Van het gas af.

algemene discussies

Re: Van het gas af.

Berichtdoor jkos » 07 Aug 2021, 08:40

Enkele jaren geleden een boot in Engeland gekocht en zelf overgevaren.
De boot was voorzien van een keuringscertificaat (jaarlijks) ook de gasinstallatie aan boord viel hier onder.
Zonder dit certificaat geen verzekering vertelde de makelaar mij. Ik weet dat een verzekering niet verplicht is maar als de jachthaven dat wel eist heb je weinig keus, en terecht. Het gaat niet alleen om de schade die je zelf hebt maar ook de schade die je een ander berokkend.
De gasinstallatie hier aan boord ziet er professioneel uit, een gasfles met kraan dan een heel korte gekeurde slang naar de koperen leiding met afsluitkraan vervolgens aan de binnenkant net voor het fornuis weer een kraan en dan een zeer korte gekeurde slang naar het fornuis.
En alles staat of valt met de goede gewoonte om na gebruik ALTIJD de kraan dicht te zetten.
En even over die keuring, ook de zwartwatertank viel hier onder.
jkos

ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Berichtdoor Yep » 07 Aug 2021, 09:56

Mayland schreef:Ik beoordeel je betoog inhoudelijk als een bevestiging van mijn oproep gas op boten te weren.

Is er een alternatief wanneer men geen walstroom heeft? Bijvoorbeeld petroleum?

Alles beter dan gasvormige en vluchtige brandstoffen.
Gebruikers-avatar
Yep

ligplaats: Europa
info:

Berichtdoor quichot » 07 Aug 2021, 10:50

kajoe schreef:puur gelul van het gas af ..

Zes woorden, meer niet. Klasse!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Marie Christina » 07 Aug 2021, 11:10

Ach...
Eén voordeel: als iemand zegt: "Je kan aan het gas", kan jij zeggen: "Eh, nou.... Néé. :D
Gebruikers-avatar
Marie Christina

ligplaats: Noord Drenthe
info:

Berichtdoor Biertje1985 » 16 Dec 2021, 17:27

kajoe schreef:wij ikke dus werken al sins mijn geboorte met gas tja eerste jaren geen weet van maar zag pa altijd met blauwe en grijze flessen sjouwen later mocht ik dat dus ook gaan doen geregeld even wisselen .
op mijn eigen schepen hadden we dus gewoon propaan buta mocht niet vn de scheepvaart inspectie en iedere 2 /3 jaar kwam er iemand om de zaak af te persen en controleren tja in het hele systeem mochten geen slangklemmen zitten ook gesoldeerde leiding mocht niet alles koppelingen ,soldeer kan immers door trillen los gaan en om de 20/25 cm gebeugeld gas kist moest gas dicht zijn met onder uitloop liefst over boord mar naar dek mocht ook ,zo ook de reserve gas kist .
wij hadden meestal mar 1 fles aangekoppeld en hadden er 5 aan boord shell dus .
en nu tja alleen de fles is nu van bp lekker licht maar wel in een stalen kistje ingebouwd in dek ,soms vrij vaak zie je nog mensen met los staande flessen op het zwem plaatje met een touwtje vastgeknoopt en soms zelfs met een slangetje naar binnen bij dit soort gasten lig ik liever niet in de buurt ,zo ook motor jachtjes die op benziene varen .en die gasten zitten dan ook nog heerlijk rustig te roken in hun kuipje .

Dat gezever over benzinebootjes wordt ik langszaam wel zat. Gevaarlijk is gelul, verantwoord mee omgaan is de oplossing. Daarnaast denk ik dat gasloos koken beter bereikbaar is geworden voor de watersporter dankzij betere accu's (zoals lithium) omvormers, walstroom op havens met een fatsoenlijk amperage en generatoren aan boord. Wij gaan straks op inductie koken aan boord, ook varend. Moet prima te doen zijn volgens de berekeningen, maar mocht dat niet lukken kunnen we de generator altijd nog starten, het is wel een beetje veel met zo,een genset maar geen gesleep meer met flessen, en toch langere tijd kunnen ankeren ergens, met dezelfde comfort als thuis kwa stroom.
Biertje1985

ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Berichtdoor Yep » 16 Dec 2021, 17:56

Neem dan wel een 4-pits, 1-fase, 16A, kookplaat.
Bosch en Siemens hebben zo'n uitvoering.
Bv. https://www.inductiekookplaatshop.nl/in ... -kookplaat.
Vrouwtje verricht wonderen met deze plaat :-)
Gebruikers-avatar
Yep

info:

Berichtdoor quichot » 18 Dec 2021, 14:36

Yep schreef: We moeten af van gas aan boord.
Dan voorkomen we ook APK onzin en dergelijke.

We moeten niks.
Nou ja, je moet wat terughoudender zijn met het aan anderen opdringen van jouw normen, gezien vanuit jouw perspectief.
Ik zou me bij een gasverbod geen raad weten. Mijn walonafhankelijkheid zou dan goeddeels over zijn. Ik hoop dus van harte dat jouw oproep tot een gasverbod geen gehoor vindt bij betrokken instanties (wat ik ook niet zie gebeuren, gelukkig).
Leuk, elektrisch koken en douchen, maar voor je nou verbieden roept, denk dan eerst 's aan je mederecreanten die niét van jachthaven naar jachthaven hoppen om ergens een walstekker in te kunnen duwen.
En nogmaals: een deugdelijke, periodiek gekeurde gasinstallatie is volkomen veilig, in ieder geval een stuk veiliger dan menig zelfgeknutselde elektrische installatie.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Yep » 18 Dec 2021, 14:46

Beetje late reactie op een post van 6 augustus jl. ;-)

En ik blijf gas kut vinden.
Er vallen dooien met gas en niet met elektra.
En dat mag ik vinden zoals anderen vinden dat ze daar anders over menen te moeten denken.
En ja, ik begrijp dat elektrisch koken meer centjes vergt.
Laatst gewijzigd door Yep op 18 Dec 2021, 15:27, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep

info:

Berichtdoor chaea » 18 Dec 2021, 15:14

@quichot, elke goed onderhouden en vakkundig gas of benzine systeem is veilig. Er zullen altijd samenlopen van omstandigheden kunnen zijn dat het mis kan gaan maar de gevaren kunnen echt tot een minimum beperkt worden.

@Yep, ook Electra kan je best een beetje dood maken naar het schijnt. Daarbij is kortsluiting een grote boosdoener bij brand.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Yep » 18 Dec 2021, 15:16

chaea schreef:@Yep, ook Electra kan je best een beetje dood maken naar het schijnt. Daarbij is kortsluiting een grote boosdoener bij brand.

Tuurlijk, maar ik kan mij geen fatale berichten hieromtrent heugen.
En met gas is het elk vaarseizoen wel een paar keer flink raak.
Gebruikers-avatar
Yep

info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat