
Er zit één accu in van 41Ah. Een beetje licht maar zolang deze het doet wil ik hem lekker laten zitten.
Wel wil ik een gebruikersaccu van zo'n 90Ah bijplaatsen.
De boel is "voorbereid" voor twee accu's dmv een Vetus accuschakelaar (B-1-2-Off) maar ik vind dit geen mooie oplossing.
Liever plaats ik een diodeblok zodat de ene accu de andere niet kan leegtrekken.
Ik heb hier het nodige over gegoogled en ook diverse fora bezocht en ik heb begrepen dat een normaal diodeblok een spanningsverlies heeft die op de dynamo gecompenseerd moet worden.
Mijn dynamo is echter een Hitachi LR155-20 en deze heeft geen compensatieaansluiting.
Mijn eerste vraag (eigenlijk twee): is het absoluut nodig om dit spanningsverlies te compenseren en wat gebeurt er als ik dat niet doe?
Verder heb ik gelezen dat een zogenaamd mosfet blok (nagenoeg) geen spanningsverlies heeft en dat je dan dus ook niet hoeft te compenseren.
Hoe zit zo'n mosfet blok eruit?
Is een Victron Argo FET zo'n mosfet blok?
Zou dit produkt voor de door mij gewenste toepassing kunnen werken?
Graag advies.
Dank en groeten Jos